Hur ofta tränar ni ?

M

MissWonder

Ja, dom Rubriken lyder, hur ofta tränar ni dressyr ? Detta till er som tävlar dressyr och så :D

Sv: Hur ofta tränar ni ?

Tränar själv i snitt 4 dagar/vecka, för tränare i perioder. Men rider även dressyr i skogen.

Dressyr, dressyr, dressyr, dressyr,dressyr, dressyr, dressyr, dressyr, dressyr, dressyr, dressyr, dressyr, dressyr överallt, alltid :D

tränar för tränare regelbundet, men emellan det tränar jag själv.
blir väl ca 4-5 dagar/vecka
när jag rider ut rider jag oftast dressyr i skogen med med samma krav på hästen som i ridhuset/banan.

De pass som jag endast rider på banan/ridhus (bortsett framskrittning/avskrittning) blir det nog ca 2-3 ggr/vecka. Ibland mer, ibland mindre.

Men väldigt mga pass rider jag först i skogen (alltid i form men ibland mer inriktat på styrka el kondition än form, och ibland busridning :D) och sedan avslutar jag med en stund på banan/ängen/ridhuset.

Så det blir dressyr varje dag (förutom de gånger vi bara skrittar) i någon form. Men det är sällan som jag kör två riktigt hårda dressyrpsass två dagar på rad. Utan oftast blir det ett rejält pass där de två nästföljande dagarna är av mindre krävande slag.

Enbart dressyr (på bana/fält) kanske 2 eller 3 ggr/vecka beroende på om det är tävling på helgen eller inte.
Trimmar iofs lika mkt på lydnaden, bjudning osv när jag är ute, så dressyr på något vis blir det varje dag. Brukar tex träna halter när jag ändå bara är ute och skrittar, växlingar i galoppen när jag är ute och galopperar osv.

Jag tränar lite dressyr i stort sett varje dag jag rider(vilket är 5-6 dagar i veckan) Men de gånger jag rider på ridbanan(i hagen alltså^^) är kanske 2-3 ibland fyra gånger i veckan:)

Som många har skrivit så blir det även för min del någon form av Dressyr varje dag... Men jag rider alltid varannandag på volten o varannan ute för att variera de hela.

Åker iväg och Rider för instruktör i dressyr 2 gånger i mån plus att jag o tjejerna i stallet ofta planerar o håller lektioner för varandra :banana:
Sen är min häst nu under hopp utbildning 1 dag i veckan av annan ryttare ( en annan börjar bli gammal o feg blott 23 år gammal :crazy:)

ren dressyr på banan blir mellan 2 - 4 dagar i veckan. Men jag jobbar honom jämt under ridningen.

Jag tränar dressyr för tränare var fjärde vecka, ibland blir det var tredje beroende på.

Tränar själv hemma, ren dressyr på bana/gärde, max 1 gång i veckan.

Rider dock dressyr alltid i övrigt också. Händer ibland dock att vi tar en dag utan krav.

Jag rider runt 3 rena dressyrpass per vecka, träningen för instruktör inräknat.
så 2 själv och 1 för tränare.

2-3 dagar i veckan rider jag någon form av dressyr, i paddock, på fält eller använder mig av grusvägen. Resten är mer motionsridning utomhus eller hoppning, men det ingår ju dresyr ia llt sånt med.

Varannan vecka tränar jag dressyr för instruktör.

Jag tränar dressyr på bana 3 dagar i veckan, sedan ut i skogen 2 dagar. 1 vilo dag och 1 dag arbete utan ryttare. Men självklart blir det räning även ute i skogen. men tror att det är viktigt att veriera arbetet så att man inte fastnar på banan.

Hästen jag rider nu tex kunde inte i början gå i skogen . han var så van att bara på på ridhus botten så han förstod knappt vad han skulle göra första gången när vi var ute i skogen och skulle kliva över en stock som var 30cm hög.
Så jag tror på att blanda träningen. Men självklart alrdig träna på dåligt underlag.

1 gång i veckan för tränare, ca 3 gånger i veckan själv :)

Beror lite på säsong, men 3-4 dar i veckan under tävlingtiden å mindre när det inte är tävling. Kan även det variera beroende på hur hon känns i ridningen å så.

Hur ofta jag rider dressyrpass på banan beror på hur hästen känns. Om hon är stel och känns ogenomriden kommer man ju igenom lättare på banan än i skogen, men i snitt blir det va 3 ggr/vecka. Någon av de gångerna försöker jag använda bommar/koner till hjälp och för mer varierande ridning.

Oavsett om jag hoppar/rider ut/bara skrittar så strävar jag alltid efter att hästen ska vara i form och lydig för hjälperna, så egentligen kan man väl säga att jag tränar varje dag :D

Okej, nu syftade jag mest på ridbanan, men kul att höra endå, jag hade med vela rida på grannens äng :D:angel:

Men hur ofta kan man rida i en paddock ?
Jag menar, ridskolehästarna rider ju där nästintill varje dag..

De finns ju de ryttare som rider i paddock/ridhuset varje dag... :crazy:

Och det finns ju flera aspekter att väga in i det.

Det första och viktigaste, enligt mig, är ju motivationen. Det blir otroligt svårt för dig att behålla motivationen på hästen om den alltid måste gå på banan.
Ju skickligare du är som ryttare desto lättare kan du hitta på variation på banan. Eller likaså om man är totalt nybörjare för då handlar det ju bara om att springa runt lite å så är man klar. Men ligger man på lite mellannivå och harvar så blir det fruktansvärt tråkigt för hästen om man jämnt rider där.

Nr 2 är ju hästens hållbarhet. Det är lätt att förrida sig och slita på hästen om man jämnt rider på banan. En häst som inte går i korrekt form kan ganska fort ta stryk om den jämnt får göra samma arbete (gå på volten).
Musklerna behöver ju också vila från samma typ av arbete så att de får en chans att bli starkare.

Men rida på banan ett par gånger i veckan är oftast inga större problem för varken motivation eller hållbarhet. En bra regel tycker jag är att försöka undvika att ha två hårda dressyrpass två dagar på rad på banan (undantagsvis. Kan ju behövas vid helgkurser etc). En dag med lite lättare arbete och ett hårt pass dagen efter kan ju däremot vara ok (i min värld). Men jag har hellre varannan dags pass.

Jag kör ganska ofta i 3-intervall. Dag 1 ett renodlat dressyrpass, dag 2 uteritt med konditionsträning/styrketräning, dag 3 skrittpass eller lite lättare uteritt.
Däremot så händer det jätteofta att jag avslutar på banan efter en uteritt. Men då handlar det som sagt inte om ett helt dressyrpass på banan.

Den här veckan har det sett ut så här: I förrgår red jag ut en rejäl runda och klättrade lite i backar samt tränade lite flås. Jag avslutade med ett ganska intensivt pass på ängen i ca 15 min.

Idag skrittade jag ut en kortare runda, klättrade en backe och red sedan ett längre dressyrpass. Passet var däremot ganska mjukt och mest lite enklare lösgörande arbete. Arbetade låg och rund och mest i joggande gångarter. Inget samlande arbete alls.

Imorgon kommer jag att skritta ut och bara ta det lugnt.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Amanda_F
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: MJLee
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka