Hur mycket?

I

Idaanderssonn

Hej!
Har en häst som väger ca 800-900kg. Han är någon slags kallblodskorsning, Minst 165hög, smal men har stor överkropp då han är en arbetshäst.

Vi motionerar varannan dag ca 30-45 min. Någon gång i veckan blir det längre turer.

Har på sistone fått
- Betfor
- Havre
- Lucern pellets

Kan inte säga i vilken mängd exakt. Men betfor så mycket han ska ha till sin storlek. Ca 5 dl Lucern och 5dl+ havre. Han får detta på morgonen och efter ridtur får han alltid lite havre som belöning (ytterst lite).

Detta har fungerat super bra. Men han ska få Korn istället, då han har svårt att få hull.
Hur mycket anser ni att han ska ha? Tänkte att han skulle få korn och havre (hälften/hälften) och betfor). tycker ni att det skulle bli bra och i vilken mängd? Ska han ha kvar lucern pelletsen också?

- Tacksam för svar :D

Sv: Hur mycket?

Allt beror på grovfodret. Jag tycker inte spannmål är särskilt lämpligt hästfoder med tanke på stärkelsehalten.

Hur mycket grovfoder får hästen och har du några näringsvärden på grovfodret? Du kanske inte behöver något kraftfoder utan bara öka grovfodret.

Sv: Hur mycket?

Hur mkt betfor ska han ha då pga sin storlek? 5dl havre o 5dl Lusern är bara en fis i rymden åt en sådan stor häst.
Börja med att analysera grovfodret, o ge runt en 15kg kanske? Behövs det kompletteras med något så är det säkert Proteiner (mest troligt).
Kan säga att jag inte har nån häst som får så lite som 5dl Lusern (pellets), shettisarna får minst 1kg varje mål om proteinet är lågt, givetvis har jag uträknad foderstat.
En häst som är smal får för lite mat, så enkelt är det, om det nu inte finns nån sjukdomsbild bakom vill säga

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 960
Senast: Bee
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 354
Senast: Lavinia
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: akleja
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 683
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama