Hur mycket väger en bal hö?

C

CeciliaW

Ja, ni ser ju rubriken :) Hur mycket väger en liten fyrkantsbal med hö, i snitt? Förstår ju att det är olika beroende på hur hårt packad den är, men ungefär..?

Kan ju även passa på att fråga hur mycket en stor rundbal hö väger i snitt samt hur mycket en stor rundbal ensilage väger i snitt.

Sv: Hur mycket väger en bal hö?

De små mellan 8-12 kilo.Våra rundbalar med ensilage som är ganska torrt väger 400 kg :D

man gör ju balarana efter kilo. finns ju att köpa balar i många olika storlekar, men det flesta ligger väl runt 8-15 kg skulle jag tro

Jag har köpt hö i småbalar som har varierat (särskilt mellan olika bönder och år) från 6kg (pyttebalar)till 20kg (stoora balar), de jag har köpt i år varierar mellan 12 - 18kg de jag har vägt hittills.

Storbalar om vi pratar om HÖ brukar väl väga sisådär en 200-250kg. Storbalar ensilage kan väga upp mot 4-500kg, men de är ju tyngre för att de är blötare.

/JES

Våra småbalar har vägt mellan 8-12 kg ungefär.

8-18kg är min erfarenhet och då kan det vara på samma lass från samma bonne

Vi har haft små löspressade höbalar på fyra kg styck.
Men en normalbal så räkna på ca 10 kg. Från vår höbonde nu så ligger balarna på runt 8 kg.

hösilaget som vi köper ligger på 360kg styck. Dom tillhör då det lite lättare balarna och bonden har även andra kompaktare balar på närmare 400kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 686
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama