Hur mycket lita? Diskussion!

Iaraphel

Trådstartare
Hur mycket anser ni att man kan lita på "experterna"?
Och hur mycket kan man lita på "experterna"

Jag vet att jag inte är speciellt utbilkdad och bra på "vad göra med skadad häst"
Men jag har alltid litat på folk runtomkring, men så har jag en häst som är 12 år nu... när han gick på hingstbetet för över 10 år sedan så blev han sparkad, veterinär tillkallades och sa att det int evar något allvarligt, detta glömdes bort, hästen reds in, hade ett j*vla humör och lärde sej direkt att alla var rädda, själv var han nog egentligen väldigt osäker.
I alla fall så fick de kommentar på kvaliten om att hästen gick ngt orent, tror att veterinären trodde de va sträckning. inget mer med det sedan..
sen att hästen vägrade i hoppning, stog påp bakbenen i dressyr och bråkade i boxen trodde de berodde på lynnesfel, istadighet, den ena utbildade ridläraren til den andra försökte få fasor på denna häst, tränade för de som skulle va landets "bästa" tränare som säger att hästen är "dum" och ska lära sej ett å annat, inspemnningstyglar och spö. sporrar som hackar sönder hela skinnet på honom.

Jag som var väldigt liten nä'r detta hände viste inte så mycket om det, det var då inte heller min häst utan familjens och min mosters...
men i alla fall så fick jag ansvaret för hästen för nåra år sedan.
eftersom att hästen flera gånger blivit halt på vänster fram och att man såg att nånting var helt fel så krävde jag att hästen skulle få kollas upp på klinik..
veterinären gav diagnosen hovinflammation som behandlades utan resultat, skulle behandlas på ett annat sätt ännu en gång och jag frågar om han är säker på att det sitter i hoven
"Ja, det sitter ju inte i knät i alla fall för då hade han markerat i böjprovet" jag frågade då "men bogen då?" svaret jag fick var
"nja, det är int elika vanligt som hovinflammation, och hovinflammation är lättare att behandla"

Till mig då sa också veterinären "om han inte blir bättre denna gång så har han troligen kronisk markering/hälta och då får ni ju tänka över vad ni ska göra"

Jag som innan tränat (ledaskap) för en kiropraktor/hästmassör) bad honom att kolla hästen, och visst fanns det fel... hästen hade krossat/ihoptryckt i bogen som han även kunde visa oss hur olik den var från väster till höger sida... han visade också hur ojämt muskald hästen var, även att hästen hade stora smärtor i rent ut sagt hela kroppen.

Hästren fick kirolpraktik och jag fick lär amej hur han skulle masseras/stretchas dagligen.
hästen går idag helt rent och är helt plötsligt en glad possitiv polle som älskar att hoppa visa upp sig...

Sedan för ett tag sedan bad jag en veterinär kolla tänderna, han sa att det inte var nåt fel.. men jag vet att hästen har ett reält överbett som vi blivit tillsagda att raspa minst en gång per år.. nu har vi ju gått över tiden.. då borde de la synas???

Vist jag litar väldigt mycke på veterinär, mycket mer än mitt eget omdömde...
Men ibland tvekar jag på att de vet allt...
klart att de kan fela... men varför lyssnar de inte?

Detta är inte bara menat mot veterionärer.. ta tillexempel de som arbetar på kr*fft (foder) de pratar om hur hästerns foderstat ska se ut och allt, de är ju uitbildade.. sedan kommer nya forskningar som visar att deras foder och allt pelleterat foder innehåller farligt bindmedel...
så kommer någon ocg säger att den säljer ett superfoder, låter verkligen jättebra, sen kommer det fram att det är visst inte så bra...
så säger nån duktig att man ska bara ha vanlig havre å betfor, men så kommer nån annan å påstår att det är också farligt...

Vem ska man lit apå när alla bara påstår att de själva har rätt och att ingen annat förstår vad som är just rätt...


Jag fattar i alla fall nada.... :confused:
 
Det verkar finnas lika många åsikter om hästar som det finns hästmänniskor, och man får lyssna till vad som känns rätt för mig och framför allt titta kritiskt på hästen. Är den tjock, smal, bukig, omusklad? Har den en klar eller nedslagen blick? Tycker den om att arbeta, om inte, vad är problemet? Hästen är inte "dum" utan missförstådd av människor, och ofta beror "dumhet" på smärta. Jag tycker det är ett stort lyft för alla hästar när hästmassörer och equiterapeuter började utbildas eftersom de har en helhetssyn på hästar :bow: som tyvärr många veterinärer saknar. Men om hästen har en akut skada måste man förstås kontakta veterinär, men i fråga om oliksidighet & muskler föredrar jag equiterapeut & massör, jag använder dem i förebyggande arbete och har hittils bara kontaktat veterinär för vaccination. Till tänderna tycker jag du ska kontakta en hästtandläkare, Simlir besökte nyligen en sån (som dessutom är veterinär) och kommer att fortsätta med det 1 gång/ år.

All forskning går ju ständigt framåt, har man hållit på ett tag gäller det att hänga med och inte bara köra fast i det gamla. Och på fodersidan får man pröva sig fram, alla tillverkare propagerar förstås för sin produkt medans andra är helt emot den. Marknaden har verkligen fått upp ögonen för hur mycket pengar hästindustin omsätter, och allt fler vill ha del av kakan. Nya tillverkare av täcken, foder, sadlar osv växer som svampar ut marken. När jag började med hästar för drygt 20 år sen var det lyx med "hästtäcke" och bettet skulle sticka ut ½ cm utanför munnen. Och för att få hästen att gå skulle man "banka" med skänklarna... :crazy:

Men det är längesen nu, på gott & ont.. :bump:
 
Jodu, det är ju tyvärr så, att man helt och hållet själv är ansvarig för att ta reda på saker och ting och använda sitt eget omdöme. Det kräver tid och kunskap och är ganska jobbigt. Och då vill folk ofta mycket hellre ha enkla lösningar och snabba resultat.

Därför finns det väldigt mycket tyckande och väldigt mycket "rätt och fel" inom hästsporten (och inte bara där, för övrigt, utan lite överallt). Dåligt underbyggda fakta och myter som sprider sig och blir till evangelium som alla ska följa.

Och fort ska det gå jämt, överallt i samhället. Ingen tid att pröva, utvärdera, ändra, pröva igen. Trots att det är från en sådan inställning som all kunskap och erfarenhet egentligen kommer.

mvh
Lejonelle
 
Förstår om du känner dig kluven. Jag fick samma tankar som du nu har för många år sedan, det jag har kunnat utröna är att (i alla fall här)har inte vet., hovslagare eller alla fodertillverkare tid eller ork att uppdatera sig eller engagera sig specielt mkt. för nya rön eller forskningar som man ibland skulle önska sig att de gjorde. De utgår från vad det brukar vara för det är oftast enklast och vi hästägare ifrågasätter alldeles för lite och ställer för lite krav.

Nu finns det både vet., hovslagare och foderleverantörer som uppdaterar sig(även om många fodertillverkare hellre av ekonomiska själv gör forskning utifrån köttdjur), men de är sällsynta och allt för ofta har jag märkt att man själv behöver ha så mycket "kött på benen" att man själv redan har ställt en någorlunda diagnos som av vederbörande förhoppningsvis sedan kan bekräftas eller som de kan "bygga" vidare utifrån.

Det finns ju även alternativare som inte vet vad de sysslar med, vilket jag tycker är viktigt att belysa.

Själv fann jag många svar utifrån det alternativa då jag inte såg någon annan utväg, samt att många svar jag fick överensstämde med symtomen, jag fann ännu mer svar genom att söka kunskap själv. Kunskapen kanske inte blir så bred på så vis, men tillräcklig för att förstå när de "lärdas" svar inte stämmer alls med verkligheten eller det sunda förnuftet. Eller när de inte tror på en och man märker skillnad när man åtgärdar själv på det man tror på.

Jag tycker det är ett samspel mellan alla parter, men samtidigt att det är vår plikt inför djuret att ifrågasätta, -stämmer verkligen alla svar man får-.

MVH/
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
549
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 574
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 068
Senast: Freazer
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 263
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp