Hur ofta...

josefinefreed

Trådstartare
...går en tillsynes frisk häst INTE igenom böjprov trots att den är helt ren i ridningen?

Är det väldigt ofta? 50/50?

Är himla nervös, på fredag ska vi göra böjprov m.m på Bellie, är så himla nervös att hon inte ska gå igenom. :(

Generellt, ungefär hur ofta händer det?

Sv: Hur ofta...

Jag kan inte svara på hur ofta det händer, men min erfarenhet är nog dessvärre den att man ofta inte ser att hästen har problem genom tex oren gång eller stört rörelsemönster.

En reaktion på böjprovet talar för en led påverkan, vad som orsakar den skulle i teorin kunna vara en hela massa.

Jaha okej. Så enligt dig så visar egentligen hästen en liten störning, men man märker det inte? Förrän böjprov görs?

Min häst markerar hälften av gångerna på böjprov. Inte mycket, 0,5-1 grad som släpper efter några steg.
Andra hälften regerar han inte alls.
Veterinären tycker att det är så lite att vi inte ska behandla.

Rätt ofta med tanke på hur många fina blivande ridskolehästar som fått åka hem pga reaktion på böjprov.

Det händer nog relativt ofta. Är reaktionen dubbelsidig och inte så stor så är den ju svår att upptäcka för blotta ögat.

Okej, men betyder inte det att din häst har nån typ av skada då? Som kan komma att bli värre om man inte behandlar det nu?

Eller hur funkar det?

Okej, men om det nu händer så ofta.. Vad beror det på då? En skada som te.x inflammation? Som kanske inte visar sig rätt ut på engång?

Ofta är det nog ledinflammation av något slag. Fast vi böjde igenom vår häst för någon månad sedan - den gick igenom, så visst finns det friska hästar också.

Oroa dig inte i onödan bara. Ska du köpa eller sälja häst?

Okej. Nej jag borde inte det, men min foderhäst jag hade innan dethär, fick vi lägga ut massvis på klinikavgifter för han fick inflammationer, och sedan visade det sig att han inte skulle hålla för min typ av ridning.

Så jag är jättenervös att min nya inte ska vara kry i benen, iomed all otur jag har haft med den förra.

Har hästen på foder för ev. senare köp, och visar det sig att hon är fin i benen och går igenom så kommer jag säkerligen att vilja köpa henne. Hon är min dröm! Jag vill verkligen att hon går igenom.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 536
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 382
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka