Hur nära släkt?

smedsussie

Trådstartare
Jag har en liten fråga angående detta med avel och inavel.

Hur nära släkt med varandra törs man betäcka för att inte riskera inavel?
Hur är risken att betäcka med en hingst vars morfar är det tänkta stoets pappa?

Tacksam för svar!
 
Ju närmare släkt föräldrarna är desto färre variation i generna får avkomman. Därför är det viktigt vilka gener man väljer att koncentrera. Det finns många exempel på bra hästar där föräldrar är helsyskon, pappa och morfar är samma, eller annan nära släktskap. Dessa hästar har ofta varit framavlade av erfarna uppfödare som vetat vad de gjort.

Det finns olika definitioner på inavel. En del menar att om samma individ förekommer mer än en gång i stammen de första tre leden så är det inavel, förekommer de glesare är det linjeavel. Andra menar att så fort en häst har samma individ i stammen mer än en gång så är det inavel.

Vad gäller ditt exempel skulle jag fundera över om individen som dubblas har negativa egenskaper som jag inte vill förstärka, och om det finns fler individer i stammen som är nära släkt.

Jag kan inte låta bli att visa detta exempel på mänsklig inavel. I det spanska kungahuset var det många kungar som gifte sig med sina egna systerdöttrar. Förutom att det känns incestuöst ger det också en väldig liten variation i generna. Kolla stamtavlan!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_II_av_Spanien#mediaviewer/Fil:Carlos_segundo80.png
 
Tack för svar!

Jag ska kolla upp om de är släkt på andra håll också.
Men tycker nog att de är lite för nära redan som det är för att det ska kännas bra...
 
Jag har sett exempel på både helsyskonparning och fall där man betäckt stoet med hennes egen pappa.
Kan inte påstå att jag tycker att det är särskilt lämpligt, men det är ändå så att det oftast inte händer något. Men man får ju vara medveten om att det skulle kunna finnas risker med det och då vara beredd att ta bort avkomman om det blir alldeles galet.

Inavel är, per definition, när föräldrarna är hyfsat nära släkt med varandra.
(Linjeavel är inget annat än planerad inavel)
 
2+3 gör jag som närmast och endast på starka individer. En av mina bästa uppfödningar någonsin är resultatet av en sådan kombination.
140802_mynta1_450.jpg
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp