Hur mycket kostar det att ha häst?

T

thehorsegirl

Hej allihopa!
Jag har nu börjat tänka på att köpa häst eftersom jag har ridit på ridskola i snart 6 år och privat i 1 år.
Jag bara undrar vad det kostar att ha häst jag har lite pris redan.
Hästen kostar 55.000 + moms
Stallhyran kostar 800kr/månaden
I hyran ingår fodring på morgonen och utsläpp på morgonen och intagning på kvällen.
Nu undrar jag vad allt annat kostar tex försäkring, vetrinär, hö, halm mm.
Hästen är 5 år(Svenkt Varmblod)

Kram Kram:banana:
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

Det finns MASSOR med likande trådar. Använd sökfunktionen
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

mina kostnader för min häst är-

stallhyra inklusive hö,halm in och utsläpp ca 1000
kraftfoder cA 300 MÅNAD
hovis cA 250 MÅNAD ,MEN BLIR ALLTID MER EFTERSOM MIN HÄST TAPPAR SKOR JÄMT OCH STÄNDIGT:(
FÖRSÄKRING 4000/ÅR
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

Hej!
Blev så nyfiken så jag var tvungen att fråga ^^
Är det en travare du ska köpa? Ilr vad är de för varmblod som kostar 55.000?

Nu tänker jag alltså att det inte är ett halvblos inom kategorin varmblos utan en framavlad varbloding travare :D

rörigt :p
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

Nej det är ingen travare:confused:Är 55.000 dyrt för en "fritids" varmblod?
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

Menar du verkligen varmblod? Som i varmblodstravare? Eller menar du svenskt halvblod?

Det kostar MASSOR att ha häst. Jag räknade ut att under mitt första år med häst så hade jag en månadskostnad på kring 5000 eller strax däröver. Men då har jag i och för sig en shire vilket innebär att foderkostnader etc. kanske ligger lite över det normala och jag vet ju att skoningen definitivt gör det (1500 per gång och då får jag köpa skor, brodd och snösulor själv)...

Men å andra sidan sliter han inte ut några täcken i princip och jag har hittills varit mer eller mindre utan kostnader för träning...

2000 per månad för stallplats
1000 kronor per månad för skoning
340 kronor per månad för försäkring
cirka 1000 kronor per månad i extra bensin
ett gäng hundralappar för fodertillskott, morötter, äpplen etc.
någon hundring per månad för vaccinationer
någon hundring per månad för tandkontroll och raspning
några hundringar per månad för ET och kiropraktor
En hel del saker som jag tycker behövs i stallet eller som hästen har förstört (krubbor, hinkar, extra krokar och så vidare)

Och därutöver ligger massor av utrustning som jag inte ens visste att det fanns förut!

Och därutöver ändå ligger skadekostnaderna... förra året kostade en enkel sparkskada på leden i runda slängar 5000 (efter att jag fått försäkringsersättning alltså) och året innan blev det kanske 3000 för en hältutredning. Och ingen vet när nästa smäll kommer...
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

*Kl*

svenskt varmblod = halvblod

Varmblodstravare är något helt annat
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

Ja det gjorde jag. Jag menade nog Svenskt halvblod men på annonsen stod där Svenskt fullblod (ASVH)
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

Usch nu skrev jag fel igen. Jag menade Svenskt VARMBLOD(ASVH)
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

Du har helt rätt, det är ett halvblod. Halvblodsföreningen heter Aveslföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen (ASVH), har man ett svenskt varmblod har man alltså ett halvblod.

Har man däremot en Varmblodig travare/travhäst har man en travhäst.
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

Som sagt, ett svenskt Halvblod = Svenskt Varmblod.

Jag upphör aldrig att förvånas över hur många som blander ihop svenskt varmblod och varmblodig travare :confused:.
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

Jaha okej. Tack allihopa!
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

Som sagt, ett svenskt Halvblod = Svenskt Varmblod.

Jag upphör aldrig att förvånas över hur många som blander ihop svenskt varmblod och varmblodig travare :confused:.


Tja jag har aldrig hört talas om svenskt varmblod förut... däremot varmblodstravare har vi en hel bunt i stallet och bekantskapskretsen! Så för mig är varmblod = varmblodstravare, eller var fram till nu.

Tack för att ni redde ut begreppen åt mig!
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

Jag trodde faktiskt det var en självklarhet för dom flesta, men jag hade väl fel ;). dessutom ser man på engelska finns det ju inget som heter Swedish Halfblood :D.
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

anledningen till att folk blandar ihop varmblodig travare och svenskt varmblod är nog att många travhästägare skriver varmblod om sin häst, istället för benämningen travare.

Hur som helst

Det kostar massor att ha häst. räkna med att du kan lägga undan minst 5000kr i månaden!

Stallplats
strö
grovfoder
tillskottsfoder
kraftfoder

försäkring
hovslagare
veterinäravgifter
utrustning

träningar
anläggningskort
tävling
transporthyror

slår du ut veterinärsiffrorna på ett år om du endast vaccinerar och raspar tänderna så blir det ändå någon 100lapp i månaden.

om du tar lån på hästen ska du räkna med avbetalningen. Lägg gärna undan någon 100lapp i månaden till en buffert. Är extremt välbehövligt den dagen hästen står på 3 ben i hagen.
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen (ASVH) jobbar för att benämningen Svensk varmblodig ridhäst ska ersätta begreppet halvblod.
Svensk varmblodig travare är det korrekta begreppet och de är reggade i Avelsföreningen för svenska varmblodiga travhästen (ASVT).
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

Equi: hur kommer det sig att den svenska varmblodiga ridhästen kallas för halvblod? Hade heller ingen aning om att halvblodet är varmblodig ridhäst, för som sagt innan i tråden så kallar alla sina travare för varmblod och inte just travare. Intressant :)
 
Sv: Hur mycket kostar det att ha häst?

*KL

När jag gjort upp kalkyl över vad det skulle kosta att hålla häst på min ridskola kom jag fram till 6200 kr/månad + försäkring. Då hade jag räknat med "allt" (om det nu går), förutom eventuellt inköp av sadel & täcken. Stallplatsen kostar ca 4000 kr/mån och då ingår hösilage, krafft grov/krafft grund, torv samt fodring/mockning/in- och utsläpp.

Kanske återkommer när jag hittat lappen :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 480
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 249
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 822
Senast: spinxx
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp