Hur mycket kraftfoder kan man ge per gång???

A

ame

Jag undrar hur mycket kraftfoder man kan ge per gång??? Vet att jag läst det någonstans att hästarna inte ska äta mer än tex. 1,5kg per gång??
Hjälp :confused: :confused:

Sv: Hur mycket kraftfoder kan man ge per gång???

Det är inte i kilo utan i VOLYM som räknas.. Omjag ger ett foder som är tungt kan ajg ge mer än om jag ger korn eller kli som knappt väger nått.. ge 1,5 kilo i kli och du har hur många liter kli i krubban som helst:crazy:

Hur mycket kraftfoder skall du ge då? oftast behöver ju inte hästarna så mycket om dom får ett bra hö...

Hästen har en begränsad förmåga att bryta ned och ta upp stora mängder stärkelse och fett i tunntarmen. Detta kan leda till feljäsningar i grovtarmen därför bör man maximalt ge:
1. 0,4 kg spannmål eller spannmålsbaserat kraftfoder/100 kg häst och tillfälle
2. 200 gr stärkelse/100 kg häst och utfodringstillfälle
3. 75-100 gr fett/100 kg häst och utfodringstillfälle.
//marti

Och jag har lärt mig att hästen inte kan smälta mer än ca 1 kg kraftfoder per fodertillfälle. Gäller stor häst...

Mitt halvblod sto äter 2 kg grov per dag, det har jag delat upp på 2 omgångar, först 1 kg o sedan 5 timmar senare 1 kg till, pelletrerat foder kan lätt ge hästen kolik om den äter det på tomm mage, däeför är det bra om hästen ätit lite hö först eller så väljer man att blötlägga fodret rejält.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka