Hur mycket räknas som mycket stärkelse?

G

Grapewine

Undrar hur mycket stärkelse som räknas som mycket? Fibergi Bas till exempel innehåller ju 280g stärkelse, tycker det låter som mycket, fast alla deras foder innehåller ju mellan 216-337 så det kanske är normalt... :confused: Hur mycket brukar t ex havre och korn innehålla? Vad är det som gör att Fibergin innehåller så pass mycket stärkelse, om de här siffrorna nu räknas som höga... Nån särskild ingrediens?

Vart går gränsen för hur mycket hästen kan få per mål för att osmält stärkelse inte ska hinna nå tjocktarmen?

Nån som kan informera vetgiriga mig?? :bow: :bow: :bow:

Sv: Hur mycket räknas som mycket stärkelse?

Grapewine skrev:
Vart går gränsen för hur mycket hästen kan få per mål för att osmält stärkelse inte ska hinna nå tjocktarmen?
Den här frågan kan jag svara dig på direkten...
Man ska MAX ge 200 gr stärkelse per 100 kg kroppsvikt hos hästen och utfodringstillfälle. Alltså väger hästen 500 kg så kan man ge 200*5= 1000 gr stärkelse per mål.

Havre innehåller 460 g stärkelse per kg ts och korn 620 g/kg ts enligt "Hästens näringsbehov och utfodring".

Vad Fibergi innehåller för ingredienser skäms jag nästan för att tala om att jag inte vet:o ... Jag som fodrat Fibergi i många år...

Men jag hittade detta på deras hemsida:
FIBERGI BAS innehåller knäckt havre, knäckt korn,microniserade ärtor, melass, vetehalm, microniserat korn, linfrökaka, sojaolja, linolja, vitamin- mineral- och spårämnesblandning
//marti

Sv: Hur mycket räknas som mycket stärkelse?

marti130 skrev:
Den här frågan kan jag svara dig på direkten...
Man ska MAX ge 200 gr stärkelse per 100 kg kroppsvikt hos hästen och utfodringstillfälle. Alltså väger hästen 500 kg så kan man ge 200*5= 1000 gr stärkelse per mål.

Havre innehåller 460 g stärkelse per kg ts och korn 620 g/kg ts enligt "Hästens näringsbehov och utfodring".

//marti

Tusen tack underbara Marti!! :bow: :bow: :bow: Hade nästan tappat hoppet om att nån skulle svara.

Då innehåller ju Fibergi rätt lite stärkelse när man jämför med havre och korn... Det var intressant. Alltid lika roligt att lära sig nåt nytt! :banana: :banana: :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka