hur ofta ska man ge..

Sv: hur ofta ska man ge..

Det står helt säkert på burken. Men du ger nog varje dag. Dos beroende på tillverkarens rekommendationer.
 
Sv: hur ofta ska man ge..

nej det står bara hur mycket man ska ge bara inte om man ska ge en dag/veckan eller varje dag. men tycker du at jag ska ge biotin varje dag??
 
Sv: hur ofta ska man ge..

Vad konstigt, men jag tror du kan utgå från att dom menar varje dag. Vilken sort är det du har?
 
Sv: hur ofta ska man ge..

Dagligen ska det ges...fast egentligen behövs det inte då hästar nästan aldrig har biotinbrist.
 
Sv: hur ofta ska man ge..

Nej, ingen brist direkt.
Men hög dosering under längre tid kan förbättra hornkvaliteten avsevärt!
 
Sv: hur ofta ska man ge..

Mynta2 skrev:
Inte alls säkert...det är bara en chansning.

Mmm... men den chansningen, enligt ordination från hovslagaren har på min häst gett, mer än önskat resultat på sju veckor och hovslagaren kommer inte förrän på tisdag, på dagen åtta veckor... Så pass mkt resultat att hon är extremt långtåad. Något som tidigare inte inträffat förrän efter 10-12 veckor... :o
 
Sv: hur ofta ska man ge..

De hästar i stallet som får biotin får en matsked om dagen.
 
Sv: hur ofta ska man ge..

IngelaH skrev:
Mmm... men den chansningen, enligt ordination från hovslagaren har på min häst gett, mer än önskat resultat på sju veckor och hovslagaren kommer inte förrän på tisdag, på dagen åtta veckor... Så pass mkt resultat att hon är extremt långtåad. Något som tidigare inte inträffat förrän efter 10-12 veckor... :o

bara-undrar om min hovis försöker tjäna extra pengar då han säger att en skointervall inte får vara längre än max sex veckor för hästens välbefinnande.


På en föreläsning i Västerås för inte så länge sedan påtalades det oxå om vikten av god hovvård och att skoning/verknings intervallerna inte skulle vara längre än max sex veckor. Jag bara-undrar vad som är rätt.
 
Sv: hur ofta ska man ge..

En häst ska skos med 6-8 veckors intervall
 
Sv: hur ofta ska man ge..

bara-undrar skrev:
bara-undrar om min hovis försöker tjäna extra pengar då han säger att en skointervall inte får vara längre än max sex veckor för hästens välbefinnande.


På en föreläsning i Västerås för inte så länge sedan påtalades det oxå om vikten av god hovvård och att skoning/verknings intervallerna inte skulle vara längre än max sex veckor. Jag bara-undrar vad som är rätt.

Som Madicken säger, verkningsintervaller bör ligga på mellan 6-8 veckor.
 
Sv: hur ofta ska man ge..

Min häst får biotin dagligen (4 ml.) pga hennes dåliga hov kvalitet.Jag ger henne basic`s biotin. Även jag har blivit rekomenderad av hovis att ge biotin. Skor min häst med 8 veckors mellanrum.
 
Sv: hur ofta ska man ge..

På den burk jag har står det 1 mått varje dag i 6 månader=). Men det har inte hjälp någon av mina hästar.
 
Sv: hur ofta ska man ge..

Enl min hovslagare är det bortkastade pengar att ge biotin. Någon studie hade visat att hästarna kissade ut mer biotin än de fick genom munnen. Enl hvis så producerar hästen själv för mycket biotin för att den ska kunna ta upp det. Men visst har man inget annat att lägga pengarna på så.

Egen erfarenhet:
har fullblod med mkt dåliga hovar och hovsprickor.
Förra vintern" pumpade" vi i dom biotin och Kiselgur. Någon bättring kanske. I vinter har de gått på lösdrift. INGA hovsprickor alls.
 
Sv: hur ofta ska man ge..

Biotinet jag gav skulle jag ge dagligen i 6 månader,mängd beroende på hästens vikt men det där är kanske olika.
 
Sv: hur ofta ska man ge..

sessna skrev:
Enl min hovslagare är det bortkastade pengar att ge biotin. Någon studie hade visat att hästarna kissade ut mer biotin än de fick genom munnen. Enl hvis så producerar hästen själv för mycket biotin för att den ska kunna ta upp det. Men visst har man inget annat att lägga pengarna på så.
QUOTE]

Liknande uppgifter har även jag fått att flera på området insatta personer. Jag ger dock Steel Joint till mina hästar och upplever att det har förbättrat hovkvalitén.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 208
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp