Hur ofta behöver ni klippa era hästar?

Elisha

Trådstartare
Jag klippte min i mitten av augusti, alltså mindre än 1 månad sedan, och nu är pälsen nästan utväxt igen.

Finns inget alternativ till att inte klippa tyvärr. Pälsen är tät och lång (ponny) och svetten rinner väldigt lätt, och tar lång tid att torka.

Sv: Hur ofta behöver ni klippa era hästar?

Samma här, klipper ca var fjärde vecka. Testat allt tycker jag, hade varit skönt att slippa klippa hela tiden :/

Har hunnit klippa min 3 gånger nu. Första klippningen var i början på juli.

Hur ersätter du pälsen?

Om ponnyn inte har ngt hormonellt fel så skaffar den päls av en anledning.

att klippa o sen inte täcka istället nu när det är kallare om nätterna/ mornarna signalerar självklart att den snabbt ska pälsa på sig igen.

Hur varmt är det i stallet?

Jag ska klippa den som rids snart. Jag väntar tills den satt nästan hela pälsen, då jag tycker att de behöver sola nu i det underbara sommarvädret dagtid.

Jag har islandshäst, som nog får päls i motsvarande omfattning som din ponny. Jag brukar klippa första gången i slutet av augusti, och sedan i slutet av både september och oktober (möjligen också november, beroende på hästens arbetsbelastning och temperatur ute). Oavsett vad jag gör tycker jag att vinterpälsen fortsätter växa fram till årsskiftet ungefär, och jag vill gärna att det hunnit växa ut lite efter sista klippningen innan vintern blir som kallast i januari-februari.

Jag helklipper inte, utan spårklipper i sådan omfattning att hästen i normalläget kan gå ute utan täcke. Han går ute dygnet runt fram till oktober någon gång (beroende på klimat), och står därefter på stall nattetid och ute dagtid. Att ersätta pälsen som Axel talar om kommer inte på fråga, då han om han går oklippt såhär års faktiskt svettas bara av att gå i hagen! Att vänta tills hästen "satt hela pälsen" känns inte heller realistiskt, då det är nu klippningen behövs som bäst, och pälsen faktiskt växer ända fram till jul...

Jag ser inga alternativ till att klippa, och tycker heller inte att det är så betungande att göra en gång i månaden totalt 3-4 tillfällen. Men jag har också en häst som inte bryr sig nämnvärt, så det är ett rätt lätt jobb att klippa honom!

Håller med axel, min erfarenhet är att dessa hästar som måste klippas hela tiden täcks för dåligt och då försöker de givetvis att skaffa sig mer päls så fort som möjligt för att inte frysa. När ägaren har bytt till varmare täcke så har pälssättandet lugnat ner sig markant.

Så om hästen är frisk och inte har PPID eller andra hormonella sjukdomar bör du tänka över om du ger den tillräckligt skydd mot kyla, regn och vind.

Jag har klippt min 22 åring som har PPID två gångar, en i somras då det var så extremt varmt och en gång för några veckor sen. Han har inte satt särskilt mkt päls igen men får kanske klippa en gång till i november.

Min andra häst är inte klippt än, brukar klippa tidigast oktober och en gång i december om det inte är väldigt kallt.

Men precis...

jag har aldrig klippt mer än max 2 ggr o då har jag isolerade uteboxar o öppet fram till det är risk för att vattnet fryser.

Ser en del som helklipper helt fast hästarna aldrig någonsin ens rids varma.

Det har jag märkt en en annan faktor.
hästar som klipps o tränas sätter inte lika mkt päls igen. Får upp värmen dagligen.
Hästar som står skaffar mer.
Kallblodsraser o isisar har förstås mer päls.

+ Ni andra.

Tack för svar!

Dagtid upp mot 23+ och sol fortfarande. Inte regnat mycket alls. Givetvis täcke vid regn. Annars naken. Ute dygnet runt fortfarande med fri tillgång på silage och vindskydd.

Temp nattetid ligger på absolut minst 10 grader, ofta 15.

Har inte ens tänkt tanken att hon kanske behöver täcke förutom vid regn/blåst (något som vi knappt haft på senaste tiden, sedan jag klippte henne). Hon har aldrig någonsin visat att hon skulle frysa.

Men då får det bli oklippt nu tills dagtempen ligger så pass lågt att hon kan ha täcke även dagtid.

Tack igen! :)

Hon är fö fullt frisk och rids dagligen 1-1,5 h. Rids definitivt varm dagligen. Duschar efter varje pass nästan. Men då är det min brist på täckning som förklarar saken.

Senast ändrad:

Är du säker på att det är så varmt på natten?? Jag bor på samma höjd som dig fast på västkusten och här sjunker temperaturen helt ner till 4 grader på natten.

Mina har flugtäcken ute och fleece inne (alltså på natten) btw.

Har inte ens tänkt den tanken om jag ska vara ärlig. Haha. Nu förklarar sig saker bättre! :)

Hon får vara oklippt nu tills det blivit svalare så hon kan ha täcke dygnet runt. Är upp mot 23+ fortfarande dagtid.

Tack för svar!

Min är också extremt lätt att klippa så det är inga problem egentligen. Men tycker bara att det är lite för ofta att behöva klippa varje månad, men har ju fått mina svar iochmed att jag inte täckat (förutom vid regn, blåst osv).

Har inte behövt klippa tidigare hästar så ofta, dock har det varit tävlingshästar som varit täckade betydligt mer. :)

Inte van vid ponnytyper, haha.

+ Ni andra.

Tack för svar!

Dagtid upp mot 23+ och sol fortfarande. Inte regnat mycket alls. Givetvis täcke vid regn. Annars naken. Ute dygnet runt fortfarande med fri tillgång på silage och vindskydd.

Temp nattetid ligger på absolut minst 10 grader, ofta 15.

Har inte ens tänkt tanken att hon kanske behöver täcke förutom vid regn/blåst (något som vi knappt haft på senaste tiden, sedan jag klippte henne). Hon har aldrig någonsin visat att hon skulle frysa.

Men då får det bli oklippt nu tills dagtempen ligger så pass lågt att hon kan ha täcke även dagtid.

Tack igen! :)

Hon är fö fullt frisk och rids dagligen 1-1,5 h. Rids definitivt varm dagligen. Duschar efter varje pass nästan. Men då är det min brist på täckning som förklarar saken.
Ang. T. nattetid.
Nja det har varit enstaka varma nätter o häromnatten 4-5 grader. oftast dimma- fuktigt som tusan.
Luftfuktigheten ingår också också i den faktiska tempen.

Naturen vet. Kolla blommor o träd som börjar gå i ide;)

Du tog ett klokt beslut:)
De torkar ju fort o blir inte heller kalla när det är så varmt... några dagar till
Om du har den ute dygnet runt är det inte alls konstigt att den pälsar på sig

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 641
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 773
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka