Hur öppnar hösilagebalen ute i hagarna???

S

stokopes

Själv tar vi bort "locket" och låter plast och snören vara kvar. Har sett att en del skär springorl i plasten. 4-5 springor och sedan äter hästarna därifrån.
För mig känns det som deft är större risk för att de får i sig balsnören. Men jag kanske har fel.
Ska köpa en foderhäck nästa månad, men mest nyfiken hur ni som inte har gör?

Sv: Hur öppnar hösilagebalen ute i hagarna???

Jag begriper mig faktiskt inte på varför man öht lämnar plast kvar.Plasten tar smak av hösilaget och det är lätt att hästarna misstar sig.Det är bara dumt att chansa. Många hästar och även vilda djur har dött pga ensilage plast.

jag har balarna utanför hagen och öppnar dem där och slänger in lagom mängd i hagen.Tycker det fungerar bra för då kan jag även kolla ordentligt att balen är fräsch .

Så här öppnar jag mina balar.

Plasten ska inte vara kvar som ovanstående sagt. Plast tar smak och hästar kan av misstag äta upp den.

Vid "våran" väg ligger det 6 st gårdar som har fri tillgång.
5 av dessa har plasten kvar och jag har sett ett flertalet gör som vi. Nu ska vi köpa en foderhäck då jag tycker det är så tråkigt med plast och snören överallt. Har också insett att dessa snören måste vara en liten fara i sig. Nu har de tack och lov klarat sig och de tre balarna som står ute nu är alla nakna. Men det var bara för traktorföraren körde in och plastade och nätade av. Annars hade de bara haft locket av.
Nu kommer det bli jäkla grisigt i stället. Men nu kan de inte fastna i snörerna.
Ska blir riktigt skönt med foderhäckar!

Jo, jag vet att många har plasten kvar. Tror inte dom tänker på riskerna. Många tänker nog att: hästar äter väl inte plast, och det har dom väl kanske rätt i, men om plasten smakar ensilage så kan det vara svårt att avgöra vad man nyss ätit upp.

Ja, nackdelen med storbalar är att det blir spill, men man måste städa upp med jämna mellanrum det hästarna trampat ned på backen annars blir det en utmärkt grogrund för oönskade bakterier, med magproblem som följd.

Vi provade att ställa in bal och göra hål här och där.
Höll i ca 15 minuter. Därefter beslöt sig hästarna för att undersöka vad som fanns i resten av balen, framförallt mitt i. Det var snören och plast överallt....så det gjorde vi inte mer.

Jag ställer balen på högkant och skär av så att jag bara lämnar botten, alt. skuffar den så jag får bort även locket. Skär av alla balsnören och tar bort bottensnörtumparna direkt de syns.
Har en foderring av gummi från profarma, fungerar kanon.

ja om man ser hur det ser ut på en gödselspridare efter att ha kört ut en stack med snören i så förstår man risken för hästarna, dessa snören är inte lätta att få av.
Sen plast skulle jag aldrig våga ha i hagen.
Så en foderhäck är inte dumt,

Jag begriper mig faktiskt inte på varför man öht lämnar plast kvar.Plasten tar smak av hösilaget och det är lätt att hästarna misstar sig.Det är bara dumt att chansa. Många hästar och även vilda djur har dött pga ensilage plast.

Och nötkreatur.Inte ovanligt.

Jag fick dra ut en lång ensilageplast för några år sedan från anus på en av mina hästar.(Den hade såklart kommit ut av sig självt när den ändå liksom var så långt kommen)

Jag såg det på håll att något hängde ut, det var grönbrunt,ända ner till hasen, jag trodde det var tarmarna.:eek:

Min skräp, slarv o plastgrannes bitar blåser över vid otur och hästen stoppade i sig den.

Vi rensar minutiöst, packar allt i uthus o kör till Reagro.

När jag började mes hösilagebal i hagen så ställde jag ut en bal där toppen och halva sidan var skalad, resten var kvar. Jag gav upp det snabbt, för det blev så oerhört mycket spill på den där balen så jag åkte och köpte mig brädor och spikade ihop en foderhäck direkt! Det är 4 år sedan och den håller och funkar fortfarande... :love: Sen dess skalar jag hel balarna! Vid några tillfällen har balen stått på ena kortsidan med plasten kvar under - då har det slutat med att hästarna har letat reda på plasten när drygt hälften av hösilaget ätits upp och de har kastat ut plasten utanför höhäcken...

Så här såg höhäcken ut efter första vinterns användning:
hohack3.jpg

Senast ändrad:

Hur har du byggt den där foderhäcken? Vi gjorde ett tappert försök att bygga något idag men fick snabbt ge upp då vi insåg att det inte gick att skruva något i de gganska fuktiga lastpallarna. Vad har du för botten?

ingen botten alls, det är 4 hörnstolpar (4x4) och brädorna på sidorna är 1.90 långa, fastspikade.
Eftersom de aldrig är och kliver inuti den så blir det aldrig lerigt i botten av den.

Står den emot att de trycker mot den då? Hur långt är hörnen nedbankade i marken?

*KL*

Hej!

På ett av de stall jag stått ställdes balarna in och hål skars i toppen av balen. Jag tyckte inte om det och försökte förklara för stallägarna varför men de ansåg att det blev för mycket spill om man hade balen helt öppen..

Jag hittade silageplast i bajset en gång, men fröken häst kan ju mycket väl ha ätit flera gånger som jag missat!! Och med tanke på snörena- nej, jag vill inte ha plast eller snören kvar..

Där jag står nu har vi foderhäck (rund, grå variant), funkar superbra! Vi har extremt lite spill, fast vi rullar in en bal och inte har varken snöre eller plast kvar på den. I love it!

/Lavinia

Står den emot att de trycker mot den då? Hur långt är hörnen nedbankade i marken?
Inte alls, den står löst på marken och har hittills aldrig flyttat på sig.
När de börjar riva i balen så fyller hösilaget ut hela höhäcken och den står kvar på plats. Och faktum är att det är ytterst sällsynt att de gnagt på den eller kliat mer än nacken på den...

När jag hade eget tog jag alltid bort rubbet (utom möjligtvis botten) och drog ett spännband runt för att minska spillet. En väldigt billig och enkel lösning, drar man åt ordentligt dagligen så får hästarna dessutom jobba lite för att få loss höt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Övr. Hund Just nu upplever jag en sömnbrist som jag senast upplevde under valptiden. Min kära snart tvååriga hund har nämligen bestämt sig för att...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 058
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka