Hur ofta bada?

Glimfeather

Trådstartare
Hur ofta ska man bada en hund egentligen? Alltså schamponera den?

Jag brukar göra det när pälsen känns lite äcklig och man blir lite äcklig om fingrarna när man klappar, ungefär var 3:e vecka. Men så läser jag i böcker att man inte ska bada mer än kanske 3-4 gånger om året. Den här gången sträckte jag mig så långt som till 4 veckor, men idag var jag tvungen. På våren kan det bli nästan varannan vecka eftersom jag egentligen har hundallergi och reagerar extra mycket då pga alla pollen som fastnar i pälsen. Har en hyfsat långhårig bearded collie och det känns som att han drar åt sig skit.

Emellan schamponeringarna sköljer jag ur pälsen om han blivit smutsig eller badat i havet. Det kan nästan bli varje dag.

Hur ofta badar ni era långhårshundar?

Sv: Hur ofta bada?

Jag är oxå tvungen att bada min hund typ var tredje vecka. När han leker med sin "kompis" så rullas det runt i gräs o grus, när det då är fuktigt så då blir han äcklig i pälsen.Men det finns ju så "bra" schampo idag så jag har inte märkt att han mår dåligt av det iallafall!!

Jag har badat vår hund 1 gång nu på 8 månader.. (han är 10 månader nu). Den stora hunden badas kanske cirka 4 ggr per år. De åker in i duschen om de är väldigt leriga också, men schamponeras oftas inte då utan duschas bara av:)

Långhåriga collies båda två

Hela hunden badar jag om de rullat sig i något. Blir kanske nån gång om året. Däremot tvättar jag skägg och ev benen vid behov, va varannan vecka.

Var annan till var tredje vecka.
Duschar dock av dom efter promenardena för dom är taxar så ALLT fasnar i pälsen.

Jag tvättar honom bara ett par gånger om året med schampo. Behövs inte oftare, han luktar och känns ok. Tycker faktistk att han blir lite flottigare i pälsen efter schampobad. Inte de första dagarna då han är nytvättad men senare.

kl

Har ännu aldrig tvättat min hund helt och hållet med shampo. Har några gånger tvättat av nacken då hon rullat i nåt äckligt och spolar av med vatten då och då om det är jätte lerigt ute.

Är det faktiskt bra att tvätta så ofta som varannan/var tredje vecka?? Har hört att hundens "oljelager" på huden förstörs och gör huden torr osv, men det kanske är en myt???

Det finns schampo som säger sig bevara fettlagret i huden. Jag använder minkoile-schampo, men jag vet inte hur pass bra det är i det avseendet? Kompisen har en hund som är allergisk mot ALLT och de använder ett schampo med havre i som ska bevara fettet och är väldigt snällt mot huden.

Någon som kan berätta mer om detta och ge exempel på bra schampon?

Ni som svarar, vad har ni för raser? Kan tänka mig att det är olika beroende på päls ...

Jag har en jack russeltik och badar henne var fjärde vecka ungefär. Eftersom hon är med mig i stallet och när jag rider, så blir hon ofta lerig/smutsig så hon sköljs av med ljummet vatten på ben och under mage säkert tre dagan i veckan. Vatten är ju inte farligt, men välj ett schampo av bra kvalité och använd med måtta. Ofta räcker det att skölja av utan schamponering, men då har ju jag en relativt korthårig hund med...

Theresa

Mina badas några gånger om året som standard. Är en Amstaff och en Staff.

Amstaffen badas i övrigt inför utställningar också, blir fler sådana nästa år.

Nu har jag ju ingen direkt långhårshund, men bad varannan månad ungefär på de hundar jag har, förutom under utställningsperioden, då skitgrisarna behöver badas lite oftare än så :angel:

Personligen schamponerar jag min hund ungefär varannan vecka, eller tidigare om han börjar klia sig... Har också hört att man egentligen inte ska schamponera för ofta, men med den takt vovven håller brukar han vara rätt rejält skitig efter 2 veckor... :D

Våran stora (korthårig) badas varannan vecka ungefär. Både pga min allergi och hennes "exem".
Tvättar henne oftast med ett schampo för känslig hud (glömt namnet)

Den lilla långhåriga badas 2 ggr/år. han är inte så skitaktig och håller sig fräsch utan bad :)

Har två siberian huskies

De badas med schampoo inför utställningar, samt om de rullat sig i något äckligt som inte går bort med bara vatten.

Totalt kanske 5 ggr om året

Fast tassarna sköljs med vatten nästan dagligen och de sköljs av med bara vatten ca 1 gång i veckan (när de är så leriga att de är bruna ist för ljusa...)

Våran hund ska bara badas 2 grr om året eller om det var 4 men aja, han får eksem annars

Va?! Får han exem om han badas oftare än 2 gånger per år? :eek:

till ts:

Jag badar min hund som är av samma ras som coopervsJimmy runt en gång i månaden och på vintern blir det oftare. Han klipps och rycks inte och blir därför smutsig väldigt lätt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
673
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 228
Senast: Rie
·
Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att... 2
Svar
20
· Visningar
3 558
Övr. Hund Nån här med tips på något som är effektivt att få bort all päls med på korthårig hund? Vi är inne i jordens pälsfällning! :crazy: Det är...
Svar
12
· Visningar
1 486
Senast: Carolininen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka