Hur mycket motion för att hålla kondisen?

E

eiwo

Har fått lite bekymmer... Vägarna här hemma är fulla med is och allt är fruset och hårt, så vi kan inte göra annat än att skritta. Åkte till ridhuset i tisdags men det var ruskigt nära att vi gled av vägen, måste åka upp för en brant backe som ser ut som spolad skridskois just nu, så jag tänker inte ge mej ut på vägarna om det inte är absolut nödvändigt (alltså sjuk häst som måste till klinik).

Min häst är fullt igång nu efter att ha varit skadad i somras, och reds innan isen kom ungefär sex dagar i veckan. Men nu senaste veckan, om man inte räknar med i tisdags, så har han inte blivit riden alls. Frågan är hur länge han kan gå utan att börja tappa kondis vi har byggt upp? Om vi skrittar 45-60 minuter några gånger i veckan, hjälper det att 'hålla kondisen uppe'?

Sv: Hur mycket motion för att hålla kondisen?

3-4 veckor ska inte vara något problem konditionsmässigt, man har gjort tester på travhästar där det visades först efter 5 veckor, då hölls hästen i box t.om...

Din får väl gå i hage dagtid med kompisar?

Fördelar om den skrittas några ggr i veckan är väl att du belastar muskler och senor.

Senast ändrad:

Skritt är en utmärkt träningsform, :). Skritta mer än 60 minuter per gång om du kan, det är ett jättebra sätt att stärka hästen utan att påfresta. Har den någon sträckning eller spänning i kroppen så får den tid att läka ut, samtidigt som skritten håller igång konditionen. Gäller det bara några veckor hade jag inte oroat mig för att den ska tappa muskelmassa, se det istället som ett sätt att stärka senor och leder och samtidigt ge hästen en paus.

Svarar båda

Tack för svar! Då är det alltså inte panik än på någon vecka, skönt! Han går i hagen mellan 07 och 21 ungefär, med ett sto som är väldigt aktiv i hagen så förhoppningsvis röjer de lite där också :)

Hur fort hästen tappar kondition beror primärt på vilken kondition den hade innan vilan/nedtrappningen.

en häst i full (läs GOD) kondition tappar inte kondis förrän efter ca 6 veckors vila.

så nej: ur kondis perspektiv gör det inget som helst med några veckor. muskler tappas lite snabbare, och det måste man ta hänsyn till om hästen ställs på en längre total vila.
du klarar dig rätt långt på tex. varannandags ridning samt låååånga energiska skrittpass som du redan fått svar angående.

Liknande trådar

Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka