Hur mycket VITLÖK kan man ge?

milly

Trådstartare
Tänkte ge min det nu när de går på bete för att hålla insekterna på avstånd... (det är en 600kg nordsvensk)
 
Sv: Hur mycket VITLÖK kan man ge?

Ingn som vet? Några klyftor per dag? En hel vitlök? Mer? (för att det ska hjälpa mot insekter)
 
Sv: Hur mycket VITLÖK kan man ge?

när jag gav min häst vitlök så gav jag en klyfta (finhackad eller pressad)/dag.
 
Sv: Hur mycket VITLÖK kan man ge?

Söker du någon slags veterinärmedicinsk, eller över huvudtaget en vetenskaplig, rekommendation så finns inte det. Man vet ännu inte vilka mängder vitlök man kan ge utan att det blir farligt för hästen. Man vet att det kan bli farligt, tom leda till akut förgiftning (anemi = "blodbrist"), men det är vid ganska stora givor. Även vid mindre givor finns dock risken att hästen drabbas av låggradig anemi eller mag-tarmstörningar (särskilt när man ger rå vitlök).

Sök på forumet så hittar du trådar med källor.
 
Sv: Hur mycket VITLÖK kan man ge?

pimy skrev:
när jag gav min häst vitlök så gav jag en klyfta (finhackad eller pressad)/dag.

Glömde tillägga att jag inte ger min häst vitlök längre efter att jag hört om att det kan vara direkt farligt för den!
 
Sv: Hur mycket VITLÖK kan man ge?

Det basta ar att kopa vitlokspulver som ar tillverkat just for hastar. Det ar inte speciellt dyrt for en hink och det star pa hinken hur mycket du ska ge varje dag.
 
Sv: Hur mycket VITLÖK kan man ge?

Köp en hink med vitlökspulver för hästar,jättsmidigt att slänga i fodret ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
489
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 330
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp