Sv: Hur ofta tränar ni ?
De finns ju de ryttare som rider i paddock/ridhuset varje dag...
Och det finns ju flera aspekter att väga in i det.
Det första och viktigaste, enligt mig, är ju motivationen. Det blir otroligt svårt för dig att behålla motivationen på hästen om den alltid måste gå på banan.
Ju skickligare du är som ryttare desto lättare kan du hitta på variation på banan. Eller likaså om man är totalt nybörjare för då handlar det ju bara om att springa runt lite å så är man klar. Men ligger man på lite mellannivå och harvar så blir det fruktansvärt tråkigt för hästen om man jämnt rider där.
Nr 2 är ju hästens hållbarhet. Det är lätt att förrida sig och slita på hästen om man jämnt rider på banan. En häst som inte går i korrekt form kan ganska fort ta stryk om den jämnt får göra samma arbete (gå på volten).
Musklerna behöver ju också vila från samma typ av arbete så att de får en chans att bli starkare.
Men rida på banan ett par gånger i veckan är oftast inga större problem för varken motivation eller hållbarhet. En bra regel tycker jag är att försöka undvika att ha två hårda dressyrpass två dagar på rad på banan (undantagsvis. Kan ju behövas vid helgkurser etc). En dag med lite lättare arbete och ett hårt pass dagen efter kan ju däremot vara ok (i min värld). Men jag har hellre varannan dags pass.
Jag kör ganska ofta i 3-intervall. Dag 1 ett renodlat dressyrpass, dag 2 uteritt med konditionsträning/styrketräning, dag 3 skrittpass eller lite lättare uteritt.
Däremot så händer det jätteofta att jag avslutar på banan efter en uteritt. Men då handlar det som sagt inte om ett helt dressyrpass på banan.
Den här veckan har det sett ut så här: I förrgår red jag ut en rejäl runda och klättrade lite i backar samt tränade lite flås. Jag avslutade med ett ganska intensivt pass på ängen i ca 15 min.
Idag skrittade jag ut en kortare runda, klättrade en backe och red sedan ett längre dressyrpass. Passet var däremot ganska mjukt och mest lite enklare lösgörande arbete. Arbetade låg och rund och mest i joggande gångarter. Inget samlande arbete alls.
Imorgon kommer jag att skritta ut och bara ta det lugnt.