Hur ofta rakar ni era hästar?

Sv: Hur ofta rakar ni era hästar?

Oftast en gång i månaden augusti-december, sen slutar jag.

Nu är det knappt en månad sen och han är lurvig som ett troll, gammal fjording som pälsar sig för nordpolen och får värmeutslag annars.. suck.. Ska försöka klippa i helgen.

KL

Eftersom att min inte är speciellt rolig att klippa så väntar jag så länge som möjligt innan jag klipper första gången. Det börjar bli dags nu.
Och eftersom att jag klipper så sent så brukar det hålla sig resten av vintern.

Annat om man klipper tidigt innan hästen är klar med vinterpälsen, då blir det till att klippa fler gånger.

Brukar klippa ca 2 gånger på hela säsongen. Ibland bara en gång. Det beror på hur tidigt jag klippte första gången och hur mkt hästen/hästarna gör den säsongen. :)

det är lite olika. beror på hur det ser ut med tävlingar osv. man vill ju inte komma med en långhårig kuse:angel:

Min häst klipptes första gången i september och borde egentligen klippts igen för någon vecka sedan (lathet från min sida!), men nu blir det rakning till veckan som kommer. Men ca var 5-6 v brukar räcka!

Ibland klipps hon även sommartid pga tät päls!

Min herre hålls kortklippt året runt, eftersom har lätt får exem annars (vet. har inte listat ut vad det är för exem han får, men det kommer inte tillbaka när han har mindre än en cm päls så vi försöker hålla den där). Han klipps ungefär var 6e vecka :)

Skämtar ni?! :eek:
Min ponny helklipps varannan vecka från slutet av augusti till mars annars ser hon ut som en mammutt.
Den stora klarar sig på var 3e-4e vecka som det verkar nu...

kl

Jag klippte mammas häst i slutet på sept, sen ska hon klippas igen på söndag. Har lika tät päls nu som innan hon klipptes förra gången.
Hon svettas grymt mkt
De andra klippte jag i början på okt. klippte igen nu i veckan. Ska nog inte behöva klippas igen i år.

men gud vad jobbigt! behövs det verkligen och har hästarna tillräckligt tjocka täcken så dom inte går och fryser och därav sätter päls?
inte ens min gammla häst med misstänk cushings behövde klippas så ofta... om dom sätter en sån enorm päls så kan det bero på hormonella fel.

line_n: har du köpt moser avalon eller vad blev det till? jag har hållit på med att vänja min ved den i många veckor nu, går faktisk riktigt bra. massa godis och beröm, ha inte bråttom. om man vill att hästen ska bli lugn att klippa så måste man öva öva öva, det finns inga genvägar. inte så roligt kanske men det är värt mkt att hästen inte får ångest när den ser/hör klippmaskinen. :)

De har täcken så det räcker ja, vill ha kort päls på den stora pga att hon är väldigt varm av sig normalt sett.
Ponnyn, har aldrig varit med om något liknande, men hon har alltid varit så, inget fel på henne alls.
Det finns verkligen roligare saker att göra än att klippa hästar hela tiden.

ja verkligen, jag avskyr att klippa. fattar inte hur folk tom orkar klippa andras hästar för nästan inga pengar alls. :p

Klippte min mammut var 7-8 vecka ca, året runt.
Nu är han helpensionär så nu får han vara lurvig.:laugh: Ska antagligen klippa honom i vår för att underlätta pälsfällningen.

Klippt två gånger i år. Första gången i början på oktober och andra gången för en vecka sedan. Tycker redan att hon har fluffat till sig...:crazy:

KL

Klippte ena hästen idag, han svettas så enormt så det går inte längre, han torkar ju aldrig, sedan så får den andra en genomgång imorgon. Hoppas inte att jag behöver klippa mer denna vinter.

Nej precis, jag har fullt upp med mina egna :p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 436
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
658
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka