Hur mycket?

P

Phorsytia

Hur mycke betfor ger ni era hästar varje dag?
Min häst får ca 4 dl per gång alltså runt 8 dl per dag..
Tycker dom flesta säger att dom bara ger typ 2 dl per gång. Eller är det lite?

Sv: Hur mycket?

Jag ger min häst sammanlagt 4dl blöt betfor om dagen och det funkar. Bara för att det ska smaka gott och så är det bra för magen. Jag tycker inte att man ska ge för mycket, dom blir oftast lösa av det.

Jag ger inte mina hästar betfor alls längre :) De fick det i många år, men efter att jag slutat så har de blivit mycket gladare och piggare (i kombination med annat).

Man måste ju faktiskt inte ge betfor :D

Ger inte betfor alls.Slutade med det efter att jag fick lära mig att det största problemet för hästar idag är svamp.Svamp i tarmar eller i hovarna(röta) o det svamp lever av är socker alltså betfor.Mina hästar har aldrig varit så pigga o fina som nu.

cajsa skrev:
Ger inte betfor alls.Slutade med det efter att jag fick lära mig att det största problemet för hästar idag är svamp.Svamp i tarmar eller i hovarna(röta) o det svamp lever av är socker alltså betfor.Mina hästar har aldrig varit så pigga o fina som nu.

Vore det så skulle hästar som äter hö eller gräs vara levande svampodlingar. 1 kg (torr) betfor innehåller lika mkt socker som 2-3 kg ts av hö eller gräs. Min äldsta äter ca 2 kg torr betfor om dagen.Hon kan inte tillgodogöra sig hö men betfor+lusern är perfekt. Ingen svamp i sikte på henne! HH

Men en del påstår att betfor kan vara negativt för lederna. Raffinerat socker = dåligt för leder.
Osäker på om det ligger någon vetenskap bakom.

Jag har tagit bort betfor och då fick jag en röt-, skåll- och muggfri häst, nu under vintern med silage. Under gräsperioden har jag ett helvete att försöka hålla honom svampfri, han får inte bli blöt eller svettig, jag ger probimin och tvättar regelbundet med hibisrub och ändå får han problem men lindrigare än då jag inte vakade på honom och dessutom gav betfor.

Eftersom han är ett fullblod har han blivit lite kantig så jag petade på med strålucern (med 10 procent melass), knappt ett halvt kilo efter invänjning. Nu blev det också lite varmare och vips hittar jag lite, lite skållor.

Jag kan inte förstå det på annat sätt än att just min häst är extremt känslig för sockret i fodret. Och då kan jag dessutom tillägga att jag rent allmänt inte tror att sockret är Den Stora Djävulen. Men som sagt, min häst mår uppenbarligen inte bra av det.

Det skulle ju kunna ha att göra med melassen också är raffinerat socker? Intressant.

Ca en femtedel av betfor är melass, resten är fibrer. Melass är inte raffinerat socker utan det som blir över när man tagit bort sockerkristallerna. I försök har man gett hästar ca 5 kg melass per dag utan problem. HH

Jane_Done skrev:
Eftersom han är ett fullblod har han blivit lite kantig så jag petade på med strålucern (med 10 procent melass), knappt ett halvt kilo efter invänjning. Nu blev det också lite varmare och vips hittar jag lite, lite skållor.

Jag kan inte förstå det på annat sätt än att just min häst är extremt känslig för sockret i fodret. Och då kan jag dessutom tillägga att jag rent allmänt inte tror att sockret är Den Stora Djävulen. Men som sagt, min häst mår uppenbarligen inte bra av det.

Ja sådana individer finns det bland både hästar och människor. De brukar må bra på massor av fett och fibrer. Det finns lusern utan melass.
Tillägg Dangro och Kvarnby foder har melassfri lusern. Dangro även i strå. HH

Senast ändrad av en moderator:

Sorry att jag inte kan hålla reda på orden så det kommer i rätt ordning. SOCKERBETAN raffineras (raffineras = förädlas) och efter sockret är utvunnet tillverkas det melass/betfor etc. Så nej, det är inte raffinerat socker. Ber om ursäkt om jag vilselett någon :)

Ja men eller hur?! Jag har faktiskt funderat på varför vissa människor hela tiden får fotsvamp och underlivssvamp och jag som svarar för halva Sveriges sockerkonsumtion aldrig haft de problemen trots att yttre betingelser (mycket idrottande i varma jumpaskor och dessutom neoprenbyxor!) aldrig fått såna problem.

Tackar för tipset och ilar iväg och gogglar på Kvarnby.

Tjohoo! Äntligen har jag kommit på varför mitt fullblodssto får skållor. Gud vad trög jag har varit. Fattade aldrig att det måste vara betfodret*pucko*
Jag har hållit funderat på varför hon fortfarande fick det trotts att jag bytt foder. Fast vad har jag kvar som foder....Jo betfor.:smirk:
Jaja..även en blind höna hittar sina korn:rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 377
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar