Hur mycket täcker försäkringen?

the_connemara

Trådstartare
Jag har inget riktigt hum om exakt var denna tråden ska ligga så jag testar här...

Min ungponny skadade sin bakhov rätt rejält i hagen för snart 4 veckor sedan. Han ska (troligtvis på måndag) skos bak med ringsko på den skadade hoven av specialhovslagare på djursjukhuset där han stod den första veckan. Troligen så kommer denna hovslagare få fortsätta sko honom antingen där eller så kommer han hem till oss en ganska lång tid framöver tills hoven är ok att ha barfota igen. Vi har en hovslagare hemma som vi är jättenöjda med och som verkar
ponnyn och vi hade tänkt ha honom barfota så länge som möjligt, dvs kanske tom ett år till. Men frågan är då om detta klassas som sjukbeslag och försäkringen täcker de skoningarna som måste göras för hovens skull eller om vi får stå för kostnaden själva? Oavsett så kommer ponnyn självklart få den vård han behöver hur länge som helst :love: men då kan det vara tid för mig att börja lägga undan pengar till det (oxå), student som man är. Det skadar ju inte att vara förberedd ;)

Sv: Hur mycket täcker försäkringen?

Omöjligt att svara på då det beror på vilket bolag och vilken typ av försäkring du har.
Kontakta ditt försäkringsbolag och kolla.

Klart jag ska kolla upp med dem, tänkte bara höra på ett ungefär. Men det skiljer sig så mkt?

Det kan skilja sig mycket. Inte så jättemycket mellan bolag, men mellan typer av försäkringar.
Har man typ "veterinärvårdsförsäkring extra megaplus" i olika bolag så är de nog rätt lika, men har du bara den enklaste veterinärvårdsförsäkringen är det inte säkert att den täcker sjukbeslag..

Aha oki, hans täckte inte bandage o liknande, ahde ingen plusmojäng ;) Så då är det väl troligt att man får börja spara då...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 910
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst blev verkad för en vecka sedan,nyköpt. Han har alltid gått barfota men nu i helgen såg jag att det hade flikat sig på ena...
Svar
6
· Visningar
1 641
Senast: Onttan
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 854
Senast: ameo
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat