Hur mycket lägger du dig i?

Tigertofflan

Trådstartare
Ja... Som rubriken säger. Hur mycket lägger du dig i vad andra gör med sina hästar? Säg att en häst har varit halt en längre tid, och precis blivit igångsatt. Ägaren bestämmer sig för att följa med dig när du ska hoppa, och själv ta några språng. Låter du denne göra detta, eller säger du ifrån?
Var går gränsen för dig? När säger du till och när låter du ägaren göra som h*n själv vill? Eller bryr du dig inte alls?

Sv: Hur mycket lägger du dig i?

Jag försöker att inte lägga mej i om det inte uppenbart skadar hästen det ägaren/ryttaren håller på med. För det mesta :o

I ditt exempel ovan så skulle jag nog försöka att ljuvt och diplomatiskt prata om hur bra jag tyckte att det var att h*n tog det lugnt och gav hästen chans att läka, och sedan prata om senor, muskler osv. "Tog" inte detta upplägg skulle jag fråga rent ut - men försöka avhålla mej från att kritisera - om det lämpliga i att köra hårt så fort.

Jag säger vad jag tycker, och är inte rädd för att stöta mig med ngn, när det gäller sådana här saker, men det är ju tyvärr ägaren som besrämmer.
I ditt fall hade jag först förklarat varför det inte är lämpligt att följa med. Om ägaren inte bryr sig hade jag sagt att hoppa då, om du måste, men du tänker tydligen mer på dig själv än på hästen.

Hästen har alltså VARIT halt, är nu friskförklarad och hon håller på att sätta igång den...

Du tycker alltså det är FEL att hon väljer att ta några språng med den ? Varför ? För att de belastar benen ?
Så om hästen brallar i hagen å gör MINST lika höga skutt i hagen, som de skutt hon gör när hon skuttar några språng så tycker du det första exemplet är OK men inte det andra ?

Ser inga som helst problem i hennes ridning (utifrån det lilla du beskriver iaf) ... Jag förutsätter att hon själv vet vad hennes häst klarar å inte klarar av...

*skakar på huvvet* ibland undrar jag om de e mej de e fel på eftersom jag aldrig verkar tycka som alla andra :devil:

Hon vet förhoppningsvis vad hennes häst klarar, men att jämföra hoppning o brall i hagen är väl lite ogenomtänkt? :devil:
För det första, ett brall i hagen gör hästen utan extra vikt på ryggen, den gör att för den känner att den klarar det.
Hoppning, ryttaren på ryggen, extra vikt samt hästen ska hoppa och vem säger då att den inte kan få ont innan eller efter språnget?
Jag lägger mig inte i vad andra ska o inte ska men jag kan ifrågasätta deras resonemang. :smirk:

Jag tycker att så länge man inte vet vad VETERINÄREN har givit ägaren för råd och igångsättnings-schema skall man inte lägga sin näsa i blöt. Detta gäller ridning eller huruvida hästen skall gå i hage eller inte. Jag har väldigt svårt att tro att det finns hästägare som är villiga att riskera en igångsättning för sin häst och få en ny hälta. Ingen tycker det är särskilt kul med en halt häst!!

Värre är det däremot om någon leker veterinär själv utan att kolla upp skadorna och utifrån det hittar sin egen "ordination". Då tycker jag att man kan tipsa att dom är ute på djupt vatten och rekommendera ett veterinär-besök...

Tycker att många har för bråttom igång med sina hästar efter behandlingar!
Det är väl bara att titta på våra försäkringspremier.
Det finns ju ett flertal exempel på hästar som varit utdömda,men kommit tillbaka när man gett hästen tid att läka skadan!
Sedan är det svårt att inte stöta sig med dem som vill mycket,vilket jag till viss del kan förstå,men hästens väl måste väl gå först!
Att jämföra en brall i hagen med hoppning är väl inte heller särskilt relevant!

Disskuterar gärna här på forumet och ifrågasätter, men IRL låter jag folk göra som de vill så länge det inte drabbar min häst.
Vid något enstaka tillfälle har jag lagt mig i, men försöker hålla mig undan. Vill folk rida sönder sina hästar är det deras ensak, jag har gett upp korståget "rädda alla hästar" för länge sedan.
Men det betyder inte att jag inte har en åsikt :devil:

Apo

Jag låter andra sköta sina hästar som dom själva anser är bäst ;)

men ser man något som e helt på tok så klart man reagerar,men jag går inte på folk och gormar att så får man inte göra, utan tar det lite fint och lugnt så det inte blir tjuriga miner :D

Jag hade innte sakt något så länge innte någon frågat vad jag tycker eller min åsikt.

Kram

Jag försöker alltid att inte lägga mig i. Är det så att jag tycker att det är fara för hästen hälsa, så skulle jag försöka att prata på ett snällt sätt med ägaren och diskutera saken. Är hästen friskförklarad så skulle jag inte säga nåt om jag inte såg en kraftig hälta.

Jag har just lärt mig att det inte fungerar att försöka tala till rätta, nästa gång så får man väl gå till djurskyddet direkt... :crazy: :confused:

Jag brukar inte pådyvla andra mina åsikter. De skötar sina hästar såsom de anser bäst.

Har inte stött på någon som missköter sin häst. Däremot många som har en annan syn på hästhållning än mig. Därmed inte sagt att min syn är rätt och deras fel. Ofta går det att göra saker på fler sätt än ett, och alla kan vara rätt! Och det brukar finnas en åsikt per hästmänniska.

Har lärt mig att ett bra sätt att göra sig ovän är att kritisera andra hästägare och deras hästhållning. Tror att det bästa tipset att ha bra stämning i stallet är att låta var o en sköta sitt.

Om någon frågar mig om råd, däremot, så ger jag gärna mina synpunkter. Jag frågar själv ofta om råd också. Tror att vi har mycket att lära av varandra.

Men - generellt - så tror jag att en viss mån av ödmjukhet och respekt mellan hästmänniskor är önskvärt!

Om någon vansköter sin häst så ska det anmälas!

Norrland

Jag och min kompis har nyss haft ett "litet" bråk om deras beslut om att ha en litet fjordstuteri. Om t.ex. hur dyrt det blir om man inte har en egen hingst, språngavgift m.m. (hon går runt och säger att de inte är särskilt rika, men det är dom).
Och vilket helvete det kan bli, fölet ligger snett dödfött.
Och sen kunskapen, mina kusiner har sålt sin unghäst :cry: och den följer efter de, bryr sej knappt om traktor och sånt. MEn de har tränat flera ungh.
Visst jag säger alltid att man ska prova. Men det är på tävlingar och sånt shit.

Men nu till vad trådskaparen skrev.

Om jag visste att hästen inte skulle hoppa skulle jag ha dragit en fin liten lögn, lr sagt vad jag tyckte.
Om jag inte visste skulle jag fråga vad veterinären sagt.

När det gäller hästens bästa så lägger jag mig i, speciellt om hästen precis varit skadad, inte sticker man o hoppar då heller ! :eek:

Det är ju bra om man har en öppen dialog med dem som man är i samma stall med. Man ska väl kunna diskutera utan att kritisera. Men man får tänka lite på vad man säger och hur.

Jag försöker att inte lägga mig i så länge man ser att hästen inte har ont av det.

corzette skrev:
Du tycker alltså det är FEL att hon väljer att ta några språng med den ? Varför ? För att de belastar benen ?
Så om hästen brallar i hagen å gör MINST lika höga skutt i hagen, som de skutt hon gör när hon skuttar några språng så tycker du det första exemplet är OK men inte det andra ?

Tja... det var mer ett hypotetiskt exempel. Men om jag ska svara på frågan, så JA, jag tycker det är fel att hoppa en häst som är under ihågsättning efter en skada och JA jag tycker det är skilnad mellan att bralla i hagen (där hästen faktiskt slutar när den känner att den börjar fo ont), och att hoppa med 80 kilos extra tyngd på ryggen, där hästen inte själv kan bestämma varken tempo eller när den ska sluta.

Men... det ar väl inte riktigt det detta handlade om..

Håller med! Jag ger gärna råd om någon frågar.MEN om någon verkligen behandlar sin häst illa eller på något sätt inte sköter sig i stallet så säger jag till.
Eftersom jag inte tycker om att bli trackad och ifrågasatt jämt så håller jag mig undan tills det blir nödvändigt att säga något...

Jag har fått order om att hålla mitt temperament när det gäller människor under kontroll :devil: då jag kunnat säga vad jag tycker och tänker till i princip vem som helst ifall någon har gjort något uppenbart fel...

Jag får hålla mig till att ge goda råd när någon frågar :smirk:

Problemet är ju att många tar det som kritik oavsett hur man framför det. Jag slutade bry mig för länge sedan, numera säger jag vad jag tycker om jag blir tillfrågad. Har genom åren försökt prata med många olika hästägare med väldigt lite positivt resultat. De få gånger det har lyckats har varit trevliga men de övriga säger att resultatet blir intriger och skitsnack

Apo

jag skulle ha väldigt svårt att lägga mig i, jag är väl en fegis och vill helst inte stöta mig med andra människor, men om jag vet att någon gör något som skadar hästen skulle jag prata med stallchefen först

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Reklamera häst
  • Födda 2022