Hur ofta behöver ponnyn ridas?

J

Jacki

Vardagarna må -to finns det inte mycket tid till ridning av vår ponny. Den rids desto flitigare på fre-sö. Nu undrar jag om detta upplägg är skadligt för ponnyn?
Det undrar jag särskilt med tanke på att den mörka tiden snart är här då vi inte kan/vill rida ut på vardagskvällarna (ryttaren är nio år)och vi inte har någon ordentlig paddock(bara gräs som nu är väldigt lerigt hal och kommer att bli isig).

Hur gör ni?

Undrar nyblivna ponnyföräldern

Sv: Hur ofta behöver ponnyn ridas?

Vill inte verka taskig eller så, men det bara dyker upp i huvudet helt spontant:Tänkte ni inte på det innan ni köpte ponnyn, att den behöver motion även i veckorna? :confused:

Rids hästen lugnt och sansat på helgerna och rör sig ordentligt i hyfsat stor hage med kompisar i veckorna kan det kanske funka...

Det är dock alltid en större risk för skador med såpass oregelbunden ridning, så det bästa är ju om ni kan motionera den på något sätt i veckorna ändå.

Om jag inte red min häst i veckorna skulle jag inte rida hårt på helgen. En häst behöver röra sig för att hålla leder, senor och muskler mjuka och har den stått drygt halva veckan så tror i alla fall jag att skaderisken ökar markant om man rider hårt på helgen.

Det finns inget ridhus i närheten???

M.

OK, han behöver alltså motioneras mer regelbundet. I vilken utsträckning räcker longering eller tömkörning till? Tänkte att jag kanske kan brodda och tömköra själv.

Något ridhus finns inte nära tyvärr. Då måste han transporteras och det räcker inte tiden till för må-to. Däremot kommer jag att göra det på helgerna i vinter när vädret är för jäkligt(snöoväder). Men som sagt, tömköra eller longera med broddar på kanske fungerar?

Ja, det borde väl funka! :)

Tömkör då hellre, så kan du variera mer mellan raka och böjda spår, sidvärtes osv. Det är inte bra för hästen att springa runt på volt flera dagar i veckan.

Ett tömkörningspass kan man ju lägga upp nästan lika omväxlande som ett ridpass, det är svårare med longering som inte är någon riktigt bra motionsform på så sätt.

När snön kommer och om den ligger (lite beroende på var i landet ni bor, här är det nästan bara blask!) kan man ju rida på "gräset" om man tar det lungt. Det blir ju mycket ljusare dessutom när snön kommit, det kanske kan finnas tid till det,30-40 min/kväll, iaf 2 av kvällarna må-to. Pulsa runt i lite snö är också nyttigt och tar man det bara lungt (ok att galoppera men under "kontrollerade" former) så funkar det. Det är ju det bästa för ponnyn att kunna röra på sig lite mer regelbundet...

Du skulle inte kunna hitta en duktig medryttare som har möjlighet att rida hästen på vardagar? Annars låter det ju bra att tömköra så hästen får röra på sig!

Tänkte precis säga samma sak... skaffa en medryttare som vill rida även fast det är mörkt och kallt...:/

Bygglampor på stativ löser problemet med mörkret.
Är ängen frusen så är det ju bara att brodda upp och rida på.

En ponny behöver regelbunden motion varje dag (vanliga hästar med) och visst det är kämpigt, men sånt får man ta. Det är skadligt att rida som f*n på helgerna och sen inte rida på vardagarna...hästen håller inte. Har sett flera exempel på detta och det är så himla tråkigt. Du kan ju försöka hitta en medryttare? Byta stall med bättre ridmöjligheter? Har man skaffat häst så måste man kunna ta ansvaret at rida hästen. Försök hålla igång hästen 5ggr/vecka iaf. Ni behöver ju inte rida, försök hitta en upplyst plätt att longera på, gå en promenad...
På med reflexer och pannlampor!! Försök rida så gott det går.

En bra grej också är att byta dagar med någon annan i stallet om det funkar. Så ni tar hand om varandras hästar ibland. Annars är ju det här med medryttare inte så tokigt då ni även kan få lite hjälp ekonomiskt.

om ni inte kan rida på underlaget kan ni ju inte logera lr tömköra hästen heller ju,ni får köra till ridhuset lr närmsta padock

Ja, det är väl en bra idé! Du och ryttaren (ditt barn?) kan ju ta gemensamma promenader med ponnyn också förutom tömkörningen någon dag/vecka, det är rätt trevligt faktiskt. Men om det är en liten ponny kan det vara svårt att hitta en medryttare som är tillräckligt gammal för att släppas ut ensam i mörkret, men en ev. medryttare kanske har ridsällskap?

beror väl på hur hårt ni tänker rida ponnyn på helgen... tar ni det bara lugnt så funkar det säkert...

Det finns säkert många som har det så. Ponnyn mår ändå gott av en viloperiod ngn gång per år så om ponnyn inte rids för hårt på helgerna dör han säkert inte av att gå i hage under veckorna. Har han tillgång till hage med kompis hela dagarna så går det ingen nöd på honom. En promenad med hästen är jättetrevligt, sätt reflexer runt benen och ha en ficklampa så går det jättebra.

Tack för alla tips och råd. Mycket användbart.Och om det är någon som undrar så rids han ungefär 1 timma 2ggr och 2 timmar 1 gång fre - sö i ganska lugn fart, skulle gissa 60% skritt, 30% trav och 10% lugn galopp. Utav skritten är mycket i skogen på en smal och delvis backig stig. En av timmes gångerna är också för en tränare/ridlärare.
Iden med medryttare var bra. Då vi har en c-pony så kan ju även lite större barn rida ponnyn. Så om jag kan hitta en ryttare med förälder som vågar ge sig ut i mörkret på vintern en dag i veckan + att jag tömkör (håller på att lära mig) en stund en dag så kan det nog bli bra för både oss och ponnyn.
Kan tillägga att han rör sig mycket i hagen, kanske därför att det b.l.a. finns en livlig unghäst där som är hans kompis och han själv är bara 6 år.
Och en sak är säker: även när jag är jäktad på grund av ponnyn så är jag aldrig stressad när vi är där. Då är det bara mysigt och kul. Dygnet skulle bara behöva några extra timmar till oss hästbitna.

Jacki

Ja, visst är det härligt? För hur stressad och sur man än är över att man måste åka till stallet så blir man liksom lugn och harmonisk bara man kommer dit :) Hästar har en annan sorts tid... och det är nog nyttigt för oss människor att få dela den med dem.

Håller verkligen med, stallet är en avstressande zon, väldigt sällan jag väljer bort stallet (har inte egen häst!) för att jag har för mycket annat att göra.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 503
Senast: Sockerbit
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern