Hur mycket stoppar den i sig?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare hopp_o_galopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 029
H

hopp_o_galopp

Om en welsh mountain går tillsammans med tre stora hästar och de får fri tillgång till hösilage, hur mkt tror ni (mellan tummen och pekfingret) att den proppar i sig på en dag? Om jag räknar ca 20 kg på de stora (per häst) är det rimligt att räkna halva till den lilla? Dvs 10 kg?

Någon som har en welsh mountain, rent av, och vet på ett ungefär hur mkt de kan stoppa i sig när de själva får bestämma? :idea:

Sv: Hur mycket stoppar den i sig?

Är det INGEN som har någon åsikt? :confused:

Tror nog att det är rimligt att räkna med 10-12 kg. Hur stora är de andra hästarna?

Tack för svaret, då är jag inte helt ute och snurrar alltså. :p
Mina tre är halvblodshästar på 600 kg/häst.

Okej, men då borde det räcka med 10-12 kg. Annars är h*n nog ett riktigt matvrak och det lär du väl märka;)

Tack både till dig och Tuvisen för era svar! :bow:

Jag tror nog det är ganska svårt att veta mellan tummarna så länge du inte vet om hästen äter sakta eller långsamt.

Min lilla häst ex skulle säkert kunna smälla i sig en 40 kg ensilage på en dag, medan vissa här på forumet hävdar att deras (stoora) hästar inte får i sig mer än 7 kg hö om dagen. tex.

Men om du räknar på att hästen äter "normalfort" ( :D ) och det är ett torrt hösilage (dvs inte ensilage) så kan du säkert räkna på 10-12 kg precis som du skrev..

Hösilaget är 70% TS och hon är matglad, men räknas kanske till "äter normalfort" :D
Så det borde stämma rätt bra med 10 kg (cirka) då? :idea:

beor nog lite på TS

Men mina araber äter närmare 40 kg per dag och våra tre WM drygt 20 kg per dag på fri tillgång. (Ts 62 %)

Har nu haft henne här ett par veckor och märkt att åtgången ökat med cirka 10 kg om dagen så det stämde ju rätt bra! :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: matson
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
888
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
564
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka