hur olika är ston vid olika dräktighet?

E

Ellem

Är det nån som vet om ston beter sig på olika sätt vid olika dräktigheter? Jag har ett shetlandssto som tyvärr fick ett dödfött föl förra året, 10 dagar för tidigt :cry:. Det var ett stort föl på över 20 kilo sa veterinären som obducerade, han trodde knappt att mamman var en shettis. Hur som helst gick stoet sedanhos en hingst och blev betäckt på ett alldeles naturligt sätt från midsommardagen och en vecka framåt förra året. Det var på brunsten efter fölbrunsten. Efter det har jag inte observerat nån brunst, så jag utgick från att hon var dräktig, och dumt nog kollade jag aldrig! :o
Förra året var hon riktigt stor vid denna tiden, och juvret var någorlund ifyllt. Hon borde föla inom 2 veckor, men hon har ingen mjölk! :confused: För 3 veckor sedan svullnade hon framför juvret precis som förra året, och juvret har blivit större men det är mjukt och tomt. Sen är hon ju lite rund och har vinterpäls kvar, så det är svårt att se rörelser. Visst rör det sig, men jag undrar om det inte är att hon "rycker bort flugor". Fast det är ganska kraftiga ryck, allt darrar...
Kan ston vara skendräktiga? För hon HAR verkligen inte brunstat, hon är kritvit så det syns direkt...
Jag har även en liten slank welshponny som ska ha samtidigt (första fölet)och det syns så mycket tydligare på henne. Och hennes juver är hårt.
Jag vet inte vad jag ska tro? :confused:Ska jag vänta och se eller ta ut en veterinär?

Våran fick för två år sen en hingst unge som tyvärr dog, då var hon riktigt stor och det droppade mjölk om henne innan han föddes.
Förra året så gjorde vi så att vi betäckte om henne och då var hon inte lika stor som året innan och ingen mjölk droppade ifrån henne innan den kom.

Jag tror det är från häst till häst och hur mycket dom anpassa sig till sitt första föl och sen hur stor plats föungen tar.

kan det inte vara så att hon är skendräktig?
Tänkte på det nu eftersom dom inte brukar brunsta då.

Men lycka till med henne.

Visst kan hon vara skendräktig men är det inte dags att kolla om hon verkligen är dräktig? Det har ju ganska stor betydelse med tanke på motion, utfodring osv.

Ja, det är ju alltså ett shettissto...och hon får bara lite motion i form av stilla ridning av mina små barn...och det är inte ofta. Och mat saknar hon inte, jag tror banne mig att hon kan leva på mossa och kvistar hela vintern utan att tappa ett kilo! Det är endast med viss möda man kan känna revbenen, och det är ju en del av problemet med att det är svårt att avgöra om hon är dräktig.
Men jag kanske tar ut veterinären ändå...

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 437
Senast: Lyxzen
·
Hundhälsa Det hela började med att min ena tik började slicka på den andra tikens juvet något enormt, så jag började leta igenom henne efter...
2
Svar
25
· Visningar
3 887
Senast: SiZo
·
Avel Hej, Ber om ursäkt om den här typen av tråd redan finns men jag är ganska ny här och kunde inte hitta någon som berör just detta ämne...
Svar
15
· Visningar
3 839
Senast: Quandezza
·
Avel Naturen borde ju sköta det här, tycker jag, men nu har mitt sto gått över minst 25 dagar om vi utgår ifrån att hon tog sig samma dag som...
Svar
12
· Visningar
3 611
Senast: ponniplutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka