Hur mycket mat?

Ajabaja

Trådstartare
Hej! Nu har jag letat igenom gamla bantartrådar och ingenstans kan jag hitta hur mycket mat man ska ge kissen!

Vi har en tjock devon rex hane som är kastrerad, han leker mycket med vår andra hane, men han älskar mat! Vi har precis gått över till mjaus burkmat och för första gången matvägrade han! Insåg snart att han inte tyckte om lax så nu äter han bara oxkött. Får väl köpa wiskas fisksort eller nått sånt eftersom han gladeligen äter den.

Men till frågan: Hur mycket burkmat ska han ha för att gå ner i vikt? Vi ger dem mat 4 gånger per dag.
:bow::bow:

Sv: Hur mycket mat?

Ca 150 g/dag brukar vara lagom, men sedan får du väga katten och justera mängden mat efter viktkurvan.

Ja de får en fjärdedel av det de ska ha på en dag helt enkelt.

När han bara åt torrfoder åt han 1/4 dl varje gång. Jag har fått tidigare katter lagom smala och fina på den mängden, men antingen slarvar vi med denna katt eller så är det något annat som gör att det inte funkar. (fel mat kanske)

Har bara gett blötfoder ca en gång per dag istället för en giva av torrfodret och har då tänkt ca 1/4-1/2dl, men tänkte det vore bra att se vad som är vettigt eftersom det inte står något på förpackningen. Burkmaten innehåller ju mer vatten.

Tack sol! Då ska jag väga maten & se hur mycket det ser ut ungefär! Han äter nämligen upp allt han får oavsett hur mycket.:bow:

Jag föreslår att du ger mer blötmat och mindre torrfoder, det fick vår kisse så slank och fin så :) och han har inte gått hungrig.
Våra katter äter oftast 2 ggr /dag, och då är det blötmat. Sedan blir det lite torrfoder på kvällen också, men det är mest för att vi inte kan låta bli att skämma bort dem med något de tycker är så gott ;)

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 303
Senast: Otherside
·
Katthälsa Behöver tips om hur jag kan lösa utfodringen till katterna på ett smidigt sätt. Tre katter, kastrerade honor på 9, 3 och 1 år. De får...
Svar
15
· Visningar
3 240
Senast: MJLee
·
Katthälsa Har två katter; en f -05 och en f -12. Honkastrat. Åringen är så smal! Hon har växt väldigt mycket sista tiden, och är väldigt aktiv...
Svar
5
· Visningar
1 886
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama