Hur planerar man en begravning

För någon som alltid velat vara anonym, som inte velat ta plats och som knappt vågat göra sin röst hörd.
Som alltid levt i skuggan av sin dominanta fader, som haft drömmar men aldrig kunnat göra något åt dem.
Som egentligen inte varit barnkär, men älskat sina barn villkorslöst utan att kunna visa det - för det är så den gamla stammen blivit uppfostrad.
Och som inte kunnat knuta an till sina barnbarn och kännt sig hjälplös när orken inte funnits.

En person som önskat all frihet till sina barn och önskat dem allt den själv aldrig fått och som ibland, jag skulle inte säga besviken, men kanske ledsen över att barnen inte tagit de chanser som funnits eller att de oxå blivit låsta i de gammalmodiga föreställningarna hon själv var uppfostrad till.

Hur planera man en begravning för en person som aldrig egentlig delat med sig av sina önskemål. Vi har fragment - som att det en gång sagts att Nejlikor är persons favorit blomma. Att personen gått ur svenska kyrkan för över 20år sedan, och att denne definitivt inte vill att de efterlevande ska ha en gravvård att ta hand om och plantera blommor på.

Hur ska vi veta vilken musik vi ska spela? Det enda minne jag har är Baccara på stereon där hemma, eller P3 som stod på på radion.... Men de senaste 15åren har det varit tyst.

Hur planerar man en begravning för en person som varit förlorad i demens de senaste 6 år och bara tanken på att förlora personen definitivt får mitt hjärta att brista.

Hur planerar man en begravning där inga vänner finns kvar, bara vi barn som sörjer?

Älskade lilla mamma, du fattas mig <3

För någon som alltid velat vara anonym, som inte velat ta plats och som knappt vågat göra sin röst hörd.
Som alltid levt i skuggan av sin dominanta fader, som haft drömmar men aldrig kunnat göra något åt dem.
Som egentligen inte varit barnkär, men älskat sina barn villkorslöst utan att kunna visa det - för det är så den gamla stammen blivit uppfostrad.
Och som inte kunnat knuta an till sina barnbarn och kännt sig hjälplös när orken inte funnits.

En person som önskat all frihet till sina barn och önskat dem allt den själv aldrig fått och som ibland, jag skulle inte säga besviken, men kanske ledsen över att barnen inte tagit de chanser som funnits eller att de oxå blivit låsta i de gammalmodiga föreställningarna hon själv var uppfostrad till.

Hur planera man en begravning för en person som aldrig egentlig delat med sig av sina önskemål. Vi har fragment - som att det en gång sagts att Nejlikor är persons favorit blomma. Att personen gått ur svenska kyrkan för över 20år sedan, och att denne definitivt inte vill att de efterlevande ska ha en gravvård att ta hand om och plantera blommor på.

Hur ska vi veta vilken musik vi ska spela? Det enda minne jag har är Baccara på stereon där hemma, eller P3 som stod på på radion.... Men de senaste 15åren har det varit tyst.

Hur planerar man en begravning för en person som varit förlorad i demens de senaste 6 år och bara tanken på att förlora personen definitivt får mitt hjärta att brista.

Hur planerar man en begravning där inga vänner finns kvar, bara vi barn som sörjer?

Älskade lilla mamma, du fattas mig :heart
Du vet nog vad hon skulle ha tyckt om då när hon var sig själv. Något fritt och kanske vilt. Vilda blommor. Det som representerar det hon längtade efter.

Du vet nog vad hon skulle ha tyckt om då när hon var sig själv. Något fritt och kanske vilt. Vilda blommor. Det som representerar det hon längtade efter.
Jag sa till min syskon i veckan att jag har nog aldrig sett min mamma så glad och fascinerad som den gången vi gick förbi ett jättebestånd av hundkex och det svärmade hundratals fjärilar omkring det, både hon och jag stannade upp i flera minuter och bara njöt !
<3

❤️
När vi begravde min mamma tänkte jag som så att begravningen är för oss efterlevande och planerade utifrån det. Jag/vi valde sånt som vi förknippade med vårt liv med mamma, tex hennes favoritfärg på blommor när vi växte upp eller musik som vi hade något speciellt minne av tillsammans med henne.

Älskade lilla mamma, du fattas mig :heart

Jag beklagar förlusten så :heart

Min pappa hade inte lämnat några önskemål vilket vår gamla granne (mycket nära vänner till familjen) faktiskt skällt lite på honom om några år innan han dog. Då hade han svarat: "Det kommer hon att klara bra" 💔 ❤️

Det jag vill säga är att om ni gör ert bästa för att det ska bli som hon hade velat så kommer det att bli bra nog. För min egen del är jag säker på att pappa var nöjd för tro mig, han var närvarande vid begravningen.

Jag sa till min syskon i veckan att jag har nog aldrig sett min mamma så glad och fascinerad som den gången vi gick förbi ett jättebestånd av hundkex och det svärmade hundratals fjärilar omkring det, både hon och jag stannade upp i flera minuter och bara njöt !
:heart
Det låter som vilda blommor och fjärilar är temat, jag tänker också att begravningen är till för att de efterlevande ska få ett fint avslut, speciellt om den avlidne inte har något speciellt önskemål. Det som kanske är svåraste om man inte vill vara i kyrkan är att få till en ritual som känns rätt. Men om ni inte blir så många så kanske ni kan göra som en granne, de samlades runt urnan i det fallet, samtalade fritt om den avlidne, hade fotoalbum att bläddra och prata om och lite andra minnessaker. Var och en fick ta sitt avsked på sitt sätt, vissa skrev ner en sista hälsning, andra sa den och vissa var bara tysta och tog sitt farväl på så sätt.
❤️

Idag har jag letat fram den musik vi vill ska spelas och de versioner som jag tycker är bäst, letat fram några dikter samt skrivit mammas minnestal. Tårarna strömmade när jag jag hörde första tonen av Memory med Elaine Page, alla känslor och minnen kom tillbaka eftersom vi även spelade den på pappas begravning :cry:.

även min syster grät när hon lyssnat igenom vad jag valt och vad jag skrivit. Det kommer bli en känslosam men fin begravning <3

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 118
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 299
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama