Hur pass vanligt är botulism av hö/ensilage?

Silver Girl

Trådstartare
Har läst och hört mycket om att hästar kan får botulism av dåligt hösilage och ensilage. Dock inte träffat på någon som verkligen råkat ut för det här.

Hur vanligt är det?

Bör man vaccinera en häst som ska fodras med hösilage till hösten?

Sv: Hur pass vanligt är botulism av hö/ensilage?

Det är en väldigt sällsynt sjukdom om man ser till antalet registrerade fall.
Vaccinera är aldrig fel.

Sv: Hur pass vanligt är botulism av hö/ensilage?

hur vida man vacc. eller inte är ett beslut var och en måste ta själv. det är en oehört ovanlig sjukdom om man tittar på reg. fall och det faktum hur många som fodrar med silage.

vi vacc. inte och det är ett beslut/en risk vi vågar ta efter att disskuterat noga med ett antal veterinärer vi känner stort förtroende för. vi är oehört noga med hur silaget skördats. köper inte lågt slaget silage för risken att bla. jord kommit i. fast det bör man ju beakta även om hästen är vacc. ;)

sedan är vi noga med foderplatserna och hygienen där omkring.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 122
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka