Hur mycket mineraler?

Sv: Hur mycket mineraler?

Har du ingen analys kan du väl ge hur mycket/lite du vill. Förstår inte varför folk ska ge både det ena och det andra när dom alls inte har något att utgå från. Menas, man kan knappast försöka ha en beräknad foderstat utan analys. Det är ju en omöjlighet. Du har ju ingenting att bygga upp foderstaten med.

VET du att hästen har mineralbrist i foderstaten bara så där ?

Har du ingen analys är det bara till att kolla på utfodringsanvisningarna på paketet, de är utformade så att det inte borde bli något farligt stort överskott med en "normal" foderstat i övrigt. Så du får köra på det och hoppas på att den får i sig ungefär vad den behöver. Man brukar ge nånstans mellan 60 och 120 gram beroende på vad det är för sort. :) Jag vill helst alltid ha mineralanalys att utgå ifrån.

jag säger som dom andra att du borde ha en analys. men mineraler e ingen fara. om du tänker på hästens skull så kan du aldrig ge för mycke mineraler. dom tar till sig de dom behöver sen kissar dom ut resten. men det är ju inte roligt för plåboken om man ska köpa foder som dom ska "kasta" bort

Det kan vara farligt att ge stora mängder mineraler. Många av de vitaminer som är tillsatta är fettlösliga och kissas därmed inte ut om det blir för mycket utan kan ge förgiftningssymptom. Men håller man sig innanför rekommenderade givor blir det inget farligt överskott på dessa.

Vad menar du med; "VET du att hästen har mineralbrist i foderstaten bara så där?" ??

Har kollat på hippocampus foderstatsprogram och då använt en höanalys som finns på Kraffts hemsida, bara för att se ungefär hur stor mänga foder. Gav jag 8 kg hö, 1 kg havre och 0.4 kg betfor per dag, får han lagom stor mängd grovfoder och energi. Men det stod att han behövde mer fosfor, kalcium och selen.

Har kollat på hippocampus foderstatsprogram och då använt en höanalys som finns på Kraffts hemsida, bara för att se ungefär hur stor mänga foder. Gav jag 8 kg hö, 1 kg havre och 0.4 kg betfor per dag, får han lagom stor mängd grovfoder och energi. Men det stod att han behövde mer fosfor, kalcium och selen.[/QUOTE]

Men du vet ju inte om det stämmer med verkligheten, eftersom du inte räknat på ditt eget foder. Alltså kan du välja ett mineralfoder "ur högen" och ge en skvätt av. Du gissar lika bra som någon av oss andra här inne. :)

ok, tack så mycket :)
Finns det några mineraler som hästen inte kan få från grovfoder, kraftfoder eller saftfoder, som hästen behöver? Så att man måste ge mineraler?
Kan det vara farligt för hästen med för mycket mineraler?
Någon som vet ungefär hur mycket en saltsten kostar? x)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 977
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder