Hur provar man ut en westernsadel?

LisaY

Trådstartare
Som frågan lyder ;)

Har 2 hästar och rider mest dressyr, men med western inslag i tänket kring hästar...

Har haft ut sadelmakare/sadelutprovare till mina dressyrsadlar och gick igenom hur det ska sitta, se ut och kännas. Passade då på att fråga henne om min w-sadel, men fick svaret att hon inte visste hur man provar ut dessa.

Har kollat i de butiker som finns här hur man provar ut w-sadel, men de har inte heller kunskap om det.

läste i en bok en gång att om sadeln känns bra och ligger still på ryggen är det bra, men jag vill ha mer info o hur man mäter osv. ;)

Idag har jag 2 hästar, ett kallblod och ett halvblod, halvblodet är inte färdigvuxet. Rider i en Billy Cook sadel..

Om någon vet "vad" jag ska titta efter, så säg ;) jag vet hur jag ska prova ut dressyrsadlar, så om ni vill får ni gärna hänvisa till det ;)

( provade att posta en tråd innan men den kom inte upp, om den nu gör det så är det samma fråga där ;) )

Sv: Hur provar man ut en westernsadel?

det är ingenting man kan lära dig via nätet, utan ta ut en duktig sadelutprovare (finns rätt få som håller på med westernsadlar så lycka till ;) ) som kan visa ett antal sadlar och tala om vilka som ligger bra och vilka som ligger dåligt, genom erfarenhet så kommer du efter ganska lång tid få en känsla för vilka som ligger bra.

tänkte detsamma, när det kommer till sadlar är det en vetenskap ;) men är det nån som vet om det finns någon kunnig i småland? nära jkpg? isåfall skicka gärna ett PM. Vill som sagt ha ut någon som kan prova min sadel och ge tips, eller om jag bör byta den. ;)

Googla milsta western och ring dit, prata med per. Bättre hjälp kan du knappt få!

I grunden är det samma tänk som vid utprovning av engelska sadlar. (Men som tidigare sagt; sök upp en sadelutprovare/sadelmakare med erfarenhet och be om hjälp i praktiken. Det är ingenting man kan lära sig med enbart teori.)

tack för alla svar, jo, jag vet ju hur en dressyrsadel ska ligga och man känner ju om en w-sadel ligger helt fel m.m. jag ska googla och försöka få ut nån som kan, är så nyfiken oxå ;) man vill ju lära sig allt ;)

En annan fråga / tilläggsfråga, till min häst nr2 har jag en speciell pad under dressyrsadeln som bygger i framkant ( eftersom han växer...) finns det liknande saker till w-sadlar? min pad kan man även bygga bak till om man har det behovet.

min w-sadel ligger bra tycker jag på häst nr1, den är skön att rida i och ligger still så att seja, men det räcker inte för mig, vill ha ut nån som kan ;)

på häst nr2 är den för vid, den åker ner lite i framkant och han har hööög manke. ( måste säga att jag INTE rider i den på honom) så ni inte tror jag är galen ;)

Men jag tänkte att den får funka till häst nr1 och en vacker dag kanske nr2 växer i den ;) annars får det bli en till ;)

Googla "Scandinavian Western".

Ja, det finns paddar som bygger i fram. Dessa kallas "build up pad".

filmen var ju jätte bra ;) känns som man tittar efter samma saker som på en dressyrsadel ju ;) ska kolla ikväll igen hur den ligger på båda pollarna och även läsa mer om paden, i filmen rekommenderade hon ju en gelpad. har idag en i ull men den har x antal år på nacken och jag tänkte investera i en ny ;)

var inne på sidan (scandinavian western) mycket fint ;) just en sån build up pad har jag till dressyrsadeln, det var en bra hemsida ;) min pad har dock fickor som man kan ta ut fyllning när man känner att hästen börjar muskla sig mer och kan då lägga i tunnar fyllning.. men men..

En annan "dum" fråga måste jag ju ställa med ;) vad är skillnaden på en pad och filt? tänker mig att paden är tjockare, men när väljer man filt istället? Jag har som sagt pad själv ;)

Om du har en enklare pad typ som inte är dekorerad att va fin så kan man byta filtar efter behov . Istället för att köpa paddar som är mycke dyrare är det billigare att köpa en filt o olika färger o lägga på tex den gråa enklare ull padden :). Filten är ju så tunn att måste användas med padd nåt dämpande o tjockare.

Padden är tjockare, och är gjord för att fylla (ungefär) samma funktion som en engelsk sadels bossor gör. En filt kan, mig veterligen, aldrig fylla samma funktion. Däremot kan man t.ex. ha filten ovanpå paden; för att det är snyggt.

Vad du ska ha för material i/på din pad, är en smakfråga. Både för dig och hästen. Den ska ligga bra under sadeln, och ha en god passform i förhållande till hästens rygg.
Personligen har jag övergivit "vanliga" westernpadar, av bekvämlighetsskäl (och att min häst blir väldigt svettig under dem, sommartid). Jag använder CoolBack, en typ av pad som tvättas i maskin :D

Ett tips: mycket kan man lära sig genom att läsa och genom att andra visar och berättar. Men sadelutprovning är förbaskat svårt. Det är de där små, små sakerna, som tar tid att lära sig att se helt själv. Jag provar alltid själv och ser och känner vad jag tror/tycker. Om det känns bra, låter jag "min" sadelmakare titta också, för att få bekräftat att sadeln ligger bra.

Ja jag vill ha ut ett proffs att se hur min w-sadel ligger, passar den ej tänker jag byta ut den ;) så jag väntar med att köpa ny pad tills dess att jag har haft ute en sadelmakare som kan w-sadlar ;)

ok svaret på pad o filt förstår jag nu ;) min pad är i ull och brun röd utanpå, så om man vill "pimpa den" kan jag alltså köpa filt ;) Det jag är lite skeptisk till med min pad är om den ligger mot manken, när jag sadlar drar jag alltid upp paden som hon gjorde på filmen, men sen finns kanske paddar som är med mer "utrymme" för manken? Häst nr1 har ingen direkt manke/normal manke, häst nr2 jätte manke.

Jag hoppas ju innerligt att jag ska kunna ha samma sadel till båda men att man kanske kan växla mellan paddar istället, eftersom inte häst nr2 är färdigmusklad ;) men jag håller mig till dressyrsadeln på honom nu ändå ;)

Hästrna är annars ganska lika över ryggen och längden på ryggen samt något svängda båda två, skillnaden är bredden runt manken och mankens höjd, men då måste man ju oxå tänka på att häst nr1 är musklad där oxå ;)

men jag tänker gå i jakt efter någon som kan detta och kan komma ut och visa helt enkelt ;) är sååå nyfiken av mig och vill alltid ha lektioner i allt som har med hästar att göra, är lite ledsen att sadelmakaren till dressyrsadlarna inte kan w-sadlar för annars är hon toppen duktig och det är alltid lika intressant när hon berättar hur hon ser på hästarna och ryggar och allt ;)

Det finns paddar med s.k. "cutback", vilket ger mer utrymme för manken.

vill även berätta så ni inte tror att jag bara "köpt" en w-sadel, utan den sadeln tillhörde för länge sedan en annan häst, sen fick min häst nr1 ärva denna och det kändes bra och han visade inga som helst tecken på att den tryckte nån stans och så, så då har jag ridit endel i den, sen fick jag häst nr2 och där såg den för stor ut, men efter sommarbetet så såg den bättre ut, inte tillräckligt, men bättre.

Och nu då tänkte jag ge mig fasen på att ta ut någon som kunde hjälpa mig och se om det fanns chans till att båda pollarna kunde ha någon sadel ihop eller om den enbart passade en av dom eller om den helt enkelt behövdes bytas till nån annan modell ;)

Sadeln passa iallafall mig ;) får ha den på en pall annars och sitta och njuta ;)

det var det jag funderade på. Säg till exempel att sadeln funkar till båda men att jag har 2 olika paddar anpassade för manken på de olika pollarna, det skulle ju vara jätte bra ;) en skön och bra sadel är ju inte särskilt billig heller, så samma till båda är ju en dröm ;)

borde försöka mig på att fota och lägga upp bilder, inte för att jag inte ska ta ut en sadelutprovare utan för att visa vad jag menar ;)

Jag köpte en westernsael som var lite för bred för min häst. Istället för att lägga under en build up pad så använde jag en handuk. Jag tog min vanliga pad och la sedan på en handuk i framkant som jag vek så sadeln hamnade i bra balans. När hästen breddade sig var det enkelt att minska ner tjockleken eftersom det bara var att vika på ett annat sätt.

smart, jag köpte ett renskinn till dressyrsadeln ( skall andas bättre under ) den kan jag ju lägga under paden om jag vill "fylla ut" ;)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 480
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar