Hur mycket mat kan man ge katten då hon varit utan mat i två månader??

M

maddde

Vet inte om hon fått i sig någon mat och av vilket slag under de två månader hon var borta.

Fick hämta vår katt på ett djursjukhus för en vecka sen då en dam hittade henne och lämnae in henne där pga en skada.

Vi fick ordination från vet att ge henne lite mat men ofta, men hur mycket är det? Har inte fått någon bra svar på det av dem så jag provar därför att fråga här.

Hon äter ett specialfoder från vet som ska vara bra för just känsliga magar. Till en början fick hon det torrt men kastade i sig maten, efter ett par dar började hon kräkas en-två ggr under natten. Provade då att blöta maten ordentligt och det funderade bra. men sen idag kräktes hon igen två ggr. Tanken slog mig då att hon kankse får för mycket mat, eller så är fodret fel?

Kattens allmäntillstånd är det inget fel på, anledningen att jag ej ringer vet nu är att den som har hand om vårt fall inte jobbar förfän på mån och jag tycker det är lättast att ta det med henne då katten ej är akut sjuk nu.

Är det någon som har några tips? Kanske är någon som själv fått föda upp en katt som varit utanmat väldigt länge? Hon väger ca 1,5 kg och är väldigt mager.

Sv: Hur mycket mat kan man ge katten då hon varit utan mat i två månader??

Jag skulle inte ge mer än en matsked åt gången. Om det är för mycket kan man behöva gå ner till en tesked åt gången.

Jag ska prova att minska maten rejält och öka med en kula då och då. kan var så att hon har fått lite för mycket mat.

Tycker att det är jätte svårt att veta hur mycket hon skall äta nu i början.

Det är jättesvårt att avgöra hur mycket kroppen tål i sådana lägen så man får prova sig fram.

Hill's i/d och lammfärs kan vara snällare mot magen så det kan man prova också.

Min kissekatt var borta i tre månader. När han kom hem så var han så mager och tufsig. Vi gav han en matsked varje timma. Det ökade vi sedan på.

hon äter hills i/d just nu. var det fodet som vet rekommenderade oss.

Min kissekatt var borta i tre månader. När han kom hem så var han så mager och tufsig. Vi gav han en matsked varje timma. Det ökade vi sedan på.

Vad gav ni honom för mat då?

Strålande. Hon kommer säkert ta sig med tiden.

Jo vi hoppas på det. Är en del sårvård på henne också då hon hade fått halsbandet under ena frambenet så har hon ett stort trycksår där. :(

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 396
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 339
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur