hur ofta kan man ge grenar?

A

AlsoMalin

Läste i en tidning om att man kan ge hästar grenar för att sysselsätta dem.
Men det stod inte hur ofta och vilka slags trädslag som är giftiga eller inte.
Någon som kan ge lite tips innan jag börjar ge min häst grenar etc.:D

Sv: hur ofta kan man ge grenar?

Asp är ju hästarna överförtjusta i och även björk funkar. Istort sett alla lövträd funkar, gran och tall kan ju också funka, men det ska ju helst inte vara för mkt barr kvar.
JAg hade alltid stora aspknubbar i hage och i boxen som de gnagde på när de gick i små hagar under höst och vår.

Sv: hur ofta kan man ge grenar?

På SVAs hemsida kan du hitta listor över giftiga växter. De är ju klart olämpliga att lägga in ;)

Hur ofta man kan lägga in är väl mer en fråga om hur lång tid det tar för dem att gnaga färdigt på grenarna. Det kan knappast bli för mycket grenar (möjligen om de inte längre kan ta sig fram i hagen :p) och man märker när all bark är borta och grenarna inte längre är så intressanta.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 231
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 204
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka