Hur ofta kan man hoppa?!

Sparrisen123

Trådstartare
Ja, vad säger ni, hur ofta kan man ta några språng över lite lägre hinder? Bara 1-4 språng för att få lite rutin, och inte högre än max 80-90:-P cm.

Sv: Hur ofta kan man hoppa?!

På häst upp till 5 år - 1 gång i veckan. Vuxen, riden häst - 2 gr i veckan. Allt är individuellt men det är åtminstone min tumregel. Ett språng på typ 70 cm kan man säkert ta varje dag med en vuxen häst i god kondition. Sedan beror det ju på vilken sorts hoppning man tänkt sig. Bana, studs, enkelhinder osv.

Som sagt handlar det om enstaka språng över ett lägre hinder, så det är ju ingen "ansträngande" hoppning :)
För en vuxen häst tycker du alltså 2 gånger i veckan är max? Det vill säga kanske 5 språng i veckan... Låter lite? Eller du kanske menar utöver mer ordentlig hoppträning en gång i veckan?

Det kan du göra varje dag om du vill. Det sliter inte mer på hästen än om du rider på släta marken.

om man tänker hoppning som ansträngande träning (banhoppning, längre stuts, tävling, styrketräning osv) så säger jag 2 gånger i veckan. men man kan ju rulla över 50cm hinder och över kavaletti varje dag som del i markarbetet utan att det sliter för mycket. men hård träning = 2 dagar enligt mig.

Toppen, tack för era svar!
Då behöver jag inte ha dåligt samvete om jag tar några skutt några gånger i veckan under någon månads tid eller så, skönt! :)

Det beror nog på vilken ras du har och vilken ålder din häst har !:)
Hästar under 5 år ska inte hoppas mer än en gång i veckan ! Medans hästar över 5 år kan hoppa kanske 2 gånger i veckan ! Men det beror som sagt på vad du har för ras. Lycka till !

Men snälla nån?!

För en storhäst är 1-4 språng per dag under en meters höjd, ingenting.
Har man en unghäst så får man hålla igen lite på höjden men framförallt akta sig för att den tröttnar rent mentalt.

Du kan lungt hoppa det som avslutning på ditt ridpass utan att hästen tar någon skada.
Jag själv har gjort så under en dryg månads tid då hästen min var väldigt pigg på hinder och jag höll på att fega ur.
Ett par mindre språng varje dag gjorde att han inte hetsade upp sig så för att han fick hoppa ofta och jag blev säkrare som hoppryttare ju fler språng jag fick i kroppen.

Kommer man sen till regelrätt träning med serier, banor och högre höjder så är det lämpligt att hoppa en till två gånger i veckan men det är ju en annan fråga.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
402
Senast: Pegasus63
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 012
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka