hur orkar man....

Cira

Trådstartare
Hur orkar/ klarar man av att ta bort sin katt....?

Min situation börjar bli omöjlig.... men KLARAR det inte! Ta livet av någon man älskar....

Hjälp!

Kissar sedan länge inne... blir bara värre och värre!
Har kollat med veterinären och försökt med massa saker.
Fick besked i dag från vet., hittade inga fel på blod värden och urinprov....

Vad göra???!

Sv: hur orkar man....

Usch vad jobbigt. :( Men det är alltså inget fysiskt fel på katten?
Verkar h*n olycklig/stressad över något? När började det?

Omplacera. Finns det inga fysiska problem så bottnar antagligen problemen i något psykiskt, katten kanske inte trivs hos dig.

Nej, veterinären kan inte hitta något fel. Tycker att han är som vanligt i övrigt. Gosig och busig!
Men visst, han kanske inte trivs.... men tycker kanske han skulle visa det på annat sätt??!

Det har hållit på i över 2år men ökat markant senaste mån.

Har haft funderingar på omplacering... men det känns väldigt jobbigt. Känner ingen som kan ta honom... och vem vill ha en katt som kissar!?
Vill att han ska må/ ha det bra men står inte riktigt ut med tanken att lämna bort honom och inte veta hur det blir. Han kanske blir jätte ledsen...?!?

Svårt!

Han är 8år, har haft honom sedan liten.

Finns det inget stall i närheten så katten kan bli stallkatt och ha ett liv utomhus? Om det inte är något fel på den för övrigt?
Vilken hemskt jobbigt beslut :(

Det är bara det att han alltid varit innekatt....i 8år. Även om jag vet att han skulle gilla att vara ute, så kanske inte alltid! vill helst inte va med ut i selen när det är kallt eller regn........

Känns taskigt att "slänga ut honom"!

usch! blir inte klok på detta!

tänk om han försvinner eller blir påkörd............

japp, både spray och sån där man har i vägguttaget.

Hjälper ibland efter mycket sprayande.... en dag kanske.... sen blir han typ van eller nåt :(

Det är bara det att han alltid varit innekatt....i 8år. Även om jag vet att han skulle gilla att vara ute, så kanske inte alltid! vill helst inte va med ut i selen när det är kallt eller regn........

Känns taskigt att "slänga ut honom"!

usch! blir inte klok på detta!

tänk om han försvinner eller blir påkörd............

Fast man behöver ju inte slänga ut katten bara för den är en stallkatt. De flesta stall har ju sadelkammare och höloft och där brukar katterna ligga allt som oftast.
Men jag kan förstå dej om katten har varit innekatt i 8 år..
Iaf, det är nog så för de flesta katter att de avskyr regn och kyla, men bara för att det är en stallkatt behöver den ju inte vara utomhus 24h om dygnet..

Hände något i kattens liv/ditt liv för 2år sedan? Vissa katter kan ju börja kissa inomhus bara för att matte förlorat sin bästa vän. Kissproblemet går ju att få bukt på men kräver kanske mer tid/tålamod nu när det gått så pass långt? Kassar han jämt utanför lådan? Rengör du lådan ordentligt, använder dammfri sand? Har du fler katter? Är katten väldigt framåt/normal/tillbakadragen? När togs katten från sin mamma?

Vad är det mer exakt som du har testat?

hade samma problem som du,men det löste sig ,genom att ca 3 nätter ha henne i ett kompostgaller,ett sådant grönt nät som blir en fyrkant på 90*90 cm.la en skiva över ,den ffår man sätta fast. inne i buren,som komposten blir satte jag en kattlåda mat + vatten ,resten bädda jag för henne,hon har ju inget val ,sätter sig knappast i sin egen säng.på dagarna var hon inte där.detta var väl ca 6 år sedan eller nåt,efter det har hon skött sig exemplariskt.antagligen hade hon någon spärr mot kattlådan som hon kom över eller förstod var hon skulkle sätta sig.ett kompostgaller kostar 120-150 kr.katten tycker väl inte det är jätteroligt att sitta där några nätter ,men det är ju inte värre än att sitta i en trp låda eller hos vet

såhär är det...

hade honom tillsammans med mitt ex, flyttade när han var ca 1år.
Började kissa i nya lägenheten, på alla våra saker som låg på golvet.
Fick tips att skaffa kompis. Så det blev en hankatt till. Funkat jättebra!

Sen flyttade vi tre från exet, allt var frid och fröjd.
träffade ny kille som flyttat in här. är väl ungefär vid den tiden han började kissa igen... såklart funderat på om han är sotis eller nåt!!??
Men han verkar gilla min nuvarande, jätte gosig och myser lika mycket med han som mej! Tycker att han skulle markera mer mot saker som tillhör honom eller liknande.
Från början var det bara nån gång i bland, speciellt om man varit borta länge och så = lortig låda efter 2 katter.

Nu är det flera gånger varje dag! hela dygnet, när man är hemma eller borta.... Det är inte möjligt att låta något ligga på badrums golvet, kissar direkt!
Men åxå på lådan.... Skiter även utanför ibland.

Har provat:
placera låda/or på olika ställen, flera lådor (har 3 nu), olika typer av låda med och utan huv, olika sorter sand med och utan lukt tex ever clean, pussi, även kristaller och träpellets. Feliway både spray och sån i eluttaget, fy-spray.
provat med en tredje katt, men det fungerade tyvärr inte mellan den och min andra...
Gör rent ofta.
Gos och lek
ute i sele på sommaren.
Veterinär undersökning, med blodprover, urinprov och odling, ultraljud.
Djur kommunikatör....

HJÄLP!! Vad kan jag göra mer!!??

Katten är social och gillar människor och djur, framåt, snäll! Men ganska lugn ändå.
Han var ca 7-8 v när jag fick honom.

Vad fint att du verkligen tycks ha provat en massa saker, veterinär och så. Om du älskar din katt tycker jag inte att du ska fatta beslutet just nu, underverk kan ju ske! Ta det lugnt ännu en tid, försök släppa stressen kring det här så långt du kan, även om det är jättesvårt. Tänk att du tillåter dig själv en tid av avvaktan.

Jag har en katt som varit ganska aggressiv vilket skapat problem, eftersom nära och kära inte känt sig bekväma med kissen och velat att jag ska ta bort den. När jag är stressad som du säkert är, tycks problemen bli värre. När jag är lugn och harmonisk tycks katten bli mer lugn och harmonisk.

Tidigare var det så att min kisse tycktes triggas igång ännu mer med sitt dåliga beteende om jag reagerade på det.

Jag fick rådet av en djurkommunikatör att visualisera eller föreställa mig det beteende jag ville att katten skulle uppvisa, med andra ord, tänka i positiva bilder. Man ska tänka och se framför sig hur katten fint och snällt bara nyttjar lådan för sina behov, eller i mitt fall, hur katten lugnt och fint sitter kvar eller går undan när jag går förbi med bara ben och fötter. Tro det eller ej, men för oss har det faktiskt hjälpt. Nu var det väldigt länge sedan som hon gjorde utfall. Och om det skulle ske kan jag ofta hindra det innan det går överstyr. Vänligt och bestämt med en positiv bild i tanken, utan stress.

Jag tycker att du verkar vara en jättebra djurägare och hoppas verkligen att det ska lösa sig för er... Strunt i vad andra tänker och våga välja en tid av ytterligare eftertanke innan du fattar ett beslut. Jag är säker på att det ska funka. Kram!:)

Senast ändrad av en moderator:

Att katten tagits så tidigt från sin mamma kan ju ofta medföra sådana här kissproblem och göra att katten är känsligare för förändringar. Hur är din pojkvän mot katten, är han arg på den för att den kissar inne? Vissa djur är ju väldigt känsliga för sinnesstämmningar.

Du verkar ha provat det mesta...:( Den andra katten ni skaffade som kompis åt "kisskatten" när blev han/hon könsmogen? Var det ungefär samtidigt som katten började kissa inne? Hur verkar de fungera ihop?

Min hankatt älskar min son MEN är så fruktansvärt sotis på honom så när han är här eller bor hemma tillfälligt så kissar han på alla hans kläder - säng och runt i huset och så fort min son åker härifrån slutar han kissa inne.

Han är kanske sotis din katt?

Jag har nästan samma problem hos mina föräldrar :cry:

Vi har två hankatter och en honkatt, alla kastrerade.
Hanarna kissar och bajsar utanför lådan nästan varje dag. Tror de triggar varandra lite.
Honkatten är deras mamma, så de är inte separerade för tidigt ;) och de är ute hela dagarna. Honkatten är deras raka motsats och vägrar till och med gå på lådan, hon gör allt utomhus.
Det hela började ungefär i samband med att jag flyttade hemmifrån för 1½ år sedan.
Jag och den ena hankatten står varann väldigt nära, han tyr sig egentligen bara till mig. Jag bor i lägenhet men ska ändå göra ett försök att ha "min" katt som innekatt för att se om det går att rädda honom. Mina föräldrar orkar inte mer :cry:

delvis kl

Jag har åxå ett kissa inne problem.
Har 4katter. Och nu det senaste året har dom börjat med att kissai min skinnsoffa varje natt. Vet inte vem av dom det är eller om de är fler av dom som gillar detta nöjet.

Har 4 kattlådor stort hus (katterna har typ övervåningen helt för sej själva.
Det är inne katter fast dom får va ute på altanen på sommaren och även höst och vår.

Vad kan vara fel?

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
35
· Visningar
2 504
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
842
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt https://www.tv4.se/artikel/7ezMx6f87yMwzgY0hc3CDk/katt-skickades-ivaeg-i-paket-hittades-100-mil-bort :jawdrop:
Svar
9
· Visningar
1 215
Senast: Rosett
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 385
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar