Hur övertyga sambon

P

pralin

Okej, nu har jag kommit så långt i övertalningen att han har gått med på att skaffa hund, dock inte nu utan om något/några år. Helt okej.

Problemet nu är att jag, efter mycket om och men, äntligen har fastnat för en ras: Lancashire Heeler :love: :love: Men pojkvännen fnyser något om "små fjantiga råttor" så fort jag ens nämner saken. Han vill ha en "riktig" hund han :smirk:

Hans drömhund har alltid varit schäfer men nu har han gått över till att vara förälskad i staffar och helst vill han ha en röd. Jag tycker också att staffar är urläckra, men jag är orolig dels var aggressiviteten jämtemot andra hundar och dels att de kräver väldigt mycket aktivering. Varken jag eller sambon har haft hund tidigare, så då känns det också lite magstarkt att skaffa en staff som första hund.

Så vi behöver en vovve i storlek staff med mentalitet heeler, som ser ut som en "riktig" hund. Vart hittar man en sån? ;) Eller går det att övertyga sambon om att det faktiskt finns något som heter "liten hund i stort format"? :D
 
Sv: Hur övertyga sambon

Alltså, är det du eller din sambo som ska ha hund? Eller ni tillsammans? Om det är du som vill ha hund och ska skaffa hund och din sambo enbart har gått med på att tillåta dig, så tycker jag INTE att han ska få välja ras!

Om det är ditt intresse, du som ska träna hunden och din sambo enbart kommer att klappa på den, så är det du som väljer. Och framför allt, för guds skull, välj ras efter vad du vill göra med den, inte hur söt den är!

Och är du säker på att det verkligen är hund du vill ha och inte ett barn? ;)
 
Sv: Hur övertyga sambon

Du kan ju försöka upplysa honom hur mycket mer en "riktig" hund kan kosta i månaden och hur långa promenader de kan kräva, aktivering osv osv. Inte sagt att vissa småhundar inte behöver det, men jag brukar tänka att ju större desto mer.
 
Sv: Hur övertyga sambon

Alltså, är det du eller din sambo som ska ha hund? Eller ni tillsammans? Om det är du som vill ha hund och ska skaffa hund och din sambo enbart har gått med på att tillåta dig, så tycker jag INTE att han ska få välja ras!

Om det är ditt intresse, du som ska träna hunden och din sambo enbart kommer att klappa på den, så är det du som väljer. Och framför allt, för guds skull, välj ras efter vad du vill göra med den, inte hur söt den är!

Jag får ursäkta om formuleringarana blev lite klumpiga, jag var väldigt trött. Det är tänkt att vi ska ha den tillsammans med att jag nog kommer att ha det största ansvaret i slutändan. Dock kommer ju han att vara delaktig och blir det tillslut en hund av en karaktär som främst han vill ha så kommer han att ta ett större ansvar för den.

Vart står det att jag bara väljer hund efter utseende? Står det inte tydligt
men jag är orolig.... och dels att de kräver väldigt mycket aktivering.
Om man har läst någon av mina trådar tidigare så vet man att ja, jag har ett krav på utseende, men det är absolut inte att hunden ska se söt ut, utan att hunden ska se ut som en hund och inte en golvmopp.

Och är du säker på att det verkligen är hund du vill ha och inte ett barn? ;)

Väldigt säker :smirk: Hur kan du ens dra den parallelen? Förstår inte riktigt..
 
Sv: Hur övertyga sambon

Jag tror att mycket handlar om att eftersom jag är den med det brinnande intresset att skaffa hund så har jag helt enkelt skaffat mig mer information. Han är mer inne i stadiet "äsch, det löser sig" medan jag vill försöka hitta en hund som på bästa sätt passar vad vi har att ge och vårt liv.

Saken är den att vi har kommit överens att våran första hund ska vara ganska liten, och rent höjdmässigt är ju inte staffen så stor. Jag älskar hur staffar är mot människor, så kärleksfulla och ömma, men som sagt; jag är orolig att vi inte skulle kunna aktivera en staff tillräckligt samt att jag oroas över aggressiviteten mot andra hundar som ofta är könsrelaterad.
 
Sv: Hur övertyga sambon

Lite off topic!


Bestäm vem som ska stå på ägarbeviset,försäkringen m.m , inte för att vara sådan men det blir så himla mycket lättare om man sedan väljer att gå skilda vägar..

Vet inte hur många som hamnat i en "vårdnadstvist" om hundar dom införskaffat som sambos och sedan när förhållandet är ett minne blott vill båda ha vovven.
 
Sv: Hur övertyga sambon

Min sambo och jag har helt fel ras enligt hans preferenser - han vill ha schäfer, rotweiler eller New Founland typ.... Men jag hade redan min whippet när vi träffades och han har motvilligt erkänt att det enda han har emot henne är utseendet...dvs att hon inte är en stor nallebjörn man kan leka rejäla kamplekar med så att det märks. Det hade varit lite svårare om vi skulle skaffat hunden tillsammans, särskilt när ingen kan visa er på för resp nackdelar med raserna. Har man dessutom följt med hundens uppväxt blir det ju lite annorlunda. Kanske ni skulle ta och besöka en uppfödare av rasen och träffa några riktiga hundar och hoppas på att han kan ändra sig...eller en kompromiss om att ni kanske kan skaffa en staff om ett par år när ni är mer vana....
 
Sv: Hur övertyga sambon

Problemet nu är att jag, efter mycket om och men, äntligen har fastnat för en ras: Lancashire Heeler :love: :love: Men pojkvännen fnyser något om "små fjantiga råttor" så fort jag ens nämner saken. Han vill ha en "riktig" hund han :smirk:

Har han sett en heeler på "riktigt" eller bara bilder? Om inte, ta med honom till en uppfödare och hälsa på så han (och du) får en chans att se vad det är för hund innan någon av er ratar rasen.

Jag lät mig påverkas av min exsambos smak när jag valde hund och en månad efter att valpen kommit hem så drog sambon... :smirk: Och nu sitter jag här i omplaceringstankar dessutom. Det är inte ett misstag du vill göra, tro mig.
 
Sv: Hur övertyga sambon

Har han sett en heeler på "riktigt" eller bara bilder?

På bilder tycker han att rasen är snygg och eftersom jag tidigare har försökt mig på att få honom att gilla bostonterriers och frallor så mumlade han i allafall "jamen den var ju i allafall lite söt" när jag visade bilder på LH :rofl:

Dock så mötte vi en LH (eller i allafall vad jag uppfattade som en LH, satans mörker :o ) och då när jag sa att "det där är en sån hund jag vill ha" då bara tittade han på mig och sa: "En sån där liten fjanthund? Du skojar!" :p

Dock ska jag dra med honom på agilty när vi får heeler besök i stan senare i vår och hoppas att han ändrar sig ;)
 
Sv: Hur övertyga sambon

...eller en kompromiss om att ni kanske kan skaffa en staff om ett par år när ni är mer vana....

Just nu ser det väl ut som att det får bli just så att staffen får bli "andra hund". Då det är jag som är väldigt drivande i frågan eftersom jag saknar att ha djur omkring mig (har haft katt hela livet och de åren vi bodde i Tyskland och inte kunde ha katt var vi hundvakt istället) så kommer det antagligen bli så att jag skaffar "min" hund först, så får han skaffa "sin" hund sen.

Samtidigt så vill jag ju ha en hundras som vi bägge kan vara nöjda med. Jag säger inte att han måste ta det största ansvaret för en kommande hund, men att han ska känna sig stolt över hunden han går promenader med och inte går och skäms för "vad kärringen har släpat in" ;)
 
Sv: Hur övertyga sambon

Jag röstar på staffen! :love: Jag och min sambo har haft våran staffe i en månad nu och vi är helt sålda! Jag var tveksam när det kom på tal att det skulle bli en staffe, men jag har inte ångrat mig en sekund.. ;)
 
Sv: Hur övertyga sambon

Jag vet att staffar är (oftast) helt underbara hundar och jag är helt kär i deras mentalitet jämtemot människor :love: Men som sagt, jag tror inte att vi riktigt har tiden och vanan för att göra en staff till en "perfekt" hund. Jag vill inte vara ansvarig för att min okunskap och okunnighet ger tidningarna nya saker att skriva om "de hemska kamphundarna".
 
Sv: Hur övertyga sambon

Så här har det funkat hemma hos oss under alla år med alla djur:
Far min tycker att djur bara är till besvär och är kopplat med elände! Så jag och mor har helt enkelt kommit på lösningen att inte säga något förens djuret står på gården ;) Smart va!!!!!
Så just nu har vi:
1 bonnkatt
1 Shäfer
1 St: Bernhard
2 Mini shettisar
1 Fellponny
1 Fullblod
1 Halvblod

Det har varit nästan samma visa samtliga gånger

Så köp du din Heeler....... din sambo kommer att älska den!!!!:love:
Lycka Till!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Hur övertyga sambon

Fast jag vill ju inte köpa en hund bara för att ha en, utan jag vill ha vår hund, en hund vi bägge kan uppskatta. Jag vill att det ska vara ett genomtänkt beslut som vi bägge två är överens om, inte något hastigt beslut jag har tagit för att "valpen var såååå söt".
 

Liknande trådar

P
Övr. Hund Jag har bestämt mig, och ändrat mig, och sen bestämt mig igen, och sedan ändrat mig och nu måste jag ha råd. Det rör sig om den...
Svar
4
· Visningar
1 279
Senast: EmelieK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp