Hur mycket mage vid 5 månaders dräktighet?

Comfort

Trådstartare
nån som har någon bild på hur era ston har sett ut vid runt 5 månaders dräktighet? Ett sto i bra form utan stor mage innan.

Sv: Hur mycket mage vid 5 månaders dräktighet?

Bra form är en tolkningsfråga i det första fallet men hyfsad form iaf :laugh:

Vet inte exakt datum men en snabb uträkning gav 117 dygn, kan nog stämma. Inte riktigt fem månader alltså men ändå.
11469_209888061101_598856101_4044178_3062211_n.jpg

Hon är precis i slutet av månad fyra och i rätt god form:
3809395.jpg

Jag har fyra ston som är där i sin dräktighet just nu och ingen ser ut som någon annan. Det är allt från stor mage så man skulle kunna tro att hon ska föla imorgon till en så liten att man inte ens kan se det om man inte visste.

+ masse

tack för era svar.

Anledningen till att jag frågar är att mitt sto (som konstaterades icke dräktig på 17 dar) har visat lite konstiga tendenser.. hon fläskar på sig när fettot till kallblod jag har går ner i vikt, så jag börjar undra..
dock tycker jag att hon borde vara tjockare än vad hon är, seminerades sista gången 22 juni.

Här är en bild från 1 november, hon drar ju tom upp sig
148563_456813511049_684896049_6082171_1190071_n.jpg

Jag tycker inte att hon ser dräktig ut på den bilden.
Man brukar kunna se det på magens form.

Mitt eget sto har blivit större för varje dräktighet men det har synts på att magens nedre del mot flanken breddats.

Mitt sto seminerades sista gången 2 juli. Jag tittade på henne idag efter att jag sett din tråd. Från sidan är hon som jag beskrev ovan, mest allra mest syns det framifrån. Nedre delen av magen putar ut rejält, hon ser ut som en tunna på ben!

Ston bär sina föl olika. Extremerna är de som bär sina hängande under magen, inte alls inuti liksom - till de som bär dem djupt inne och knappt ser muliga ut. De bär olika högt och olika brett. Det är svårt att säga generellt mao!

Det finns ju gott om exempel på ston som plötsligt fölat utan att någon sett nå't. Som det ridskolesto som la sig ner under en nybörjarlektion och klämde ut två döda tvillingar... Eller fall där personalen kommit på morgonen och hittat två i boxen där det stod en vid kvällsfodringen ;)

Jag tycker det är svårt att avgöra från bild och svårt att se om man inte känner stoet sedan förut.

Jag har varit ute och fingranska mina ston. Ett som ser dräktigt ut med den största magen av alla här är inte dräktig alls i år (inte ens betäckt) och ett som är dräktig (kollad förra veckan) ser ut som en vinthund.

Väldigt olika från häst till häst och från dräktighet till dräktighet!
November ca. 6mån (ganska dålig bild)
jemhubertus.jpg

Dräktighet 2003 i månad 8
Jem15jan.jpg

Jem6.jpg

Dräktighet 2008 i månad 8
Jemjan087.jpg

Jemjan083.jpg

Även om det är "fel" månad så ser du att skillnaden kan vara ganska stor.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 665
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 039
Senast: Puffindog
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka