Hur mycket och vad äter era 4-5 månaders?

MaRomer

Trådstartare
Hur ser deras matvanor ut? Känns som jag är den enda mamman som ger min sob "fast" föda vid alla mål utom 1-2 st.

Det brukar se ut så här:

Frukost: Havregröt.
Mellanmål: Bröstmjölk
Lunch: Pureé
Mellanmål: Gröt eller pureé
Middag: Gröt
Nattmål Bröstmjölk

Till ALLA mål ammar jag efteråt. Han får alltså inte full portion med mat.
Ibland blir det givetvis fler mål mat. Det beror lite när han vaknar osv.

Sv: Hur mycket och vad äter era 4-5 månaders?

Vår son (som jag tror är en dag yngre än din eller något dylikt? Född 090515) ammas enbart fortfarande. Får ersättning i flaska någon enstaka gång ibland (har hittills hänt 4 gånger totalt) när jag varit borta, men ammas annars.

Varför? För att han helt enkelt inte visar tillräcklig nyfikenhet för vår mat ännu, så då tycker vi det känns onödigt att börja. Så jag ammar vidare tills han visar mer intresse helt enkelt! Jag inbillar mig att det skall gå (ännu) bättre då, att introducera smakportioner och sedan vanlig mat, att han skall vara mer redo då.

Gissningsvis blir det 6 månaders helamning, med tillskott av de första små smakportionerna (ja, då blir det ju inte helamning längre, men de första små teskedarna gör ju inte så stor skillnad näringsmässigt) om en månad kanske, när han är 5,5 månad eller nåt. Vi får se helt enkelt!

:)

Senast ändrad:

Ella älskar mat och tycker det är superkul att äta, men vi tar det iaf lite lugnt.

Jag byter ut ungefär två/tre mål ersättning mot mat i dagsläget och E är 5½ månad, men då är det ett helt mål.

Frukost: Gröt

Lunch: Puré ( kött/grönsaker/pasta/potatis )

Kväll: Gröt/Välling

Hon har fri tillgång till ersättning fortfarande och hur många mål ersättningen blir utbytt beror helt på Ellas dagsform. Det ska ju vara latjo lajbans att äta och ät hon på sämre humör får hon flaska :)

Att du ammar efteråt betyder ju att du inte bytt ut målen helt så det är väl inget konstigt med det om ditt barn är nöjd och har intresset?

En ganska vanlig dag ser ut ungefär så här:

ca 09.00 ersättning
ca 12.00 en burk med "mat", typ grönsaker, kalvkött, biffstroganoff el. liknande
ca 15.00 ersättning
ca 18.00 havregröt med fruktpuré
ca 21.00 ersättning

Sen sover han hela natten utan nattmål.

Theo är drygt 5½ månad.

Min femmånaders har precis börjat fatta det här med att svälja mat, så vi tar det lugnt med annat än amning. Ungefär så här ser det ut:

Vaknar 05, liggammar fram till 07-08
10 ammar, evt någon gång till under fm
1230 purémål, ammar för att somna
Ammar ca 2gg under em
1830 gröt, ammar till sömns
Ett nattmål nångång mellan 01 och 03

Melker 5 ½ månad ammas fritt under dagen och natten, antal gånger varierar väldigt mycket

När jag/vi äter lunch får han smakis av någon rotfrukt/grönsak sen fruktefterätt. När vi äter middag äter han en hel portion gröt samt motsvarande ½ burk katrinplommon, lite vatten till det har vi börjat med senaste dagarna. ½-1 h efter gröt är det läggdags och då ammar jag i sängen innan, oftast brukar han klämma i sig ett helt mål.

Jag tänker fortsätta med smakisar på lunchen och så småningom utöka det till ett helt mål. Härnäst siktar jag dock på att lägga till ett grötmål på morgonen då han oftast inte ammar i sängen precis innan vi går upp

*kl*

Glömde ju skriva hur ofta... :o

Han ammas fritt men det blir inte mer än 6-7 gånger om dagen nu mer, ca var tredje till var fjärde timme. Han liggammas de flesta gånger (när vi är hemma dvs).

Han somnar runt kl. 21 och har då ammats i samband med det. Vaknar sedan runt 03 och 06 och ammas, och så går vi upp någongång runt 08-09 och ammar då igen, så ammar han sedan ca 3 gånger under dagen (ca 12, 16, 19). Det låter som att han inte ammar fritt eftersom det är så regelbundet, men det gör han! :)

Lillfis f. 090513 började visa intresse för mat redan från 3 mån och fick redan då smaka 1/2 tsk av den mat vi åt, alt. frukt el. barnmatsburkar. Eller glass. Hon gillar visst glass. Aj aj.

Sen 2 v får hon gröt varje morgon samt frukt el. nån barnmatsburk antingen till lunch eller middagen eller både och (somnar för kvällen innan middagen ibland...) :) ungefär 2 msk/30 ml, mer får hon inte i sig per mål.

Jag ammar Före varje mål, fri amning vilket infaller ungefär var 4e timma, dag som natt. Får även vatten till målen vb.
Har ingen som helst plan med min utfodring, varför/när/hur/var utan bara låter det rulla på, som komplement till amningen och en kul stund först och främst än så länge. Har inte börjat med välling än, när ska man börja med sånt egentligen? Vill inte ge fler rätter med huvudsakligen sädesslag än 2/dag, vällingen får då vara nr 2.

Har märkt att lillfisen inte alls gillar potatisen i barnmatsburkarna, men däremot älskar potatismos med mjölkersättning.

Välling är väl ungefär från 6 månader, nåt sånt! (Enligt paketen :D).

Är glass så bra att ge så tidigt förresten? Trodde man skulle ta det lugnt med sånna produkter innan året. Men jag vet inte, därför frågar jag ;)

Tror nog inte att caballus har givit sådana mängder med glass, eller ? ;)

Sådana produkter?

Caballus: Vi har givit Ella välling sedan hon fyllde 5 månader, det går lite upp och ned men just nu dricker hon den igen :D

Ja hann är super intresserad och jag får inte längre äta banan i fred. Hmmm;)

Tycker att "alla" fortfarande bara ger ersättning eller ammar till sina 4½ månaders. Men John älskar mat och vi fortsätter så här tills han känner att han vill ha större portioner.

Callabus: John diggar inte heller potatisen i burk;)

Hej!

Martin är 4,5 månad och måltiderna ser ut ungefär så här:

Morgon ca 8.00 ersättning
(Förmiddag ca 10.00 fruktpure samt lite smörgåsrån!) händer ibland!
Lunch ca 12.00 ersättning samt smakis
Eftermiddag ca 15.30 ersättning
Middag ca 18.00 Gröt med fruktpure samt ersättning
Kväll ca 20.30 ersättning
Natt ca 02.30 ersättning

Det kan verka som om mattiderna är bestämda med det är så här en vanlig dag ser ut då Martin är hungrig, vill inte äta oftare än så, ibland äter han mera sällan!
Helammade fram till Martin var drygt tre månader och mattiderna var ca detsamma, men har nu helt gått över till ersättnig samt "mat".
Han äter ca 2dl ersättning vid de mål han endast får ersättning, då gröt eller annan smakis ges får han något mindre.

Fast man behöver ju inte börja med mat öht så tidigt om man inte vill, man kan ju helamma eller ge enbart ersättning iaf fram till och med 6 månader.

Som 4 ½ månaders åt Ella en smakis/dag :)

Men sålänge magen på bebben fungerar och intresset finns så är det ju hellugnt, alla barn är olika..

Är glass så bra att ge så tidigt förresten? Trodde man skulle ta det lugnt med sånna produkter innan året.

Tror nog inte att caballus har givit sådana mängder med glass, eller ? ;)

Enligt Rekommendationer så ska man undvika att ge komjölk tills de fyllt året, troligen pga att vissa kan vara laktosintoleranta. Men då alla mjölkersättningar vi testat är komjölksbaserade är nog inte någon större fara egentligen.

Däremot kanske det inte är så smart att utfodra med glass i större mängder, men jag är av den absoluta åsikten att SMAKA kan man faktiskt få göra på det mesta! Det är kul för bebis att få utforska nya smaker.

Sen är ovan Rekommendationer och inga absoluta måsten. Barn är ytterst individuella, och man får behandla dem därefter, och stötta dem där de befinner sig i sin egen utvecklingsstege och takt. Min jänta läser inte böcker iaf.

Sen är det faktiskt bland det roligaste jag varit med om, att se en TIGGANDE bebis när det finns glass på bordet :angel: :devil:

Enligt Rekommendationer så ska man undvika att ge komjölk tills de fyllt året, troligen pga att vissa kan vara laktosintoleranta. Men då alla mjölkersättningar vi testat är komjölksbaserade är nog inte någon större fara egentligen.

Däremot kanske det inte är så smart att utfodra med glass i större mängder, men jag är av den absoluta åsikten att SMAKA kan man faktiskt få göra på det mesta! Det är kul för bebis att få utforska nya smaker.

Sen är ovan Rekommendationer och inga absoluta måsten. Barn är ytterst individuella, och man får behandla dem därefter, och stötta dem där de befinner sig i sin egen utvecklingsstege och takt. Min jänta läser inte böcker iaf.

Sen är det faktiskt bland det roligaste jag varit med om, att se en TIGGANDE bebis när det finns glass på bordet :angel: :devil:

Ja men då hade jag läst det nånstans i alla fall! Men du verkar ju ha koll på läget så jag ska inte "lägga mig i" mer ;)

Haha kan tänka mig att det ser för roligt ut!

Enligt Rekommendationer så ska man undvika att ge komjölk tills de fyllt året, troligen pga att vissa kan vara laktosintoleranta.

Va? Här rekomenderar de att introducera mjölkprodukter som smakportioner under barnets andra halvår. De säger att man kan använda mjölk i matlagning samt ge mjölk i gröt, och ge barnet mjölkprodukter i form av mjukost, keso, yoghurt och fil från ca 8 mån. Man kan ju dessutom hitta många yoghurtar och frukt med yoghurt från 8 månader.

TS: När My var 4,5 månad åt hon bara bröstmjölk. Vo provade med potatis eftersom hon var så väldigt nyfiken på vår mat, men hon tyckte det var äckligt. Vi började lite smått vid 5 månader med banan och sen åt hon en smakis per dag med gröt från ca 5 månader. Nu är hon 8 månader och ammas morgon, kväll och natt och äter vanlig mat i övrigt.

//Julia

Ludwig fyller 4 månader den 28/9 så jag får egentligen inte vara med i den här tråden än :angel:

Han äter iaf:

8.00 - ersättning
12.00 - ersättning
16.00 - smakis + ersättning
20.00 - gröt + ersättning

Ibland klämmer han in ett femte mål också, då bara ersättning. Än så länge får han bara smakportion av gröten och ca en halv barnmatsburk av maten. Funderar på att införa frukt eller nåt vid lunchmålet också. Så kul att se honom äta, han älskar verkligen mat! (Undrar vem han har fått det av... :angel::D)

De säger att man kan använda mjölk i matlagning samt ge mjölk i gröt, och ge barnet mjölkprodukter i form av mjukost, keso, yoghurt och fil från ca 8 mån.

Du har helt rätt, det är från 8 mån och inte från 1 år (som jag skrev tidigare) som rekommendationen är!

Ja men då hade jag läst det nånstans i alla fall! Men du verkar ju ha koll på läget så jag ska inte "lägga mig i" mer ;)

Jag har ABSOLUT inte koll på läget, så fortsätt lägga dig i ;)

Jag har bara provat och inte fått något bakslag.

Senast ändrad:

Nu har lillkillen dippat lite från sin kurva både i vikt och längd, så vi har infört ett grötmål på morgonen på inrådan från BVC. Dessutom sätter vi till fett i maten och så får han "riktig" mat dvs sexmånadersmatpuré istället för bara grönsaker. Och fri tillgång till bröstet förutom det. Problemet är bara att han inte tycker det är så himla jätteskoj att äta, och äter långsamt. Puré är gott, men han lägger hellre sin tid på att ligga på golvet och snurra och puffa sig omkring, eller träna på att sitta. Klurigt det här, min store kille är så lättfödd så det räcker med solsken och kärlek för att han ska växa sig stor och krallig. Men lillen är som att fodra ett fullblod när man är van vid grova ponnysar.

Liknande trådar

S
Småbarn Har en dotter på 9 månader strax som är väldigt matglad. Mat har aldrig varit något problem med maten och hon får välling morgon och...
Svar
17
· Visningar
1 718
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 184
Senast: Björk
·
Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 795
Senast: Freyja_bus
·
Gravid - 1år Eller han ammar ju morgon och kväll och 1-2 gånger på natten, men ingenting dagtid förutom eventuellt en slurk före han ska sova middag...
2
Svar
29
· Visningar
2 048
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat