Hur mycket rider ni era 4-åringar?

M

Missestar

Ja, hur mycket rider ni era 4-åringar? och hur länge? hur krävande arbete?

Sv: Hur mycket rider ni era 4-åringar?

Jag rider min 4 ggr i veckan.
Tiden beror helt och hållet på, uteritter är lite längre men ca 30 minuter "ridandes".

Hur hårt det är beror också på,
ibland kräver jag lite mer form och andra gånger bara ridandes i konditions syfte.
Hoppningsdagarna och träningarna blir lite mer krävande också.

Ok

Jag har en 4-åring. Blir lite orolig ibland att jag rider honom för hårt, men samtidigt är han så med och lättriden att man ibland glömmer av att han bara är 4.

Brukar rida 4-5 dagar i veckan, varav två av dem på banan (dressyr/markarbete/hoppning) och sedan två dagar ut i skogen. De veckor han går 5 dagar brukar en av dagarna bli longering eller bara ett skrittpass.

Rider ca 45 min, varav ca 30 min effektiv ridning på banan, vid hoppträning brukar det bli upp mot en timma och då ca 45 min effektiv ridning. Uteritterna brukar bli ungefär 1 tim långa, blandade med skritt, trav och galopp.

Jag "kräver" inget annat än att min 4åring(islänning) skall bära mig, gå fram/stanna/svänga på de signaler hon lärt sig. Jag rider enbart ute i skogen och brukar sitta på i ca 20-30min, beroende på terrängen. Vi travar kortare sträckor och har även lyckats med en o annan galopp. Det blir kanske 2-3ggr/vecka som vi tar en tur. I mitten på augusti skall hon dock till tränare en månad o få lära sig mer, så vi tar det ganska lugnt nu. Jag började sitta på henne i april och har rid-tränat i perioder sedan dess.

Jag har en treåring (stor connemara så lite senare än halvblod) men jag hade tänkt lägga ribban lite lägre än dig nästa år men ungefär samma upplägg. Inte så ofta på bana (har ingen så fält då eller träning), inte så många dagar (varannan, kanske två i sträck om olika arbete o lugnt) och lite kortare.

Men inte så stort skillnad så jag tror nog du kan rida som du gör om hästen har det lätt och är positiv. Jag ser hellre perioder av lite mer ridning (som ditt beskrivna upplägg) varvat med väldigt lugna "vilo"perioder för att inte arbeta dem för mycket. Tycker det ger mer att göra lite mer ett kortare tag o sen ta det lugnt. Då är det lättare själv också att ta sig i kragen och INTE arbeta dem när de ska ta det lugnt. Ex bestämma att man inte sitter på dem si o så många veckor. Eller kanske bara skrittar på lång tygel eller vad som nu passar.

Var på en cliniq (stavning?) med Minna Telde, som plockar fram den ena framgången efter den andra, och hon red unghästarna så här:

3-åring - 3 dagar i veckan 30 min /gång
4-åring - 4 dagar i veckan 40 min /gång
5-åring - 5 dagar i veckan 50 min/gång

Lätt att följa och låter inte helt tokigt tycker jag själv.

Vad menade hon med 40 minuter? Allt som allt, eller exkl fram och avskrittning? :confused:

Smart! Ska jag plita ned för mig själv :)

Men undrar lite om vilken ridnign hon menar. Är det att man inte ska sitta mer på ryggen eller att man inte ska rida mer tid effektivt? Antar hon inte tog upp skogspromenader/lite mer konditions ridning men kanske?

Rider min 4-åriga islandshäst varannan dag, så han får en dag att återhämta sig. Vi rider mycket övergångar mellan halt & skritt och mellan skritt & trav. Vi travar & galopperar lite smått också!

Fattade det som hon menade samanlagda tiden på ryggen alltså ink fram- o avskrittning.

Vågar inte svara på det eftersom det var ett bra tag sen jag var där men personligen tror jag att ett så varierat arbete som möjligt är det bästa! :)

Han rids 5-6 dar i veckan.. Varvande med träningar dressyrridning o uteritter.
Han är tävlad hoppning och dressyr i våras.. Nu är dte kvaliten i sep som väntar

12348028.jpg

9348754.jpg

9348756.jpg

jag rider min -03:a 3-4 dgr/v. 20-40 min/pass. hon är under igångsättning efter dräktighet men jag kommer hålla mig till dessa pass hela året, ökar på svårigheterna och intensiteten varefter hon kommer i kondition.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Tora
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 520
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 118
Senast: Sesca
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama