Hur mycket Lusern?

B

barasaran

Hejsan, jag har en d-ponny på 24 år. Han är väldigt pigg, men smal. Han får just nu 3 kg kornkross, 7 kg vanligt hö, 6 dl betfor, 3 dl vetekli och vitaminer. men han går ändå inte upp så fort som jag skulle vilja. Har köpt lusern, men vet inte hur mycket jag ska ge.

Mvh /sara

Sv: Hur mycket Lusern?

nu är jag ingen foder expert men jag skulle nog kanske sänka kraftfodret etersom han är ganska pigg ändå, och ge mer grovfoder istället.
Har du gjort analys på höet?

Han får så mycket hö han orkar. han äter inte upp mer :(

barasaran skrev:
Han får så mycket hö han orkar. han äter inte upp mer :(

Då försöker du få i honom så mycket lusern som går! Det kan du ge i princip hur mkt som helst av eftersom det räknas som grovfoder.
Ta bort 2kg av kornkrossen och ge bara 1kg. Om han inte äter upp minst 2-3kg lusern så pröva med att ge honom Krafft Protein också (0,5-1kg).
Förmodligen har han proteinbrist, dels kanske höet är proteinfattigt (har du analys?) och dels är det en gammal häst och dom behöver ofta mer.

Blötlägg lusernpellets alltid. De sväller mycket! Och det blir lättare för din gmla häst att tugga det.

Tack så mycket! Det var precis det svar jag ville ha :) Jag ska tänka på att blötlägga pelletsen.. Men om man har hackad strå, behöver man blötlähha det då? /sara

Hackad strå behöver inte blötläggas.
Jag föredrar hackad helt klart, eftersom min häst sprutlackerar hela boxen om hon får uppblötta lusernpellets:smirk:

barasaran skrev:
Tack så mycket! Det var precis det svar jag ville ha :) Jag ska tänka på att blötlägga pelletsen.. Men om man har hackad strå, behöver man blötlähha det då? /sara

Nejdå men om han nu är dålig på att äta stråfoder så kanske han inte heller är så pigg på att äta lusern i form av hackad strå? Men Om han gärna äter det så är det ju jättebra med hackad!

Håller med Milly, att uppblötta pellets är absolut bäst till en gammal häst. I början av hösten gav jag min gamling 2 kg hackad strå och det tog han sig inte alls på. Nu ger jag 2 kg pellets ist och det verkar som om han äntligen börjar ta sig. I pelletsen är ju fodret redan malt så hästen behöver inte mala sönder själv, vilket är bra om tänderna är lite dåliga, så att de kan tillgodogöra sig fodret bättre. Jag ger nu också 1,5 kg Hippo Alfa, som är proteinrikt, som jag skall öka till 2 kg, när mitt müslifoder är slut. Vad jag förstått så krävs det mycket protein i foderstaten till en gammal häst. Min pålle står nu på en foderstat med en kvot på 8 och det är först nu som han verkligen börjat lägga på sig över rygg och revben.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 267
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama