Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo det är det rent tekniskt och materialmässigt jämfört med dagen nybyggen.Men huset är ju från 1980-talet - det är inte gammalt.
Ja precis som jag skrev så bygger 1980-talsfasad på att fasaden skall andas och inte på att den skall vara tät som dagens fasader gör.Fuktvandring och värmeläckage är några av dem.
Och med detta så avslutar jag min diskussion med dig.
Du vet inte vad du surrar om så den är meningslös.
Möjligen så har du läst någon bok eller så men jag ser ingen nytta i att läsa dina inlägg.
Det verkar mest som att du har behov av att bevisa något som inte finns.
Mina hus mår prima och jag vet vad jag gör och hur de fungerar.
Dig skulle jag däremot inte släppa i närheten av något hus som jag har ansvar för.
Ja precis som jag skrev så bygger 1980-talsfasad på att fasaden skall andas och inte på att den skall vara tät som dagens fasader gör.
Jag vet faktiskt inte om det är bättre eller sämre.
1980-talshusen har klarat åldrande ganska så bra, bara ingen slabbar plastfärg på oljefärg.
Medan dagens hus ännu är otestade då de inte har hunnit med att åldras.
Long story short: Villa, byggd på 80-talet någon gång (1983-1985 tror jag?), i familjens ägo sedan 1997. Ligger ca. 100 m från vatten. Målat 2 gånger totalt, när det var nytt, och sedan ommålat 1999. 17 år senare ser det värre ut än någonsin, i mitt tycke iaf.
Somliga i hushållet tror/tycker att en enklare fasadtvätt skulle rädda situationen, jag personligen tror dock att en total ommålning kanske skulle vara på sin plats. Kan sägas att ingen av oss i familjen är i bygg/målarsvängen, så ingen av oss vet väl "egentligen" hur det ska vara.
Några tips på hur man räddar detta kråkslott?
Notera att samtliga bilder är tagna på sidan av huset som är bort från vattnet. Hur fasaden ser ut på "vattensidan" får ni själva fantisera om......
För er som inte ser: Huset är faktiskt ljusgult med vita knutar (under allt svart skit.......). Hur det såg ut före ommålningen 1999 går att skåda på bild nr. 3
Ja och fysik på Universitetet.Ja det stämmer, jag har läst flertalet böcker om byggnadsfysik. Har du?
Om man sätter dit en tilläggsisolering som också andas av varianten mineralull och vindväv så blir huset lättare att värma upp.Men om nu fasaden "andas" vad händer då när man sätter dit tillägsisolering så som du rekomenderar?