Hur mycket mark behövs?

R

Real_Life

Hur mycket mark (i kvadratmeter :p) behöver man för 2-3 hästar?
Ca augusti-maj, inte bete
Och hur är det smartast att dela upp det?
En stor, flera små, några medelstora...?

Brukar generellt säga en ha per häst. Jag skulle nog föredra stora om dom inte blir för blöta och nedtrampade.

O jag som tycker att min polla har hyffsad stor hage. Där är 2,5 ha uppdelad på 5 hagar o varje hage delas av två hästar. Men de e kanske för att jag är van vid små rasthagar vid ridskolan.

Ska de ha 1 ha per häst som sommarbete eller annars oxå?
Våra 4 stora hästar går på 2 ha vinterhage.

Och hur funkar det i så fall för alla ridskolor och inhysningsstall med pyttehagar??

Jag har strax under 1 ha sammanlagt till min stora häst och en minishettis, de går på en ganska liten hage nu på vintern och har en stor under sommaren. KOmmer att dela upp dn stora till ca 3 mindre.
Skulle gärna haft ett par ha till.

Det är nog ganska få förunnat att ha 1 ha per häst vintertid. Det är mer mått för bete.
Det är ju skillnad på vad man vill ha och vad som är praktiskt möjligt. Jag har 2-4 hästar i en hage på cirka 4.000. Det är en ganska stor vinterhage för dem. Gott om utrymme.
Visst skulle man vilja ha större, men jämfört med de flesta andra är det en MYCKET stor hage. Vet många stall där de har upp till 7 hästar på cirka 2.000 kvadrat.

Vi har mellan 3-5 hästar på ca 1 ha vintertid. Den är delad i två halvor för att vi ska kunna växla när det fryser till om det blir för knaggligt. Funkar bra och är ordentligt med "löputrymme" för hästarna samtidigt som det inte sliter för hårt på marken mer än närmast grindhålen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 956
Senast: Grazing
·
Anläggning Upplever att det är ungefär så de flesta hästgårdar häromkring (norra VB) ser ut. Små rutor till hagar och någon enstaka liten gräshage...
2
Svar
30
· Visningar
693
Senast: Mia_R
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
921
Senast: Lars L
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 461
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info