Hur mycket kraftfoder vågar man ge?

E

Egonson

Syster har en häst som behöver extra kraftfoder på betet (hästen är lite till åren, 19, SVÅRFÖDD och kräver mycket extraenergi för att orka jobba rätt och bra).

Just nu får hästen 1 kg Fibergi Bas per dag, utöver ett normalt, mot kraftigt, bete som han går på dygnet runt.

Dock verkar han behöva mera, för han är liiiiiiiite tunn, och har även blivit lite loj i arbetet = behöver en energikick.

Så jag funderar på, hur mycket kraftfoder vågar jag ge honom så här i betestider, utan att det blir "farligt" menar jag alltså med risk för fång och andra hemskheter.. :crazy: :confused:

Fibergin kan jag tänka passar bra till det kraftiga betet, med sitt låga proteininnehåll, men vad tror ni om att ge honom lite Betfor utöver de 1 kg Fibergi han får nu?
Det brukar ju verka ganska piggande, och ge en extra växel så att säga.

Liten put-in:
På vintern går han på runt 2,5-3 kg kraftfoder, samt 9-10 kg hö.
Cirka 90-100 MJ.

Sv: Hur mycket kraftfoder vågar man ge?

Börjar hästen falla ur kan det väl absolut vara lämpligt att lägga till mer kraftfoder, dessutom svårfödd och äldre. Jag hade utan tvekan lagt till 1 kg Fibergi till.

Okej. Tack för svaret, jag blir alltid så nojig när jag inte vet riktigt vad jag ska göra :p

Ja, det hade jag funderat på, men var osäker på om det kunde bli "för mycket" nu med bete och allt. Men eftersom han är lite tunn och så så är väl inte betet så kraftigt så att det räcker till för honom.

Tycker inte att du ska oroa dig, hästen har ju redan visar att den behöver mer energi eftersom den tunnar ut. Fodra du på :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 663
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar