Hur mycket?

desiree

Trådstartare
Hur mycket brukar man säga är rimligt att en häst får dra?

Självklart varierar det ju med storlek och kroppsbyggnad precis som ridning, men någon tumregel eller liknande kanske finns?

Sv: Hur mycket?

Kolla liknande trådar. Tumregel. Sin dubbla vikt. Men allt hänger på terräng, muskler mm.

När jag jobbade med travare så sa man alltid att när man drog tungt med tryckvagn så fick trycket aldrig vara högre än att hästen hela tiden hade öronen framåt. Är det tungt tar den bak öronen.

Ja, med vagn, Min kille har alltid öronen frammåt. Tror nästan att han är skapt så...

hur vet man då om man har en häst före sig. Hästen som går sist har ju i uppgift att lyssna bakåt :) Eller är sur för att den tvingas gå sist.

hihi.. /jenny

desiree skrev:
Hur mycket brukar man säga är rimligt att en häst får dra?

Självklart varierar det ju med storlek och kroppsbyggnad precis som ridning, men någon tumregel eller liknande kanske finns?

Det är väl ganska individuellt och beroende på träning. Min shetlandsponny drog runt 200 kg (tror till och med att det var mer:o för vi var 4 st) här om veckan på plan snö väg där snön låg packad. Hon tyckte det var jätte kul! När jag körde in henne drog hon pallar på ca 40-50 kg, det tyckte hon inte alls var jobbigt, men min islandshäst som drar samma pallar tycker att det är lite jobbigt.

Jättesvårt att säga eftersom presis alla säger att hästen "drar så många kg" men det gör den inte alls!
Det är stor skillnad på dra att något som väger 100 kg på tex en vagn och att dra 100 kg!!
Min ponnyvagn med fyra luftgummihjul väger runt 100 kg men på plan grusväg vägde den 3-5 kg att dra!!!
Jag satte nämligen en våg mellan skaklarna o mig, drog och läste av vågen samtidigt! :D
Att dra 100 kg är väldigt tungt! Att dra något som glider på packad snö eller på hjul däremot är inte svårt!
Skogshästarna förr drog fram timmerlass som kunde vara tex runt 4 ton, men det går ganska lätt (ja hästen får ju ta i ordenligt men den drar aldrig 4 ton!) eftersom kälkarna åker på snön.

Om man säger att man har hjul, underlaget är torrt/hårt/jämt (eller ordentligt packad väg, (bilväg) och en släde) och man vill hellre trava lite mer än bara skritt, så låter hästens vikt rätt bra.
Tex en shettis på 200 kg kan man då köra med en vagn med en totalvikt på 200 kg (vilken naturligtvis inte bli samma som den vikt den drar).
Hästen klarar säkert 4-5 gånger sin vikt att dra om det är på hjul/medar o packad snö/is men då blir det ju arbete i skritt och så lär den vara tränad för det.
Man märker om det går för tungt! Hästen orkar bara gå sakta och den "lägger sig" i selen. Som om nån är för tung att rida på en häst, den går försiktigt, sakta och ovilja till att trava/gå fort, ev att den inte går alls!

/Lisa

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
356
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter