Hur mycket vilar era (friska) hästar?

Aquakatt

Trådstartare
Hej buke!
En tanke som slagit mig mer än en gång är hur många olika synpunkter det finns på huruvida och hur mycket en frisk häst i "normal" kondition bör ha sk vilodagar, då den står helt. Många menar på att hästen behöver vila från ryttare någon dag i veckan, samtidigt som vissa hästar blir rent ut sagt odrägliga av en "mysig vilodag". Hur resonerar ni? Ge gärna lite kort info om hästen, såsom ålder, användningsområde och nivå.

Själv har jag ett SWB-sto på 7 år som rids allround och tävlar dressyr, hopp, fälttävlan. Tränar hoppning på LB-LA nivå, lättklass fälttävlan (vid säsong) och Msv dressyr (med inslag av 2-4 steg piaff ibland). Nu är hon vad jag anser "vuxen", i den bemärkelse att hon normalt inte behöver längre vilor för att smälta nya saker. Tidigare har jag alltid tyckt att en dag per vecka utan ryttare / vila är bra, men den senaste tiden har den dagen bytts ut mot en skrittrunda (ute). Således går min häst med ryttare 7 dagar i veckan, men med varierande intensitet.
 
Beror på ålder på hästen, individen och hur hagvistelsen ser ut.
Rör den sig ute i hagen?

Generellt gillar jag längre vila när hästen får vila mentalt och fysiskt. Men då ska den ha stor hage med flera hästar i och gå ute större delen av dygnet :)
 
Jag rider så ofta jag hinner, vilket blir nästan jämt. Men det kommer alltid in saker lite då och då så att jag planerar in en vilodag. Ibland går hon 3 dagar i rad och vilar kanske 2 gånger den veckan och ibland blir det 10-14 dagar i rad. beror ju lite på hur de ser ut med tävlingar/träningar också. Men jag tycker det optimala för min häst är att ridas 6 dagar i veckan. 3 dagar i ridhuset/banan varav en av dessa är hoppning, en dressyrträning för tränare och ett dressyrpass. 3 dagar i skogen och då är det en lugnare vända på ca 1h mer kravlöst i alla gångarter, en dag klättring/kondition och en dag kanske en 2h tur med sällskap och varierande intensitet. Ibland lägger jag in longering också, beror på hur jag jobbar.

Jag har ett halvblod på msv nivå dressyr och 110 hopp, 9 år. Just nu skadad så nån längre viloperiod lär dröja efter dessa månader som konvalescent. Normalt lägger jag väldigt sällan in längre vila när hästen är vuxen. Kanske 3 dagar nån gång. Annars är det för min egen skull, inte för hästens som det blir en längre vila. Eller oplanerat vid skada tex.
 
Hej buke!
En tanke som slagit mig mer än en gång är hur många olika synpunkter det finns på huruvida och hur mycket en frisk häst i "normal" kondition bör ha sk vilodagar, då den står helt. Många menar på att hästen behöver vila från ryttare någon dag i veckan, samtidigt som vissa hästar blir rent ut sagt odrägliga av en "mysig vilodag". Hur resonerar ni? Ge gärna lite kort info om hästen, såsom ålder, användningsområde och nivå.

Själv har jag ett SWB-sto på 7 år som rids allround och tävlar dressyr, hopp, fälttävlan. Tränar hoppning på LB-LA nivå, lättklass fälttävlan (vid säsong) och Msv dressyr (med inslag av 2-4 steg piaff ibland). Nu är hon vad jag anser "vuxen", i den bemärkelse att hon normalt inte behöver längre vilor för att smälta nya saker. Tidigare har jag alltid tyckt att en dag per vecka utan ryttare / vila är bra, men den senaste tiden har den dagen bytts ut mot en skrittrunda (ute). Således går min häst med ryttare 7 dagar i veckan, men med varierande intensitet.

Eftersom jag har ett gäng hästar, jobbar de 2-3-4 dagar per vecka (beroende på häst och årstid; nu på vintern är det visserligen inte lika roligt att rida, men det blir fler pass per häst för de hästar som är igång medan ett par unghästar har "vintervila").
Resten av tiden går de mycket i hagen, och några står på box nattetid under vintern.

Tävlat dressyr upp till MSV C nivå, dock inte högre än LB under 2017 pga att hästarna är rätt unga och den häst som är mest utbildad behöver mer träning för att vi ska komma över de där kvalande 62 procenten.
Islandshästarna har debuterat tävling i år, två av dem har gått "öppen klass" (lite annan klassindelning där).
En av fjordingarna har gått LB både dressyrridning och sportkörning, fyraåringen har provat LB bed B i sportkörning samt gått LC riden dressyr.
 
Mina har en vilodag i veckan då de ej rids men blir ändå ompysslade.
Har självklart olika pass och resterande 6 dagar består inte av enbart hårda pass.
Jag tycker det är viktigt att hästen får vila/lära sig att vila. Vill man den ska röra sig ändå kan man ta en promenad för hand. Hade mina hästar gått i små hagar hade jag gått en 45 min skrittpromenad den dagen ungefär.
 
Hej buke!
En tanke som slagit mig mer än en gång är hur många olika synpunkter det finns på huruvida och hur mycket en frisk häst i "normal" kondition bör ha sk vilodagar, då den står helt. Många menar på att hästen behöver vila från ryttare någon dag i veckan, samtidigt som vissa hästar blir rent ut sagt odrägliga av en "mysig vilodag". Hur resonerar ni? Ge gärna lite kort info om hästen, såsom ålder, användningsområde och nivå.

Själv har jag ett SWB-sto på 7 år som rids allround och tävlar dressyr, hopp, fälttävlan. Tränar hoppning på LB-LA nivå, lättklass fälttävlan (vid säsong) och Msv dressyr (med inslag av 2-4 steg piaff ibland). Nu är hon vad jag anser "vuxen", i den bemärkelse att hon normalt inte behöver längre vilor för att smälta nya saker. Tidigare har jag alltid tyckt att en dag per vecka utan ryttare / vila är bra, men den senaste tiden har den dagen bytts ut mot en skrittrunda (ute). Således går min häst med ryttare 7 dagar i veckan, men med varierande intensitet.

Jag har haft en häst i mitt liv som tydligt fungerat bättre av att gå dagligen, annars går mina vuxna hästar i regel sällan mer än 5 dagar i veckan.
Just nu har jag en 9-åring och en 4-åring. 9-åringen tävlar upp till 120, LA, debutant, 4-åringen 90-100. De går ute runt 14 h i grupp och rör sig mycket.
4-åringen får längre vilor sommar och vinter + pauser på runt 10 dagar då och då. 9-åringen vilar ungefär en månad vintertid och typ 5-7 dagar 2-3 gånger under året.
Jag har aldrig behövt behandla en led och har mjuka fina hästar så jag tänker att upplägget funkar.
 
Jag håller med @Equilina och har liknande upplägg. Dessutom har jag inget ridhus och har oftast inte ork (lust, motivation) att åka till ett ridhus, så öser det ner en dag blir det vilodag även om jag inte tänkt det.

Min häst går ute dygnet runt. När jag hade en häst som var uppstallad på box 16 timmar per dag (de gick ute 8-16 ca) kände jag betydligt större tryck på mig själv att rida hästen dagligen, även om det så var en skrittrunda.
 
Min häst får vila 1-2 dagar per vecka. Oftast beror det på att jag har andra saker för mig, men jag tycker också att det räcker att rida rejäla arbetspass 2-3 dagar i rad.
 
Jag håller med @Equilina och har liknande upplägg. Dessutom har jag inget ridhus och har oftast inte ork (lust, motivation) att åka till ett ridhus, så öser det ner en dag blir det vilodag även om jag inte tänkt det.

Min häst går ute dygnet runt. När jag hade en häst som var uppstallad på box 16 timmar per dag (de gick ute 8-16 ca) kände jag betydligt större tryck på mig själv att rida hästen dagligen, även om det så var en skrittrunda.
Jag håller helt med ang hur hästen hålls. Min går ute 7-19ca men jag märker skillnad på hur energin lagras(inte alltid positiv) mot när hon har gått ute dygnet runt. Hon känns aldrig trött när hon går ute, men mer harmonisk. Tyvärr har jag inte den möjligheten nu, därför står hon på box.
 
Jag och min dotter har två hästar, islandshästar, som går på lösdrift och rids ca 5 dagar per vecka. Stoet är 11 år och dotterns tävlingshäst, tränas med sikte på SM 2018, rids regelbundet för tränare och i övrigt så varierat som möjligt - vi har belyst paddock och ovalbana på gården där hästarna bor, och även belyst travträningsbana och en annan belyst ridslinga i närheten, så det går att variera hyfsat även den mörka årstiden. Och så försöker vi ta oss ut i skogen i dagsljus ett par dagar i veckan.

Valacken, som är 20, är väl att beteckna som "före detta tävlingshäst". Han tävlas på småtävlingar, men tränas inte med något särskilt mål i sikte och kan numera få lite extra vilodagar då och då när vädret är som värst (han ruttnar ihop totalt av regn och blåst i kombination, jättesvårt att få ut något vettigt av ridpasset då). I övrigt rids han ungefär som stoet, men tränas inte riktigt lika ofta för tränare.

Utöver 1-2 vilodagar per vecka får våra hästar vila någon vecka då och då, när det känns som att det behövs. Gäller numera oftast stoet, som kan behöva lite paus efter tuffare tränings- och tävlingsperioder. Valacken har ju ett lite lugnare liv och jag känner att det är bäst för honom att röra sig lite mer regelbundet.
 
Hej!

Min tjej har ryttarvila minst 2 ggr/vecka. Det innebär dock inte att hon inte rör på sig, ofta är det en dag långtygling/tömkörning eller bara promenad. Jag motiverar det hela med att ryggen behöver jobba utan belastning ibland. Hon vilar oftast helt 1 dag/vecka.

Sambons pålle vilar 1 dag/vecka, jag hade gärna sett att han tömkördes en dag också, men har lite svårare att påverka där, om jag har honom 2 dagar nån vecka är den ena tömkörning.

Just nu har min tjej har vilat i snart 6 veckor pga skador. Efter 3 veckor började vi promenera innan dess var hon mest en stor hamster :-(.

/Lavinia
 
Tack för att ni delar med er, väldigt intressant att läsa hur alla resonerar :).
Min häst går också ute i flock om 6 st, men i mindre hage (paddock) och kortare tid (ca 8-16) nu under vinterhalvåret. Av den anledningen känns det ju också bra att motionera henne ofta, om så bara ett skrittpass. Jag verkar dock vara den enda hittills som rider näst intill varje dag (vetcheckad ua för två veckor sedan och mjuk och fin att rida så verkar funka bra).
 
Jag ger normalt sett ingen vila till frisk vuxen häst. Det är ju inte full träning varje dag men ambitionen är att de ska ut och röra på sig utöver hagen varje dag.

Just nu är jag sjuk så det blir ingenting gjort för det. Men planen är att komma igång med den ena efter nyår och förhoppningsvis kan medryttaren rida mer på den andra.
 
En häst som hobbyrids någon timme om dagen tycker jag knappast behöver vila bara för att.
När jag hade häst senaste red jag främst i skogen och vi kunde rida varje dag i 2 veckor medans en annan period red vi kanske bara 2 -3 dagar vecka.
 
Mina två (10 och 14) går oftast 5 dgr/vecka, går i hage 12 tim/dag om vintern och 14-16 tim om sommaren.. Tycker att det är en rätt lagom intensitet för en hobbyhäst på lätt/msv-nivå. Jag vill gärna att de slipper ryttare ett par dagar i veckan och tömkör en del. Även om hästarna säkert funkar utmärkt med att gå sju dagar i veckan så märker jag iaf att hästarna blir lite mer pepp efter vilodagar, men det är månne jag som tråkar ut dom haha. Sen är de inte direkt sorten som lagrar energi på et negativt sätt heller. all extraenergi är välkommen :D!
 
Jag har två islandshästar, 10 och 5 år. Går på lösdrift och den äldsta jobbas i regel 5 dagar i veckan och den yngsta 4 dagar i veckan. Jag vill gärna att dom har i alla fall två dagars vila per vecka där dom bara går i hagen. Verkar vara lagomt för alla parter. Sen har den äldsta en månads helvila varje höst. Den yngsta har än så länge lite fler viloperioder pga ung och i början av sin utbildning.
 
Jag ger inte hästarna vila för vilandets skull. Utan för att jag inte har tid/ork eller för att jag känner att det är bättre att låta bli. De går på lösdrift så tror inte de tar någon skada även om jag tror de tyckt att det vore kull att komma ut en sväng också.
 
Jag har en ponny i full tävlingskondition som arbetas 6 dagar i veckan. Även fast han är 6 år så är han bara tränad i ett, och han har fram tills nu känts som en unghäst i psyket. Han kan inte vila under grästillväxtperioden, utan ges 2-3 v vila efter tävlingssäsongen är slut i september, och sen ca en vecka helvila per tre månader. Jag har märkt att han efter en veckas vila kommer tillbaka i bättre form än innan, så detta upplägg passar oss bra.
Kan tillägga att jag har haft mina på lösdrift, vilket jag föredrar. Men, när jag fick avliva en häst för nån månad sen så slutade mina kvarvarande att sova i hagen. Kunde gå en hel dag utan att jag såg att de låg ner. Så nu får de komma in på box i stall mellan 22-06, och de är betydligt piggare.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: tara
·
Hästvård Har hört att hästen måste vila ett tag efter att den vaccinerats, stämmer det? Hästen är ifråga är 14 år och har artros, så den kan inte...
Svar
17
· Visningar
9 815
Senast: Elisha
·
Hästmänniskan Jag har efter månader av letande (gäller Foderhäst) äntligen hittat två som skulle passa där både jag och hästen troligtvis om inget...
Svar
17
· Visningar
1 669
Ridning Min 7:åriga häst har vilat i princip sedan i augusti förra året, av två skäl: Mitt tappade sug och avsaknad av sadel. Det tappade...
Svar
1
· Visningar
1 852
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp