Hur mycket vatten?

T

Tooveee

Hur mycket vatten dricker en häst normalt per dag och finns det en "maxgräns" på vad som är tom farligt för hästen att inta per dag?

Stallägaren säger att mitt kallblodssto dricker alldeles för mycket av det vatten som finns ute som hon delar med en liten ponny.

Bör tillägga att hon får vatten ur hink inomhus och då dricker hon kanske 3/4. Hon har normal avföring, äter 10kg hö per dag + några nävar grund. Är i fint hull, mycket fin päls, hovarna är bra kvalla och i övrigt ser hon frisk ut.

Kan en häst överkonsumera vatten och vad får det följder isf? :crazy:

Sv: Hur mycket vatten?

Det är väldigt beroende på väder och värme osv, hur det tränas etc vad som är 'normalt'.

De kan dricka för mycket ja, endera av hälsoskäl (t ex njurfel) eller för att de okynnesdricker (ovanligare). Vanligaste anledningen till att dricka för mycket är nog dock att de okynnesäter salt. Så äter hon mycket salt?

Hursom, om hon dricker för mycket märker du det ju i boxen som blir 'för blöt'. Och om hon dricker normalt inne under natten så är det inte troligt hon okynnesdricker i hagen. Däremot, hästar villd ricka från stor vattenspegel, och många hästar dricker det mesta av vattnet de dricker på ett dygn just från större kar i hagen.

Mitt kbl låg på ca 60 liter/dygn när det var varm sommar, som en liten jämförelse.

Så, är det kanske så att stallägaren endera inte vill fylla vatten så ofta (skaffa större kar då), eller jmf med den lilla ponnyn, som kanske är en 'lågdrickare' och därför reagerar?

Liten länk till artikel som tar upp ang hur hästar föredrar och dricka, och hur himla individuellt det är hur mkt de dricker/dygn
http://www.hastfolk.se/index.php?option=com_content&task=view&id=249&Itemid=47

Okej, jo jag minns att det var kring 40-60liter/dag.

Det står en stor plåthink med vatten där och vi fyller den varje dag. Men enligt henne verkar det onormalt att min häst ska dricka 10l direkt när de fyllt på med vatten :angel:

Hon äter normalt med salt, har en saltsten som hon slickar på regelbundet. Visserligen är hon en badanka och gillar att plaska och leka med vattnet medans hon dricker men ändå!

Jag har för mig att en häst normalt dricker mellan 5-10% av sin kroppsvikt. Tror inte de kan överkonsumera utan är det varmt dricker de mer och svalt dricker de mindre...

I mina ögon är det inte onormalt att en häst dricker runt 10 liter direkt när man fyllt på. Vi har en häst i stallet som lätt dricker runt 25 liter när man fyller på i hagen, och det är mer irriterande än onormalt (eftersom man trodde att tunnan skulle få vara full någon timme iaf :p )

Det är väldigt olika hur mycket vatten hästen dricker. När de betar så innehåller gräset 80 % vatten och då dricker de inte så mycket till skillnad från när de äter hö. Sto som ger di behöver betydligt mer exempelvis. Jag skulle tippa på att de dricker normalt mellan 15-60 liter/dygnet. Men framför allt sällan och mycket.
I vilt tillstånd dricker hästar en gång om dagen och ibland varannan dag. Därför kan de dricka stora mängder på kort tid. När de dricker ur vattenkopp (3 l/min) dricker de mellan 30-40 % mindre enligt SLU så därför bör man undvika vattenkopp om man kan. Om man ändå använder vattenkopp ska man se till att flödet är minst 8 l/min.

Jag har ingen koll på mängden pållarna här hemma dricker. På vintern dricker de ur ett vattendrag och på sommaren ett eller två badkar och det är 16 st som dricker. Har i stället koll på urinen så att den är ljusgul och ren, man kan också nypa i skinnet och se hur snabbt det går tillbaka, ju saktare desto mer uttorkning.

Rolle
Islandsfullflod på Lösdrift

Om min häst är törstig så kan han mycket väl dricka 10 liter eller mer åt gången... Han har en 20 liters hink i boxen (plus vattenkopp), och han dricker ca halva hinken ibland på en gång. På sommaren har han haft egen hage pga konvalsecens, och då har han druckit upp till 70 liter per dygn. Och jag ser honom som helt normal, och han äter inte mycket salt.

Ställ dit en större hink/kar, och/eller fyll på oftare :-)

Okej, tack så mycket för alla svar! Nu känns det lite bättre då jag faktist kan försvara min häst och säga att hon är helt normal!

Jo, när dom får gå på sommarbete om nån vecka ska vi ställa dit ett stort badkar! Vill aldrig se en törstig häst :laugh:

min häst dricker utan problem en 20 l hink om han är törstig. 10 l för en häst är som ett stor vattenglas för oss, det är inte alls mkt.

Liknande trådar

Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 261
Senast: Efwa
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 015
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka