Hur mycket måste man köra för batteriet inte ska tappa laddning?

Alexandra_W

Trådstartare
hur mycket måste man egentligen köra för att ligga plus/minus noll på batteriets laddning? Alltså att batteriet laddas upp med lika mycket som starten gjorde av med?

Numera åker jag ju i princip bara till/från stallet. Det är enkel väg knappt 2 mil och tar beroende på väglag 15-20 minuter. Större delen är motorväg.

Det har varit 15 grader kallt en period vilket fick mig att börja fundera.

Alltid kallstart, brukar ha defroster bak, fullt blås på vindrutan fram samt radion och ganska ofta stolsvärmen på. Stolavärmen ungefär halva tiden.

Tänker mig att det nog beror på bil. Jag har en S70 -99 som på sikt inte skulle klara den körning du beskriver. Jag körde liknande men minus rumpvärme, radio, defroster. Fick byta batteriet för två veckor sedan.

Vid kallare väder blir batterier sämre. När jag fick låg batterivarning på min personbil, körde jag i 20 minuter med radio, fläkt och andra saker som drar el avstängda.
När lastbilen haft dåligt batteri har jag fått order att inte stänga av den från 1-3 timmar, så skulle kunna tänka mig att det räcker nog med halva tiden för ett bilbatteri, beroende på hur urladdat det är.

• Gilla
Reactions: ptr
Funderar också på det där! Har dock inga svar :p
Jag kör min bil så lite numera. Vardagarna 2-4 turer till posten, det är 2-3 km enkel väg med max 60 km/h på. Sen på helgerna kör jag 2.5 mil enkel väg (motorväg) till och från jobbet. Min står dock alltid i garage som är ca 16 grader varmt, förutom på jobbet då där står den i kylan på parkeringen. Har ett nytt batteri (byttes förra året) men tänker ändå att det kanske inte räcker? Den är pigg och startar alltid men det lär ju slita på batteriet i längden.

I stort har jag hört två saker, första att bilen mår bäst av att köras tills den blir varm, turen måste alltså vara nog lång så att motorn får upp temperaturen och att kortare turer än så är skadliga. Andra är att om man använder bränslevärmare bör körtiden minst motsvara tiden som bränslevärmare varit igång för att kompensera. Hur sant det är ska jag låta vara osagt, men det är vad jag fått lära mig.

Motortemp kommer den upp i. Så jag har liksom inte oroat mig (vet ju korta-korta resor inte är bra). Men batteriet hade jag ju inte tänkt på. Och har vad jag vet ingen varning utan drar det ur lär det helt sonika inte starta en dag :/

• Gilla
Min skulle klara det bra.
Jag kör många korta sträckor på vintern, stallet 3km, stallet till ridhuset 4km, ridhuset till stallet och sen hem.
Den kan börja värna om jag gör det för ofta utan någon längre körning emellan, med längre räknas till jobbet, 4 mil.

Min pappa har alltid sagt en mil per kallstart om det är en bensinare. Men vad han baserar det på kan jag inte svara på.

• Gilla
Jag kör vanligen bara tur och retur jobbet (dryg mil enkel väg) på vardagarna och kanske nån tur till större mataffär på helgen. Längre sträckor nån gång i månaden, max. Vi har haft bilen (årsmodell-09) i fyra år och den har aldrig haft batteriproblem på den tiden. Kör också med stolsvärme, stereo och AC igång.

Jag kör vanligen bara tur och retur jobbet (dryg mil enkel väg) på vardagarna och kanske nån tur till större mataffär på helgen. Längre sträckor nån gång i månaden, max. Vi har haft bilen (årsmodell-09) i fyra år och den har aldrig haft batteriproblem på den tiden. Kör också med stolsvärme, stereo och AC igång.
Ungefär som jag då.

Dryga milen till stan och några längre resor emellanåt. Kanske ett par tre gånger i månaden åker jag 30 min till en timme.
Har aldrig haft större batteribekymer. De har blivit rätt rejält gamla innan de gett upp. Alternativt att jag haft något som tjuvdragit. Men bara av vanlig köring på dryga milen till jobb har inte minskat livslängden.

Ladda extra nån gång, det värsta är att urladdat batteri inte tål kylan lika bra. Ta en om väg nån gång eller så. Två mil och lika mycket hem sen, borde inte vara problem. Håll upp varvet något mer, inte mycket, men lite högre lägstavarv när du kör kan hjälpa tillräckligt.

Jag har en diesel. Tidigare körde jag mest korta sträckor 7,5 km till stallet och lika långt hem. Ungefär varannan helg blev det 2*3 mil då jag åkte och handlade. Jag har haft bilen några år och aldrig haft problem med batteriet.

Jag har 9km motorväg enkel resa till stallet och det är det enda jag någonsin kör, allt annat i mitt liv finns på gångavstånd. Alltid kallstart hem från stallet (det är REJÄLT kallt i min ände av Sverige), bilen bor utomhus. Alltid all värme på max, radion på osv. Mitt batteri har dött en enda gång och den gången hade jag glömt lysena på i ett par dagar;) Det är en Golf från -99 kan tilläggas, med originalbatteri.

TS kör ju dubbelt så långt som mig så du borde klara dig bra!

Vi laddar våra batterier på bilarna med batteriladdare för att alltid kunna använda bränslevärmarna
Kör oftast 15-20 minuter enkel resa

Jag tror det beror lite på skicket på batteriet, ett nytt batteri tål nog betydligt mer kallstarter och kortare resor än ett batteri med några år på naken. Jag kallstartar och kör ca 5 km till pendeln varje morgon, sen 1,2 mil till stallet och sen hem igen. Bilen va lite trögstartad när vi var nere på -17 grader annars har det klarat sig bra. Bilen är 20 år och batteriet 4 år.
/B

Jag antar nya bilar och gamla bilar skiljer sig, men vilka drar mest vid start?

Får hoppas det är tillräckligt åkande då. Innan åkt jag lika med 14 mil 1-2 ggr per vecka och då är det ju lugnt.

Har ju inget eluttag så jag kan ladda med batteriladdare heller. Annars vore det ju lätt.

Jag antar nya bilar och gamla bilar skiljer sig, men vilka drar mest vid start?

Får hoppas det är tillräckligt åkande då. Innan åkt jag lika med 14 mil 1-2 ggr per vecka och då är det ju lugnt.

Har ju inget eluttag så jag kan ladda med batteriladdare heller. Annars vore det ju lätt.
Det brukar finnas ett litet fönster på batteriet som visar om det är fulladdat.

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra... 2
Svar
35
· Visningar
6 944
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka