Hur påverkar kortisonet?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare katter
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 039
K

katter

Vår häst har ordinerats kortison i förebyggande. Vet någon hur kortisonet påverkar hästen. Enligt vet skall hästen ridas utan att ansträngas. Vad kan hända hästen om den ändå ansträngs?

Sv: Hur påverkar kortisonet?

Det finns väl en sjukdomsbild med i denna frågan som avgjort att behandlande veterinär satt in Cortison på eran häst?

Det brukar inte vara medicinen i sig som är det STORA problemet utan sjukdomshistorien på hästen och i kombination med behandling av denna gör att hästen skall ta det lugnt en period för att ha en chans att läka ut/tillfriskna från sina besvär.

Tack för svaret. Ja, givetvis är det en sjukdomsbild med. Men bortsett från sjukdomen. Är kortisonet i sig skadligt för hästen i kombinatione med arbete. Kan man motionera hästar som står på kortison?

Hej!

Min tjej gick på kortison och vi hade inga begränsningar i arbete. Tyvärr fick vi anpassa oss lite efter henne, så hennes sjukdom gick upp och ner, var hon sämre tog vi det lugnare. Men, som sagt, vi hade inga begränsningar i arbete alls!

/ Lavinia

Cortison är ett effektivt dopingpreparat. Man kan orka mer än man egentligen borde kunna. En risk för överansträngning alltså. Nu är nog risken liten i små doser men det var väl ett klokt råd från vet ändå. HH

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 043
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Elo
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
1 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka