Hur ofta rakar ni era hästar?

Deimion

Trådstartare
Jag klippte pollen för andra gången i år i söndags, rejäl päls. Var bara 6 veckor sen senast...
Hur ofta klipper ni?

Sv: Hur ofta rakar ni era hästar?

Jag klippte min shettis 19 september för första gången den här säsongen. Andra gången var den 20 oktober.
Så ungefär en månads mellanrum kanske :)
Hon har björnpäls precis som shettisar brukar få ;)

Okej, jag som tyckte jag klippte tätt :o

Min polle stog i utestall förra året = enorm päls! Hade såklart mkt täcke på sig. STår i år inomhus i varmt stall. När brukar du sluta klippa?

Många slutar klippa vid årsskiftet för att inte störa sommarpäls-sättningen.

*kl'
Har en mycket lurvig ponny som nu står i boxvila pga fång.
Kommer kanske behöva klippa honom om det blir för varmt, men jag har aldrig klippt häst förut bara kor:o
Klipper man mothårs eller medhårs?
Hur ska jag klippa? Helklippning?

Får låna svärföräldrarnas maskin som dom har till kossorna,men har fått för mig att man använder speciella skär till hästar, någon som vet??

Tacksam för tips!

Det enda jag kan svara på är att helklippning tycker jag inte behövs, då kommer du behöva täcka istället. En täckes/spårklippning låter bättre för då avhjälper det värmen samtidigt som man oftast inte behöver täcka.

Det finns koskär och hästskär, men det går bra att använda koskären på hästar också. De blir "randigare" dock, så det är väl inte lika snyggt som om man klipper med hästskär.

Mothårs klipper man. Det finns speciella hästskär. Filtklippning är nog en bra idé om hästen aldrig varit klippt förr.

Lider med dig, min ponny hade fång förra sommaren... Hemskt! Han hade 4:de gradens fång och veterinären sa att hade vi hittat honom några timmar senare så hade det inte funnits något liv att rädda :eek: Det utbröt på 4 timmar... Nu är han tillbaka ;)

Jag brukar klippa 2 - 3 gånger per säsong. Klippte första gången nån gång i mitten av september och kommer klippa igen så snart jag fått hem ett 200g utetäcke att byta till. Förhoppningsvis denna vecka då vi ska träna på lördag morgon.
Har jag "tur" så klarar jag mig på det och behöver inte klippa igen, annars blir det nog i mellandagarna jag klipper sista gången. Det blir väl 6-veckorsintervall på ett ungefär. :D

Jag klippte min för en vecka sen, sen blir det en gång till i januari. Gamlingens päls växer inte ut så snabbt så han blir inte alls långhårig emellan.

Jag klippte första gången för ca en månad sedan, klipptes igen igår. Nu hoppas jag att det ska hålla sig fram till jul i alla fall.

Det brukar bli två gånger tätt på hösten om jag klipper innan hästen satt färdigt vinterpälsen. Jag klipper fram på våren också, har aldrig märkt att det skulle störa pälsbytet.

Ja detta gick också väldigt fort. Han mådde bra på morgonen när dom släpptes ut vi 7 tiden sen när jag kom dit vid halv elva så var han jättedålig:cry: Men nu är han jättepigg och vill ut.

Ska testa klippa idag, får bli med skären som sitter på. Ska bli intressant och se hur han reagerar:o

det beror ju helt på hur mkt päls hästen får och hur snabbt den sätter ny...

mitt halvblod klipptes bara en gång förra året och tror inte jag behöver klippa mer i år. han har fortfarande inte särskilt tjock päls så behöver inte klippas än (ids inte klippa bara för att hästen ser lite smålurvig ut, jag klipper när den svettas). ponnyn klipptes i går och han kommer nog behöva klippas en gång till under senvintern.

klippte min första gången i mitten på september, andra gången en månad senare. nästa gång ska han klippas i slutet på december.

Jag vet. Jag trodde det inte var möjligt att det var så tätt inpå. Jag var tvungen att kolla i almenackan :o Pälsen hade växt 1 cm på den här månaden :eek:

Jag brukar klippa i januari, ibland inne i början av februari. Det beror på att annars så är hon jättevarm hela våren och är svettig i pälsen. Hellre lite "ful" sommarpäls än en svettig långhårig päls. Ev. att jag mer eller mindre helklipper till nyår och sen täckar. Det beror på hur mkt hon motioneras. Men hon gillar inte täcken :p

samma hät klipptes en gång förra året. Och har inte klippt än men det börjar bli dax då han börjar få "vintersvettning" men nån vecka till får han nog gå med päls :)

Jag tror de allra flesta klipper sina hästar när de börjar svettas mycket, det är i alla fall det jag går efter. Det är ju inte direkt roligt att klippa :angel:.

Jag klippte min för bara tre veckor sen, ska klippa igen nu i veckan..:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 436
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
658
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka