Hur mycket till växer...

Thera

Trådstartare
... en islänning på 2,5 år på höjden? Jag förstår att det inte går att säga exakt, men rent generellt?

Bara lite nyfiken på hur stor fröken kan tänkas bli.

Sv: Hur mycket till växer...

Några centimeter?
Hur hög är hon? Hur höga är hennes föräldrar? Ser hon färdigvuxen ut?

jag har en på 3½ och hon är nu 136 vad tror ni hon kan landa på??..
mellan tumman och pekfingret.. ni som haft unghäst kan väl berätta hur höga era 3½ åringar var och hur höga dom var som 6 år sen

Gissningsvis tror jag hon är runt 130 cm, men det är inte min häst så jag kan inte uttala mig riktigt säkert. Sen kan jag inte så mycket om islänningar heller så att jag känner igen de när de är "färdiga".

Men hon ser väldigt proportionerlig ut, inte som den andra unghästen som mer såg ut som en buffel vid samma ålder men som nu ändrat sig. Så det kanske tyder på att hon är färdig ändå? :(

Kanske bara är på bredden hon växer mer för hon är fortfarande väldigt ädel.

Pappa är Silfurmani fra Asgård och han ligger på 139 cm.

Jag mätte min 2åring till 136 cm i juni, han var lika hög bak som fram. Jag tror han blir några cm högre än sina föräldrar som är 135 - 138 cm.

Min -04:a närmar sig 145... :smirk: :eek:

Djeesus...stor!
Får hem min 05:a på fredag eller måndag och skall se om jag får möjlighet att mäta honom.

/Malin

En 2 åring växer garranterat mer än bara 1-2 cm fram tills den är 6-7 år. Så din lär ju bli iallafall 140:)

ingen som har haft en 3½ åring på 136 som kan säga hur den hästen slutmättes på som vuxen?

Nja en 2 åring är inte klar oavsett ras faktsikt.

De behöver kanske inte växa så mkt men inte en chans att en 2 åring är 100% klar i sin utveckling..
OM Så fallet skulle jag bli orolig:crazy: .. om en häst har vuxit så kraftigt under 2 år och är klar i sin utveckling i vad andra isisr normalt har 6-7 år på sig att växa och utvecklas kan den inte vara hållbar.

Min unghäst(hbl) var som 2 åring extremt utvecklad för sin ålder och folk frågade om han både var 3 eller 4 år.
Men som 3 år stannade han upp helt och var tvärtom otroligt valpig och folk frågade om han var 2:D
Men satte i gång och växa igen som 4 och 5 år.
Han var som 2 år 168 och var så fram tills 4 och är idag 6 år och är runt 175 cm.
Sedan vet jag hästar som växer nästan helt klart fram tills 3 år och stannar upp men inte som 2 år
Men med dessa hästar är det ju knappast prat om ridning överhuvuddtaget och man skall vara exremt försiktig för att när en häst växer så fort under kort tid finns risk för inflammationer och dålig utvecklat skelett.

Jag TROR som sagt att din 2 åring kommer växa lite till och tro får man väl göra=)

Min 2,5-åring är straxt över 130 cm (vet inte exakt), i centimeter har hon inte vuxit så mycket på höjden senaste året men hon har ändå blivit större. Hennes mamma är ungefär 135 cm och pappa tror jag är 137. Jag tror att hon kommer bli som sin mamma i storlek.

Har också en stor 04 kille... jag har inte mätt honom, men jag skulle uppskatta att han är kring 1,40 i dagsläget!

//julia *hjälp, jag är van vid små ston!*

Ja, min ridhäst är ju 1,32... :D

Vi försökte måtta den lille i dag, och man kan ju inte vara helt säker när man inte har riktig måttsticka men han låg strax över 1,40 så det var inte så illa... :o :angel:

Liknande trådar

Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 999
Senast: Bufera
·
Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
854
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Jag har fått min skepsis mot ögonfransserum motbevisat och nu med mina långa ögonfransar undrar jag om det finns något liknande till...
Svar
13
· Visningar
1 031
Senast: Pritchel
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
425
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka