Hur mycket måste era barn hjälpa till...

N

navajo

Mina 2 flickor delar på en ponny. vi behöver köpa en ny sadel, men ekonomin är knapp. Nu har de genom att jobba på mitt jobb, med enklare sysslor, som att packa reklam mm. Snart tjänat ihop till en sadel, fast en del kommer att gå till sina ridläger.
Jag betalar allt till ponnyn, mat, stall träning tävlin. Ungefär 4000 i månaden.
Jag tycker de är duktiga, de skall även klippa gräset på föreningsgården hemmavid.
Jag kommer nog hjälpa dem med en slant till ridlägret, fast det vet de inte ännu...
 
Sv: Hur mycket måste era barn hjälpa till...

när jag har velat ha nånting dyrt så har jag i princip varit mammas och pappas slav, man har inte kunnat säga nej till nånting de bett om om det inte är ordentlig kris!
 
Sv: Hur mycket måste era barn hjälpa till...

Barn ska lära sig att ingenting är gratis i livet.. Självklart ska man göra rätt för sig redan i unga år.
 
Sv: Hur mycket måste era barn hjälpa till...

Tycker också att man ska lära sig i unga år. Jag är 21år och har arbetat sedan jag var 15år och därmed fått sköta det mesta av ekonomin själv. Köpte min första häst när jag var 16år (har nu 3st) mina föräldrar hjälpte mig dock att betala lite foder och hovslagare tills jag hade gått ut skolan. Men jag fick ju ändå ta det mesta av ansvaret själv rent ekonomiskt. Och som tack för all hjälp jag fick när jag var yngre köpte jag en sadel till mammas häst då hon inte hade råd :love:
 
Sv: Hur mycket måste era barn hjälpa till...

Mina (styv)barn är jättebortskämda och behöver inte betala någonting eller arbeta själva för något. Jag hatar det men det är väl en stor risk med skilsmässobarn, maken har ångest för deras situation och hur de mår, även om han inte tog initiativ till skilsmässan, och har haft gott om pengar. Det blir lätt att kompensera med saker för den trygghet som gått förlorad.

Nu när vi flyttat och gått ner i lön är det väldigt svårt både för honom och barnen att förstå att man inte snyter minifyrhjulingar och friggebodar ur näsan...:crazy: Och jag är en glädjeförstörare.
 
Sv: Hur mycket måste era barn hjälpa till...

Jag tycker du gör helt rätt som uppmuntar barnen att jobba lite extra när dyra inköp behövs, det är ju deras intresse.

Ville jag ha något extra till min ponny fick jag glatt jobba extra också, betalade alla extrasaker själv.
 
Sv: Hur mycket måste era barn hjälpa till...

Mina barn får också hjälpa till, de är snart 5½ och snart 4 år gamla. Men det är dock bara med små saker och så tjänar de ju något på det:angel: Jag har ett klistermärkes system och där samlar de klistermärken när de städar på sina rum och äter fint, för att det är just de två sakerna som jag hade problem med tidigare. Nu funkar det bra med det och de får klistermärken och får saker när de har fullt. Jag brukar nu också säga till Eric, som är äldst att om han tar upp hundarnas leksaker så jag kan dammsuga så får han ett klistermärke. Vill han inte så slipper han men får inget klistermärke då ju och jag gör det själv.

I övrigt så ska de själv sätta undan tallrikar och muggen och det funkar alldeles utmärkt. Eric hjälper gärna till extra för då känner han sig stor och duktig, och jag talar då också om för honom hur bra det är att hjälpa mig för då blir jag ju glad. Och han hjälper Elin, han älskar sin lillassyter väldigt högt och gör allt för henne!:love:

Isaac är lite mer lat, om man nu får använda det ordet om sina barn. Han orkar inte hjälpa till och slipper då, men tjänar då inget extra klistermärke heller. Tror att det har lite med åldern, men en liten del är ju faktiskt sån han är. Eric har alltid velat hjälpa till, från det han varit liten.

Jag brukar säga till dem att eftesrom vi är en familj så måste vi alla hjälpa till med vissa saker så har vi mer tid för roliga saker. De vill ju att jag också sitter och ritar elelr leker med lego och sånt. Men jag begär inget som är svårt för dem, utan bara lätta saker. För några månader var de verkligen duktiga och ville själv till stor del, hjälpa till med att bära ved.
 
Sv: Hur mycket måste era barn hjälpa till...

Jag tycker det låter som en jättebra system du har. Önskar själv att mina framtida barn vill hjälpa till.

När jag donar i köket får sonen (13 mån) "hjälpa till". Han räcker mig bunkar och saker ur diskmaskinen, städar jag så är han med, han plockar med tvätten, mm. Än så länge är han ju intresserad av att vara med, han är så himla nyfiken på vad jag gör. Mig gör det ingenting om det tar tre gånger längre tid, huvudsaken är att han lär sig att man hjälps åt.

Sambon min blir tokig när sonen river och "hjälper till", medan jag uppmuntrar honom. Men då får väl sambon också vänja sig vid att inte få någon hjälp när sonen blir större, vad vet jag :crazy:
 
Sv: Hur mycket måste era barn hjälpa till...

Jag tycker det låter som en jättebra system du har. Önskar själv att mina framtida barn vill hjälpa till.

När jag donar i köket får sonen (13 mån) "hjälpa till". Han räcker mig bunkar och saker ur diskmaskinen, städar jag så är han med, han plockar med tvätten, mm. Än så länge är han ju intresserad av att vara med, han är så himla nyfiken på vad jag gör. Mig gör det ingenting om det tar tre gånger längre tid, huvudsaken är att han lär sig att man hjälps åt.

Sambon min blir tokig när sonen river och "hjälper till", medan jag uppmuntrar honom. Men då får väl sambon också vänja sig vid att inte få någon hjälp när sonen blir större, vad vet jag :crazy:

Ja jag tror att Eric har något i sig som gör att han vill ses som stor och duktig, och han också tävlingsinstinkt. Isaac däremot bryr sig inte så mycket tror jag, och han tävlar inte lika mycket som ERic.

Jag är ensamstående och då tror jag att det kommer göra att mina barn helt enkelt får hjälpa till mer hemma än vad barn med två föräldrar får, jag vet inte. Jag resonerar som så att jag ska inte behöva göra allt här när de kan göra lite ju, samtidigt som de lär sig att om man gör något så får man ju "lön". Jag tror det är viktigt att belöna sina barn lite, och att lära dem att ett enkelt tack och ett leende faktiskt kan vara belöning nog ibland. Just nu är det klistermärken som gäller och belöningar, tex gör du det så får du glass ( de får givetvis också glass utan att behöva göra något men vill de ha extra så...:D), men när de blir äldre tror jag att jag komemr köra med någon form av byteshandel här. Jag lagar mat, tvätta, städar, klipper gräset och allt sånt och som äldre barn/tonåringar kan de göra vissa saker av det bara för att jag ju tex tvättar deras kläder och lagar deras mat.... Vem vet hur det blir om några år:D

Det låter härlgit när du beskriver om din son:D Elin kommer också till den tiden och jag ser fram emot det. Visserligen vill jag inte att barnen är med och river och har sig, men för någon dag sedan hjälpte pojkarna mig att plantera blommor, och när de var i din sons ålder älskade de att plocka hundleksaker när de såg att jag börjadee med det innan jag dammsög. Plocka undan tallrikar och muggar har de alltid fått göra från det att de velat det själv i tidig ålder. Jag har hundar så om de tappat det så har hundarna städat:angel: och grejerna är av plast av nån anledning:angel:

(förlåt, men har inte rättstavningsprogram just nu, och datorn bråkar så det är svårt att rätta...:o)
 
Sv: Hur mycket måste era barn hjälpa till...

Jag har fått göra någonting för allt, oavsett vad eller hur nödvändigt det varit. Har jag behövt en vinterjacka har jag till exempel fått skotta snö. För varje sak jag fått, har jag varit tvungen att göra någonting för det. Detta gäller självklart ej mat, och ej heller födelsedagspresenter eller julklappar.

Men som sagt, inget är gratis här i livet.
 
Sv: Hur mycket måste era barn hjälpa till...

Jag tror de flesta barn faktiskt bara tycker det är roligt att jobba/hjälpa till för att få lite pengar när de ska samla till ngt.Då känner de att de varit till nytta oxå & inte bara fått pengarna utan ansträngning.Själv har jag städat hemma när jag var mindre & därmed fått pengar, inte för att jag inte skulle fått pengarna ändå utan för att jag ville tjäna ihop dem själv.
 
Sv: Hur mycket måste era barn hjälpa till...

Mina barn får också hjälpa till, de är snart 5½ och snart 4 år gamla. Men det är dock bara med små saker och så tjänar de ju något på det:angel: Jag har ett klistermärkes system och där samlar de klistermärken när de städar på sina rum och äter fint, för att det är just de två sakerna som jag hade problem med tidigare. Nu funkar det bra med det och de får klistermärken och får saker när de har fullt. Jag brukar nu också säga till Eric, som är äldst att om han tar upp hundarnas leksaker så jag kan dammsuga så får han ett klistermärke. Vill han inte så slipper han men får inget klistermärke då ju och jag gör det själv.

I övrigt så ska de själv sätta undan tallrikar och muggen och det funkar alldeles utmärkt. Eric hjälper gärna till extra för då känner han sig stor och duktig, och jag talar då också om för honom hur bra det är att hjälpa mig för då blir jag ju glad. Och han hjälper Elin, han älskar sin lillassyter väldigt högt och gör allt för henne!:love:

Isaac är lite mer lat, om man nu får använda det ordet om sina barn. Han orkar inte hjälpa till och slipper då, men tjänar då inget extra klistermärke heller. Tror att det har lite med åldern, men en liten del är ju faktiskt sån han är. Eric har alltid velat hjälpa till, från det han varit liten.

Jag brukar säga till dem att eftesrom vi är en familj så måste vi alla hjälpa till med vissa saker så har vi mer tid för roliga saker. De vill ju att jag också sitter och ritar elelr leker med lego och sånt. Men jag begär inget som är svårt för dem, utan bara lätta saker. För några månader var de verkligen duktiga och ville själv till stor del, hjälpa till med att bära ved.

wow :bow::bow:
jag har åxå det där med klistermärkes-systemet.
om min dotter sköter sig och städar sitt rum mm får hon en guldstjärna i almenackan. har hon skött sig bra hela veckan får hon två stjärnor på söndagen.
när hon fått två stjärnor, fyra sönd i rad får hon en "månadspeng".
dina argument var jättebra, det ska jag ta efter!!!
tack för tips:bump:
 
Sv: Hur mycket måste era barn hjälpa till...

Större delae av barnbidraget och studiebidraget går till döttrarnas hästar, vilket ju då ger resultatet att de inte får lika mycket månadspeng som många andra får. På det viset så är de ju med och betalar. De jobba istället lite extra ibland för att få pengar till lite "guldkant". De ifrågasätter det aldrig.
Däremot så har älsta dottern (17 år) svårt att förstå sin klasskompis som är mycket irriterad på sina föräldrar, när de säjer att de inte har råd att behålla hästen. Hon har hela studibidraget själv, plus att hon får ytterligare 700 kr i månadspeng. Dottern föreslog då att hon kanske kunde lägga månadspengen på hästen, men det går inte för de behövs till kläder, godis, cigaretter och festande.
Dottern slutade då tycka synd om klasskompisen, och jag kan säja att jag förstår föräldrarna
 
Sv: Hur mycket måste era barn hjälpa till...

Jag tjatade o häst varje dag sen jag var 10 år. och fick aldrig någon. jag fick dela reklam för att betala en del av ridningen. DÅ var det trist men jag sparade ihop 40 000 kontant tilll min första häst som jagkunde köpa när jag var 22 år.Mina föräldrar kunde ingenting om hästar så nån hjälp från dom hade jag inte fått så det var tur att dom var hårda. Och jag är så glad nu efteråt att dom gjorde så för nu vet jag att man måste jobba för att få saker och lär även mina barn de. Min son får 5 kr i vecko peng och får spara till vissa saker som serietidning och sånt för att lära sig. Alrdig för tidigt att lära barnen om pengar och att hjälpa till- snarare tvärt om tycker jag :rofl:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 726
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 799
Senast: lundsbo
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 024
Senast: lillamy73
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp