Hur mycket kostar hästhöet på en månad ?

finapina

Trådstartare
Dethär är kanske en fantastiskt konstig och fånig fråga ! Jag har hästen min uppstallad men jag har inte riktigt velat fråga uthyraren hur stor del av månadskostnaden som utgör hö.Känns på ngt vis sniket och snålt att börja rota i det, som att ifrågasätta prissättningen.Hyran är helt ok så det har inget med det att göra.Men jag är lite nyfiken på vad kostnaden för enbart hö blir? Funderar lite på budget om man har sin häst hemma.Så hur många kg per dag och kostnad på en månad blir det ?
 
Det beror helt och hållet på hur mycket hästen äter av höet och vad höet kostade i inköpspris.
Alla hästar behöver olika mängd av hö, någon kanske klarar sig på mindre, medan andra behöver mer osv.
 
Dethär är kanske en fantastiskt konstig och fånig fråga ! Jag har hästen min uppstallad men jag har inte riktigt velat fråga uthyraren hur stor del av månadskostnaden som utgör hö.Känns på ngt vis sniket och snålt att börja rota i det, som att ifrågasätta prissättningen.Hyran är helt ok så det har inget med det att göra.Men jag är lite nyfiken på vad kostnaden för enbart hö blir? Funderar lite på budget om man har sin häst hemma.Så hur många kg per dag och kostnad på en månad blir det ?

Men, jag fattar inte... vet du inte hur mycket din egen häst äter per dag?
 
Hö/hö-silage-priset skiljer sig väldigt mycket i landet. Jag bor i Sthlms-trakten - mitt hö kostar 3,5kr/kg och mitt ena silage kostar 2,30kr/kg och mitt andra kostar 3kr/kg.
 
Dethär är kanske en fantastiskt konstig och fånig fråga ! Jag har hästen min uppstallad men jag har inte riktigt velat fråga uthyraren hur stor del av månadskostnaden som utgör hö.Känns på ngt vis sniket och snålt att börja rota i det, som att ifrågasätta prissättningen.Hyran är helt ok så det har inget med det att göra.Men jag är lite nyfiken på vad kostnaden för enbart hö blir? Funderar lite på budget om man har sin häst hemma.Så hur många kg per dag och kostnad på en månad blir det ?

Min häst äter runt 12 kg torrhö per dag. Vårt hö kostar nästan 2,5 kr/kg. Det ger ca 900 kr/mån. Jag räknar p iaf 1000 kr pga lite spill och att jag bara handväger.
 
På min faktura från stallägaren så får jag höpriset specat och förstås hur mycket min häst äter varje dag - det har ju jag räknat ut.
 
Vårt hösilage kostar 4.25 kr/kg inkl hemleverans. Ej inräknat plaståterlämningen.

December åt min häst 195 kg i boxen, inackorderingen åt 160 kg i boxen o ute delade de på 151 kg.

Dvs totalt åt de drygt 500 kg och det kostade drygt 2150 kr.

Det är nog att betrakta som bland det dyraste kgpriset. Småbalar (65-70 kg) hos en riktigt bra producent, helt suverän kvalité.
 
Jag som tycker mitt är dyrt .... det var nog det dyraste jag hört talas om :nailbiting:

Då vill du nog inte höra om det året som hela områdets höskörd regnade bort och vi fick importera hö från Tyskland för typ... 6-8kr/kg. Yey.

Vårt hö/silage är också specat på talongen med stallhyran. Hö: 3kr/kg, hösilage 1,25kr/kg, halm (havre); 2,50 kr/kg. Dock ingår 12kg silage per dygn i grundhyran och man betalar bara för vad man tar utöver det (om något). Pga höga energivärden i silaget hamnar min häst (på uträknad foderstat) under 12kg gränsen.

Hö och silage slås på gården av stallägarna. Har ingen aning om hur de bestämt priserna.

Edit för att klargöra en detalj
 
Jag som tycker mitt är dyrt .... det var nog det dyraste jag hört talas om :nailbiting:

Jag med :D Kanske Vetfoder var dyrare. Detta är skånskt o jag väntade in i det sista med att vår producent fr förra året skulle få en bättre analys men det fick bli Katslösa helt enkelt.

Och det värsta är att trots vi var VÄLDIGT nöjda förra året så funderar jag ändå på att fortsätta köpa av denna för det är SÅ HIMLA BRA. Måste prata med min kära inack bara. Det är ju min häst som är (mega)känslig.
 
Jag köper 10st 500kg balar för 3000:-
Alltså 300:- för 500kg torrt hösilage. Superfin kvalitet.
Förra vintern köpte jag blötare, sämre hösilage för 515:-/300kg.
Torrhö har jag sett allt från 1kr / kg till 4-5kr / kg.
Så att fråga om hökostnaden är ungefär som att fråga om hur långt ett snöre är...
 
Jag bor mellan Stockholm och Uppsala och för att få dugligt hö här i trakten (skulltorkat och efter det balat och inplastat) så betalar jag som @the_connemara ungefär. Kanske lite mer.

Jag har två hästar båda fjordhästar och de äter tillsammans ca 15-16 kg per dag.
Det är min absolut största kostnad på hästarna, helt klart.

Fördelen är att det är väderbeständigt och kan vara ute samt jävligt bra kvalitet. Så bra kvalitet har jag aldrig haft på ett hö.
Jag kan inte använda hösilage på den ena och jag har bara två hästar och kan alltså inte ge den ena hösilage och den andra hö.
 
Jag köper 10st 500kg balar för 3000:-
Alltså 300:- för 500kg torrt hösilage. Superfin kvalitet.
Förra vintern köpte jag blötare, sämre hösilage för 515:-/300kg.
Torrhö har jag sett allt från 1kr / kg till 4-5kr / kg.
Så att fråga om hökostnaden är ungefär som att fråga om hur långt ett snöre är...
Ja så är det verkligen. Mycket beror på var man i landet bor och hur stora partier man köper. Jag köper ungefär 50 ton silage varje år och får därmed en annan kostnad per kg än den som köper 1 ton.
 
Jag bor mellan Stockholm och Uppsala och för att få dugligt hö här i trakten (skulltorkat och efter det balat och inplastat) så betalar jag som @the_connemara ungefär. Kanske lite mer.

Jag har två hästar båda fjordhästar och de äter tillsammans ca 15-16 kg per dag.
Det är min absolut största kostnad på hästarna, helt klart.

Fördelen är att det är väderbeständigt och kan vara ute samt jävligt bra kvalitet. Så bra kvalitet har jag aldrig haft på ett hö.
Jag kan inte använda hösilage på den ena och jag har bara två hästar och kan alltså inte ge den ena hösilage och den andra hö.

Kan tänka mig det bli dyrt med mycket hantering. Jag brukar tänka på vad allt annat kostar o sen känns det heeelt okej att hästarna varje timme på dygnet har tillgång på prima mat för den summan. Varje gång jag hanterar det är också liksom bara ren vardagsLYX för mig :love:
 
Jag köper superhö i rundbal till extremt lågt pris. Jag ger drygt 1,50 kr/kg + moms inklusive hemleverans exklusive analys vilket jag gör själv och den kostar ca 250 kr (jag skickar till USA). Jag får det låga priset eftersom jag är mångårig kund och tar hem hela årets behov direkt från fältet.

Mina äter 15 kg/dygn ihop så det blir ca 700 kr/månad utslaget på ett år.

När man står uppstallad får man räkna med att betala hanterings och lagringskostnad också + själva hökostnaden. Det flyger ju inte upp på loftet av sig självt. Bara mitt lilla behov tar ca 10 timmar effektiv tid att få upp och då har vi bra hjälpmedel och hiss och behöver inte stapla mer än halmen runt om balarna. Har man ensilage får man lägga till kostnaden för maskinerna som kan hantera balarna dessutom.
 
Jag med :D Kanske Vetfoder var dyrare. Detta är skånskt o jag väntade in i det sista med att vår producent fr förra året skulle få en bättre analys men det fick bli Katslösa helt enkelt.

Och det värsta är att trots vi var VÄLDIGT nöjda förra året så funderar jag ändå på att fortsätta köpa av denna för det är SÅ HIMLA BRA. Måste prata med min kära inack bara. Det är ju min häst som är (mega)känslig.

Mitt från Vetfoder kostar ungefär detsamma inkl hemkörning.
 
Jag köper superhö i rundbal till extremt lågt pris. Jag ger drygt 1,50 kr/kg + moms inklusive hemleverans exklusive analys vilket jag gör själv och den kostar ca 250 kr (jag skickar till USA). Jag får det låga priset eftersom jag är mångårig kund och tar hem hela årets behov direkt från fältet.

Mina äter 15 kg/dygn ihop så det blir ca 700 kr/månad utslaget på ett år.

När man står uppstallad får man räkna med att betala hanterings och lagringskostnad också + själva hökostnaden. Det flyger ju inte upp på loftet av sig självt. Bara mitt lilla behov tar ca 10 timmar effektiv tid att få upp och då har vi bra hjälpmedel och hiss och behöver inte stapla mer än halmen runt om balarna. Har man ensilage får man lägga till kostnaden för maskinerna som kan hantera balarna dessutom.

Precis. Vi köper hem hela årets och får det avställd på anvisad plats o slipper därmed mer hantering hemma (förutom att jag alltid väger o matar men det ingår) men denna gången var det ju såklart lagrat hos producenten först eftersom vi avvaktade.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp