Hur mycket ska man ge?

S

smeagol

Min "foderrådgivare" tyckte jag skulle köpa Soja till min häst för att få upp proteinet lite. Detta har jag gjort nu men hur mycket Soja ska man ge då?

jag har förstått att man inte kan ge mycket och man lär väl vänja in hästen på det först väldigt försiktigt?

Sv: Hur mycket ska man ge?

Hur mycket protein fattas det i foderstaten? Det är ju det som fattas du ska fylla upp med sojan...:idea:

Maxgivan är 100 g/100 kg häst, och lååångsam invänjning rekommenderas. Börja med någon matsked och öka på efter någon vecka när du ser att hästen inte reagerar.

Sv: Hur mycket ska man ge?

Enligt min Planck-Rundgren är det precis som ni skrivit, att man måste ge små doser. Anledningen är att det annars blir störningar i matsmältningen. Där finns också mycket selen i. Tolkar det som att man bör dela upp givan i flera portioner över dagen när man ökar, hellre än att man ger en allt större enstaka dos. (min tolkning) De skriver att det är bra proteinsammansättning och bra smaklighet.

Jag har tagit lusern istället, det är så bra kalcium-fosforkvot på köpet! Känns dessutom mer naturligt eftersom det är mer gräslikt. Tror inte det är så känsligt med givan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka