Hur mycket ska hästen skita en dag?

prusiluskan

Trådstartare
Min häst hade ont i magen imorse. Hade lämnat sitt hö, och när jag kom ut för att morgonfodra stod hon bara och tittade, istället för att som vanligt gå fram och slamra med krubban för att jag ska skynda på att ge henne kraftfodret.

Jag tog ut henne en runda på ridbanan och lät henne promenera och trava lite lätt i en halvtimme. Tog sen tillbaka henne, och mockade ur boxen. Hon hade skitit 2 ggr under natten, vilket är 1-2 ggr mindre än vanligt.

Ställde sedan in henne i boxen och gick in och käkade en snabb frukost. Tog sedan ut henne ca 1 timme på promenad. Ingen skit. Men heller inga tecken på att hon hade mer ont i magen heller.

Ringde veterinär och rådfrågade, han tyckte jag skulle avvakta och promenera mer med henne. Eventuellt ge henne paraffinolja och betfor för att lösa stoppet. Och låta henne äta lite grönt gräs för att sätta extra fart på magen.

Gick då en runda till och voila! Där sket hon en stor hög. Ställde in henne i boxen efter att hon fått äta lite gräs och körde och hämtade paraffin. Fick i henne 150 ml, sen fick hon stå och vila i boxen. Där sket hon en hög till.

Har sedan gått en lååång runda till med henne, och fick i henne ytterligare 150 ml paraffin.

Nu är frågan - hur mycket kan man tänka sig att häststackaren kan skita på en dag? Hon har alltså inte ätit mer än några kg hösilage på snart ett helt dygn (fick sin kvällsmat igår vid sådär 21.30 och hade alltså lämnat en hel del + ca 1 kg under eftermiddagen efter att ha skitit två gånger), och fått i sig lite gräs. Veterinär ordinerade mycket lite stråfoder tills stoppet löst sig, men jag blir tveksam om två skitar räknas till att det löst sig?

Jag hatar kolik.:crazy:

Sv: Hur mycket ska hästen skita en dag?

Jag är långt ifrån expert men om det hade varit min häst så skulle jag vara nöjd. Äter dom inget så finns det ju inget att skita ut.
Så om hästen verkar piggare, vill ha mat så hade jag andats ut.

Hade kolik i vintras på min häst så jag vet hur orolig och nojig man kan vara :D

/B

Ja, man blir sjukt nojjig. I vintras hade hon kolik - fast då var det verkligen riktig kolik med magsmärtor och hon la sig i boxen när jag väntade på veterinären. Fick ge henne dropp, och veterinären "plockade" ut en del träck också.

Jag känner också att jag borde vara "nöjd". Stackaren har ju inte fått någon mat, så det borde inte finnas något att få ut längre. Var ute och masserade magen för en stund sedan (jag tror att hästen undrar vad jag har för mig...) och det mullrade rejält i magen vilket är ett gott tecken.

Men jag hade blivit så glad för en skit till (det är det här som gör att min sambo tycker att vi hästägare är lite märkliga, haha).:rofl:

Ja, när det gäller kolik så känner jag mig som en småbarnsförälder " åhhhh vad duktig du är som bajsar". :o

/B

Usch, nu blir jag ännu mer tveksam. Hästen visar inga som helst symptom på att ha ont i magen, men fortfarande har hon inte gödslat fler gånger.

Kan ju inte svälta henne hur länge som helst, och har nu gett henne några kg hösilage till kvällsmat. Hon äter med god aptit och ser väldigt pigg och vaken ut. Hade jag inte vetat att hon visat tecken på att må dåligt imorse hade jag inte märkt något på henne.

Nästa gång jag går ut i stallet vill jag se ett par pigga öron framåt och en häst som har gödslat två gånger. Kan man lägga in en beställning på det här?

Vi brukar säga att det är ett bra tecken att hästarna visar intresse för sitt hö. Då brukar det inte vara någon ko (häst) på isen.

Jag håller tummarna för att hästen håller sig undan isen hela natten...

Helst vill jag springa ut till henne en gång i halvtimmen, men jag tror ärligt talat att jag skulle göra mer skada än nytta om jag gjorde så. Det skulle säkerligen inte ge henne den lugn och ro hon behöver....

Det är nästan värre än med småbarn...

Dagen började bra med pigg och hungrig häst i boxen med tre stora fina högar bakom sig! Fick äta sin frukost inne, men släpptes sedan ut till kompisen i hagen.

Jag håller tummarna för att faran är över för denna gången...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 687
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 454
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 404
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 886
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar